Ascultă interviurile start-up.ro în format audio în podcast-ul nostru. Abonează-te și descarcă episoadele ca să le asculți oriunde.


Fairo este o aplicație de iOS și Android prin care freelancerii care au PFA-uri în România pot să emită facturi și să-și conecteze conturile bancare. Începând de anul viitor, Fairo vrea să introducă și calculul automat al taxelor și impozitelor, dar și plata automatizată a acestora. Tot în 2022 Fairo vrea să adauge posibilitatea de a deschide un cont bancar direct în aplicație.

Igor Prerovsky a lucrat în bănci înainte de a lansa Creative Dock, o companie pe care o descrie ca una care face „company building”. Adică dezvoltă produse tehnologie în colaborare cu alte firme.

„Lucrăm 90% cu bănci și companii de asigurări, dar ne ocupăm și de proiecte de energie regenerabilă, mobilitate, foodchains”, spune Igor.

„Valoarea pe care o oferim noi e să putem să accelerăm procesul de inovație pentru marile organizații. Pentru o bancă mare e greu să primească toate aprobările interne și să aibă un focus pe un asemenea proiect. Noi putem să construim diferite MVP-uri, să le testăm, să le lansăm pe piață și să le validăm cu clienții”, explică CEO-ul Creative Dock. El menționează că unul dintre conceptele pe care le implementează e acela de Minimum Lovable Product, adică ceva mai departe decât o schiță funcțională cum e un MVP, ci un produs care să aibă deja validare de la clienți.

Fairo, aplicație dezvoltată cu Raiffeisen Bank International

Așa s-a născut și Fairo, dintr-o colaborare cu reprezentanța internațională a Raiffeisen Bank. „Am fost contactați de ei și aveau nevoie de un concept prin care să-și întărească poziția în segmentul de afaceri foarte mici, PFA-uri cum ar fi în România”, spune Igor.

Primul concept al Fairo a fost dezvoltat și lansat în Ucraina, iar din august 2021 Fairo a intrat și în România. Zona de business-uri mici e una foarte interesantă pentru bănci acum, pentru că până acum a fost undeva la mijloc între afacerile cu business-uri deja stabilite sau afacerile cu clienți persoane fizice.

„Segmentul PFA-urilor a fost un pic uitat, pentru că stătea între retail și afacerile mai mari”, explică Igor Prerovsky. Astfel, Raiffeisen Bank a acționat ca entitatea care a „comandat” lucrarea și care este practic investitorul în Fairo, aplicație manageriată de către cei de la Creative Dock și pe piața din România.

De ce era nevoie de o aplicație de facturare pentru PFA-uri?

România e o piață unde există concurenți serioși pe piața de facturare și contabilitate, atât pentru business-uri mari, cât și pentru business-uri mai mici. Fairo vrea să coboare înspre freelanceri, cei care activează ca PFA-uri. Iar pe viitor vor să se ducă și spre SRL-uri și SRL-D.

„Oamenii care au PFA-uri sunt extrem de pasionați de afacerile lor. Fie că sunt programatori, designeri, orice, ar face le place să muncească. Dar nu le place să facă munca birocratică, precum facturarea”, spune Igor.

El consideră că aceasta e zona unde există oportunități pe piață. „Am vrut să creăm o aplicație simplă care ajută o afacere mică să rezolve aceste chestiuni plictisitoare pentru antreprenori într-un mediu extrem de ușor de înțeles”, mai spune Igor Prerovsky.

În momentul de față Fairo poate fi setat în 30 de secunde și oferă pe piața din România posibilitatea emiterii de facturi, dar și conectarea conturilor de la orice bancă. Pe viitor, Fairo vrea să adauge și posibilitatea de a calcula ce taxe trebuie să plătească antreprenorul, dar și să se conecteze direct înspre autorități, pentru plata automatizată a taxelor.

Aceste feature-uri suplimentare vor fi lansate în 2022, dar până atunci Fairo speră să salveze măcar câteva dintre orele pierdute de freelanceri cu birocrația. Conform unui studiu citat de Igor, freelancerii din România petrec 250 de ore pe an cu facturarea și calculul taxelor.

Concurența de pe piața din România

Conform lui Igor, concurența de pe piață e formată atât din bănci, dar și din neobănci. În privința băncilor, există posibilitatea de a oferi servicii pentru PFA-uri, inclusiv pentru plata taxelor, dar acestea sunt de obicei contracost. De asemenea, neobăncile, fintech-urile care vor să fie folosite de către micii anteprenori, au și ele abordări cât de cât similare.

„Beneficiul nostru e simplitatea, dar și faptul că suntem gratuiți. Clienții nu plătesc nimic pentru facturare, taxe și automatizare”, spune Igor Prerovsky. În plus, Fairo poate fi folosit alături de un cont de la orice bancă.

Intenția creatorilor este de a menține Fairo pe mobil tot timpul și de a avea un pachet gratuit mereu. Pe viitor, Fairo vrea să adauge servicii adăugate care pot fi contra cost. Igor menționează de perspectiva de a adăuga posibilitatea de a avea posibilitatea de a investi la bursă din Fairo, mici împrumuturi adăugate în aplicație sau schimbul valutar. Acesta din urmă e foarte important pentru clienții din România și va fi lansat în 2022.

În plus, pe lângă freelanceri, Fairo urmărește și categoriile de profesioniști, cum ar fi doctorii sau avocații, dar și SRL-uri de mici dimensiuni, uneori doar cu un singur angajat.

Cum să lucrezi cu o corporație?

La final, l-am întrebat pe Igor ce trebuie să faci dacă ești o companie mică din domeniul IT ca să lucrezi cu o corporație. Ce trebuie să oferi?

„Ce am învățat e să fii fidel valorilor tale. E o vorbă din popor care spune că băieții nu trebuie să poarte fustă ca să atragă fetele. Așa că oricine vrea să lucreze cu o corporație trebuie să rămână fidel valorilor companiei și să creadă în acestea. Din acest motiv corporațiile lucrează cu firme mai mici, pentru că acestea pot oferi ceva ce o firmă mare nu are - viteză, flexibilitate, creativitate sau pasiune pentru un proiect. Important e să nu devii și tu ca o corporație, încercând să te adaptezi prea mult”, încheie Igor Prerovsky, CEO al Fairo.