Hackathon-ul NASA Space Apps Challenge este organizat în premieră în România, la Cluj-Napoca, de către Centrul de Antreprenoriat și Inovație Startup Transilvania, pe 23-24 aprilie 2016. Startul înscrierilor s-a dat pe 23 martie. Competiția este parte a NASA Open Innovation Program și reprezintă Incubatorul de inovare al Agenției Aerospațiale Americane.
De la începuturile sale în 2012, International Space Apps Challenge a devenit cel mai mare hackathon (concurs de programare) la nivel mondial. În fiecare an mii de participanți din diverse domenii (programatori, oameni de știință, profesori, tehnologi, artiști, designeri, ingineri, storytellers, studenți și antreprenori), indiferent de nivelul de experiență, colaborează pentru a dezvolta soluții inovatoare, open-source, la probleme cu impact global, legate atât de explorarea spațială cât și de nevoile sociale planetare, folosind seturi de date puse la dispoziția publicului de către NASA. Soluțiile rezultate variază de la aplicații mobile la jocuri, hardware și multe altele (printre cele demne de menționat numărându-se Sky Watch, NYSpaceTag sau Cosmix).
Ediția din 2015 a strâns aproape 14.000 de participanți din 62 de țări și 133 de orașe din întreaga lume. Evenimentul de anul acesta are potențialul să fie cel mai mare de până acum deoarece s-au înscris 193 de orașe din 72 de țări.
NASA trasează viziunea generală, definește principiile directoare, formulează temele principale și problemele specifice în cadrul fiecărei categorii în parte și pune la dispoziția participanților bune practici dar mai ales seturi de date provenite din misiunile sale. La nivel local, NASA se sprijină pe efortul colaborativ a sute de organizații voluntare și al partenerilor acestora. La Cluj, partenerii Centrului de Antreprenoriat și Inovație Startup Transilvania sunt TechAcademy, SprintPoint Techcelerator și ClujHUB.
Temele competiției din 2016 sunt Terra, Aeronautica, Tehnologia, Stația Spațială Internațională, Călătoria spre Marte, De la Sistemul Solar la infinit, fiecare cu setul propriu de probleme, în total 25 de probe cu grade diferite de dificultate din care echipele de proiect pot alege. Pe 15 aprilie va avea loc evenimentul Data Bootcamp, al cărui scop este de a-i familiariza pe participanți cu noțiunea de hackathon, cu seturile de date și unelte NASA, cu conceptele și abilitățile de problem solving dar și de a le oferi posibilitatea să interacționeze și să se cunoască mai bine.
După hackathon (cu o durată de 48 de ore, 23-24 aprilie), juriile locale vor desemna maxim două proiecte ce vor fi trimise mai departe spre evaluare juriului internațional. Învingătorii (câștigători ai cinci proiecte și ai premiului People's Choice Award) vor fi invitați la o lansare NASA.