Mariana Vlad lucra în 2014 în odioasa Pipera, cartierul corporatiștilor din București. Se uita la colegii ei cum vin la birou, se apucă de treabă și „bagă“ rapid un covrig și o Sana. Într-o dimineață le-a gătit și i-a adunat pe toți. Așa a venit ideea Happy Friday, o afacere care livrează un mic dejun sănătos angajaților de la companii.
„Lucram la Ringier, făceam parte din echipa de vânzări. Eram într-un open space și ne întâlneam rar. Mă uitam că toată lumea avea veșnica masă de mic dejun - covrigi și Sana. Sau merdenea pur și simplu“, își amintește Mariana momentele incipiente ale Happy Friday, pe când nu știa că avea să părăsească firma și să se lanseze în afaceri.
Pasiunea pentru gătit începuse în facultate. Era singură la părinți și mama ei o protejase. Nu o lăsa să facă nimic în bucătărie. Dar ajunsă la facultate în București și-a dat seama că nu știa să facă nimic, așa că a experimentat. A făcut gogoși, brownies, diferite preparate. Apoi a început să-și cheme prietenii pe la ea. „Voiam să văd bucuria în ochii prietenilor mei când îi chemam. Cumva, de atunci a început povestea și am început să experimentez cu cărțile de bucate“, își amintește Mariana. A terminat facultatea, a trecut prin mai multe joburi de vânzări în media, iar apoi a ajuns la Ringier. Acolo s-a întâmplat și dimineața când a adus micul dejun de acasă pentru colegii ei și i-a pus pe toți la aceeași masă. Pentru un moment, zumzetul telefoanelor și al laptopurilor s-a oprit pentru interacțiune umană.
Micul dejun la birou
„Am decis într-o zi să le gătesc. Am preparat niște lucruri, niște brownies, prăjituri cu vișine și nuci. Ne-am strâns în jurul mesei, am stat de vorbă, am legat proiecte și a fost complet neașteptat rezultatul. M-am gândit apoi - dacă pe noi ne-a ajutat să avem niște legături mai strânse, poate că în alte companii un proiect din acesta implementat ar merge“, își amintește Mariana Vlad.
Voiam să văd bucuria în ochii prietenilor mei când îi chemam. Cumva, de atunci a început povestea și am început să experimentez cu cărțile de bucate
Era decembrie 2014, iar de atunci gândul că ar putea transforma pasiunea în afacere a crescut ca pâinea caldă. În februarie 2015 Mariana Vlad începea oficial Happy Friday. „Liniștea mea s-a terminat în secunda doi și mi-am zis că trebuie să testez cumva“, își amintește Mariana.
Nu a plecat imediat de la job. A vorbit cu un vechi prieten, Matei Pavel, și l-a rugat să testeze conceptul la T-Me Studios, companie despre care am scris aici, în cadrul proiectului Startup Corner.
„Am gândit un meniu și m-am dus la ei. Totul s-a întâmplat într-o vineri. Când am ajuns acolo m-au întrebat cu ce ocazie am făcut asta. Eu nu aveam un nume și un concept clar. Le-am zis că e ca un Happy Friday. Atunci m-au întrebat dacă ăsta e numele afacerii. Eu nu mă decisesem, dar am zis că Happy Friday it is!“, povestește Mariana Vlad. Odată cu primul test, Mariana și-a dat seama că nu e vorba doar despre mâncare, ci despre un moment din zi, în timpul săptămânii, când toți colegii se întâlnesc.
Nu e același lucru să faci 20 sau 200 de bucăți. Indiferent dacă păstrezi proporțiile, nu iese același gust
După prima livrare la T-Me Studios a anunțat la Ringier că vrea să lucreze part time. După trei săptămâni își dădea demisia și a pornit proiectul cu toată puterea.
Startul și extinderea
După ce și-a dat demisia, creatoarea Happy Friday a pus la punct conceptul. A făcut prezentări, le-a trimis câtorva clienți și s-a gândit că trebuie să se orienteze spre zona IT, acolo unde se mănâncă foarte prost. Apoi a venit Paștele și a făcut și coșuri tematice specifice, deși nu era pregătită pentru acest lucru. După acest moment, a început și o colaborare cu Sunday Bagels and Coffee pentru a adăuga la mic dejun și sandvișurile tinerilor din București. Despre ei am scris și noi, aici.
