Cele două modele (Sony a6100 și Sony a6600) nu sunt foarte diferite nici ca look, dar nu diferă foarte mult nici ca specificații. De aceea, pentru test ne-am concentrat pe Sony A6600 și pe obiectivele 16-55 mm, f/2.8 și 70-350 mm, f/4.5-f/6.3. Dacă vrei să afli ce oferă Sony a6100 atunci aruncă un ochi peste acest articol.

Am avut ocazia să ne plimbăm pe străzile din Copenhaga câteva ore bune și astfel să punem la treabă aparatul de fotografiat și cele două obiective. Înainte să vorbim despre performanțe și alte detalii tehnice, să discutăm despre design. Dacă ești pasionat de fotografie și cunoști produsele Sony o să vezi că nu s-au schimbat prea multe lucruri la acest capitol.

Body-ul a6600 este aproape la fel ca a6400 sau a6500. Marea schimbare constă în faptul că grip-ul a fost modificat și acum poți ține mai bine camera în mână, iar asta datorită faptului că a fost introdusă o baterie mai mare (care îți permite să realizezi în jur de 800 de fotografii cu o încărcare). Noua cameră foto are și o mufă pentru căști, iar touchscreen-ul se rabatează în sus, către utilizator.

Camera este ușoară, carcasa este compactă, realizată din aliaj de magneziu, și poate fi manevrată cu ușurință. Mie mi-a plăcut modul în care o folosești și nu am simțit că am obosit în cele câteva ore de utilizare.

Sony a6600: o evoluție, nu o revoluție

Sony nu a venit cu schimbări revoluționare pe acest model de aparat de fotografiat, însă a adus caracteristici de pe modelele de top, full-frame, pe segmentul de APS-C. Primul lucru de care trebuie să vorbim este autofocusul.

Atât a6600 cât și a6100 sunt cele mai rapide camere foto, după cum susțin japonezii, cu un autofocus de doar 0,02 secunde. În realitate, asta înseamnă că imediat cum îndrepți obiectivul către ceva și apeși pe buton, acel obiect va fi în focus. Este incredibil de rapid și de precis. Acest lucru este valabil mai ales în cazul oamenilor.

Sony a adus inteligența artificială pe camerele sale foto și aparatele pot detecta aproape instantaneu fețele, dar și ochii persoanelor. Algoritmii de AI au fost puși la treabă, iar camera detectează ochii unei persoane aflate chiar la o distanță considerabilă (am observat asta cu obiectivul de zoom). Chiar dacă o persoană se întoarce cu spatele, sistemul știe unde ar trebui să fie poziționați ochii și păstrează focusul în acea zonă.

Camera este capabilă să „vadă" ochii închiși, dar și prin ochelarii de soare. Dacă îi ratează cumva, atunci detecția facială intervine și focusul este tot unde trebuie. Dacă subiectul nu este uman, camera are 425 de puncte AF de decție a fazei și 425 de puncte de detecție al contrastului pentru a găsi zona pe care vrei să-o pui în evidență.

Sample Sony A6600 (Alpha 6600)

Practic, ar fi destul de greu să ratezi o fotografie din cauza autofocusului.

Ceea ce este nou pe acest aparat foto este faptul că Sony aduce real-time Eye AF pe video. Ceea ce înseamnă că dacă filmezi un interviu sau dacă faci vlogging ar trebui ca ochii și/sau fața subiectului să fie mereu în focus, indiferent de cât de repede sau cât de mult se mișcă în fața obiectivului. Am testat asta în mai multe scenarii, la mai multe distanțe focale, iar autofocusul nu dă greș și găsește subiectul foarte repede.

Există o funcție similară și pentru animalele de companie și astfel ați putea să obțineți pozele bune cu pisica sau cu câiniele pentru Instagram.

Mai departe, Sony a integrat noul procesor de imagine BIONZ X în A6600 și A6100 și promite o coloristică mai bună. Ce pot să zic este că JPG-urile din cameră arată foarte bine, culorile sunt aprinse, iar tonurile de piele arată natural. Nu am sesizat nimic anormal, iar utilizatorii care nu vor să-și bată capul cu RAW-uri nu ar trebui să întâmpine probleme în fotografiile cu Sony a6600.

Obiectivul de 16-55 mm este unul destul de compact și bine construit. Are o distanță focală generoasă, iar deschiderea diafragmei ajunge până la f/2.8, ceea ce este excelent. Înseamnă că o să ai parte de un bokeh frumos și lin, indiferent dacă tragi un portret la 16 mm sau un cadru mai larg la 50 mm. Din păcate, obiectivul nu este stabilizat optic, însă compensează stabilizarea optică in-body a lui a6600. În plus, aparatul Sony ar trebui să se descurce bine în lowlight datorită faptului că ISO-ul poate urca până la 102.400.

Al doilea obiectiv este un zoom - telefoto foarte bun pentru fotografierea de păsări și animale, dar și pentru a fotografia oamenilor, cum am făcut eu prin Copenhaga. Cu obiectivul ăsta chiar bați departe și poți să faci niște spionaj datorită autofocusului și faptului că obiectivul este stabilizat optic. Obiectivul se simte de calitate, robust, și este plăcut de utilizat.

Există și minusuri la cele două camere Sony: folosesc același senzor vechi de 24,2 megapixeli, au același rolling shutter la 4K ca și camerele anterioare, nu filmează 4K la 60 fps, ecranul rabatat în sus este blocat de microfon.

Competitorul direct al lui a6600 este clar Fuji XT-3, ce nu are un autofocus la fel de bun și nici IBIS (stabilizare în body), dar vine cu 4K la 60 fps, un senzor mai mare și un vizor electronic cu o rezoluție mai mare.

Body-ul Sony a6600 se vinde cu 1600 de euro, ceea ce face ca recomandarea acestei camere să nu vină atât de ușor, iar pasionații de fotografie vor trebui să se întrebe cât de mult au nevoie de real-time eye AF pe video și de un autofocus atât de rapid (0,02 secunde) înainte de a cheltui atât de mult pe o camera foto mirrorless APS-C.

Pe de altă parte, Sony a6100 pare să fie o soluție excelentă pentru cei care vor un autofocus bun, dar care nu vor să dea bani în plus pentru real-time eye AF pe video și care vor să facă vlogging și YouTube.