Așa a ajuns la 50 de clienți și în zona de evenimente. Pentru primele Happy Fridays a făcut preparatele singură, dar s-a extins și a colaborat cu un laborator care-i produce preparatele. „Nu aș mai fi avut timp de vânzări dacă mă ocupam și de gătit. Colaborez cu un laborator pentru dulciuri. Trebuie să ții lucrurile separate - ori gătești, ori faci vânzări. Nu merg amândouă“, explică Vlad. „Nu e același lucru să faci 20 sau 200 de bucăți. Indiferent dacă păstrezi proporțiile, nu iese același gust. Laboratorul a fost înțelegător și am testat până a ieșit perfect. La fiecare preparat începem prin a face foarte multe teste până ajungem la gustul care-mi place“.
De exemplu, clienții au vrut serviciile Happy Friday și la evenimente punctuale. „Am avut un eveniment de 70 de persoane, o aniversare de firmă. A fost organizat de la zero într-o grădină. Deși clientul s-a ocupat de partea decorativă, eu a trebuit să mă ocup de tot cateringul. A fost cumva în afara zonei de livrări zilnice, fiind mai consistent. După câteva zile am mai primit o propunere pentru un pool party. M-a surprins puterea mea de organizare“, își amintește Mariana.
Pachetele sunt diferențiate în funcție de numărul de angajați. Prețul mediu de persoană este de 10 euro
A învățat să prezinte Happy Friday ca ceea ce este - un moment în care toți angajații se adună la un loc pentru a mânca ceva bun și pentru a discuta. A fost pusă inclusiv în fața situației de a vinde conceptul în fața a 100 de angajați la o corporație. „Cred că aveam pulsul 500. Am mai vorbit la scenă deschisă, dar așa de mulți ochi ațintiți asupra mea nu am mai avut. A trebuit să le prezint conceptul“.
Performanțele actuale
Business-ul pornit de la un mic dejun făcut colegilor de corporație a ajuns astăzi la performanțe bune. Mariana mărturisește că luna iulie a acestui an a fost un record absolut, iar în medie obține aproximativ 4.000 de euro venituri lunare, pe care vrea să le crească treptat.
A început afacerea investind aproximativ 5.000 de euro, cel mai mult în zona de marketing și branding, dar și în materia primă necesară producției. Cu toate acestea, a venit din vânzări, așa că a reușit rapid să câștige clienți. În momentul de față are 50 de clienți, dintre care 7-8 au abonamente recurente. „Pachetele sunt diferențiate în funcție de numărul de angajați. Prețul mediu de persoană este de 10 euro“, spune Mariana Vlad.
În această vară vrea să aibă măcar două evenimente pe lună, pentru că vrea să ducă afacerea și în zona de event planning. De asemenea, se gândește să extindă produsele Happy Friday și pentru cafenele, ca o alternativă la cheesecake-urile și celelalte prăjituri servite pe lângă cafea. De altfel, de anul trecut are o colaborare cu Steam, una dintre cele mai cool cafenele din București. „Cel mai bine merge banana bread cu cafeaua, nu ceva foarte dulce“, explică Mariana Vlad.
Viața în antreprenoriat
De la biroul de corporație la a produce și de a vinde un concept de mic dejun sănătos angajaților din firmele mari e un drum lung și cu diverse peripeții, în funcție de fiecare om. Mariana mărturisește că sunt momente când obosește. „Uneori nu se mai termină munca. În weekend gândesc strategii, ies cu prietenii la cafea și facem brainstorming pentru diverse lucruri“. De altfel, momentan se ocupă singură de afacere, pentru că nu știe pe cine ar putea aduce. Nu vrea să fie doar un simplu curier de prăjituri și cookies, ci o persoană care să se deschidă, să fie comunicativă și să invite la discuție oamenii pe care-i servește.
Îmi lipsește presiunea muncii din corporație. Am zile când lucrez de la cafenea, dar uneori mă așez la un birou la firmele la care livrez și le cer să mai stau acolo câteva ore, doar ca să intru în atmosferă, să simt presiunea muncii
În schimb, „îmi lipsește presiunea muncii din corporație. Am zile când lucrez de la cafenea, dar uneori mă așez la un birou la firmele la care livrez și le cer să mai stau acolo câteva ore, doar ca să intru în atmosferă, să simt presiunea muncii“, explică Mariana Vlad. Cu toate acestea, a învățat în perioada aceasta că are foarte multă energie și nu poate dormi nopți întregi.
De asemenea, a descoperit că românii mănâncă prost, dar pot să treacă peste acest lucru și ea vrea să schimbe mentalități. Pe o scară de la 1 la 10, consideră că românii sunt la 3 în privința culturii micului dejun. Vrea să schimbe mentalități pornind de la companii.
This slideshow requires JavaScript.