În acest context, sunt prezentate și rezultatele studiului calitativ de analiză a nevoilor IMM-urilor. Câteva din estimările rezultatelor acestui program până în 2024: 50.000 de noi locuri de muncă pentru tineri și creșterea business-ului cu peste 30% pentru mai mult de 100.000 de IMM-uri. Platforma poate fi accesată pe www.immonline.ro de către antreprenorii care conduc un IMM și au nevoie de prezență și promovare online. IMM Online se adresează în special micilor producători, meșteșugari, artiști, fermieri, meșteri și liber profesioniști, însă lista nu se limitează la aceștia. IMM Online este realizat de organizația Digital Nation, cu sprijinul Google.org și al Băncii Transilvania și se înscrie sub umbrela unei noi direcții de digitalizare a organizației.

“Am discutat recent cu echipa Google.org, membri ai Parlamentului European și lideri din domeniul tehnologiei posibilitatea unirii forțelor pentru o intervenție accelerată în digitalizarea IMM-urilor și dezvoltarea unor tehnologii avansate care să producă o diferență majoră în rândul celor 22.6 milioane de companii mici și mijlocii din uniunea europeană. Suntem entuziasmați să lansăm platforma noastră de matchmaking care va avea o componentă de orientare în traseul digitalizării bazată pe inteligență artificială. Eforturile noastre se vor concentra către cele peste 500.000 de companii mici din România, iar în a doua parte a anului 2022 avem în plan extinderea proiectului în Europa Centrală și de Est.” - declarația lui Paul Apostol, Fondator Digital Nation după participarea în cadrul evenimentului global al Google.org, #SkillsWeek.

IMM Online a apărut în contextul pandemiei și se adresează micilor afaceri din România care au nevoie de prezență online și caută soluții rapide pentru digitalizarea afacerii în contextul unor resurse financiare și de timp limitate. Programul conectează IMM-urile la o rețea de +2000 de tineri experți în IT și marketing digital pentru soluții de digitalizare la cheie.

Principalele beneficii ale programului IMM Online:

  • Prin IMM Online, generațiile se conectează productiv și colaborativ. Afacerile antreprenorilor câștigă prezență online reprezentativă, iar specialiștii alocați IMM-ului au parte de primele lor experiențe profesionale.
  • Programul IMM Online devine un sprijin strategic și operațional, în care antreprenorii pot externaliza departamentele de IT și marketing. Întregul sprijin este complet gratuit, antreprenorii alocând doar bugetele de implementare în cazul costurilor asociate de tip hosting website.
  • Prin IMM Online, afacerile fac primii pași spre lumea digitală și monetizarea reală a acestor inițiative de dezvoltare

Principalele considerente ale studiului calitativ IMM Online, realizat de organizație:

  • IMM-urile reprezintă o componentă principală a economiei țării, asigurând 66% din totalul forței de muncă ocupate și mai mult de jumătate din valoarea PIB. România are circa 590.000 de IMM-uri, dintr-un total de peste 25 de milioane de la nivelul Uniunii Europene. Mai exact, în țara noastră sunt înregistrate peste 531.000 de microîntreprinderi, 49.000 de afaceri mici şi 8.400 de afaceri mijlocii. Ca număr, acestea reprezintă 99,7% din economia României, afacerile mari, cu peste 250 de angajați, figurând cu doar 0,3%. În prezent, statisticile poziționează IMM-urile românești pe un nivel de inovare foarte scăzut, România aflându-se în grupul inovatorilor modești, cu un nivel al performanței inovării sub jumătatea mediei UE 28 (conform European Innovation Scoreboard). În același timp, economia digitală în România crește cu un nivel mai accelerat, de aproximativ 10-12% pe an, peste media Europeană de 6-8%, creștere care a fost accentuată și mai mult în perioada Covid și post-Covid, ajungand între 15 și 20% pe an.
  • Crearea prezenței online a IMM-urilor, creșterea nivelului competențelor digitale în rândul angajaților alături de investiții în echipamente IT și soluții software pe care aceștia le-ar putea utiliza la adevăratul lor potențial, ar crea premisele creșterii competitivității IMM-urilor pe piață.
  • 84% din IMM-uri consideră obligatorie dezvoltarea brandului pentru a putea fi competitive pe piață, însă 42% nu au nici măcar o identitate vizuală proprie. Pentru a răspunde nevoilor de marketing și promovare online este important ca IMM-urile să colaboreze cu experți pentru a face primii pași în parcursul digital, prin construirea prezenței online și promovarea online (e.g.,website funcțional au doar 46% din IMM-uri astăzi; pagină de social media – doar 56% astăzi, vânzări prin platforme online – doar 13% astăzi; procesare plăți online – doar 55% astăzi; promovare online – doar 21% astăzi).
  • Peste 70% din IMM-uri declară că întâmpină dificultăți în accesarea finanțării; finanțarea pentru investiții este principala nevoie indicată de antreprenori, aceștia având nevoie de acces la expertiză și informații clare, simplificate, care să îi ghideze în analiza de eligibilitate pentru accesarea finanțărilor.

Mai multe considerente despre nevoile IMM-urilor în ariile de management financiar, marketing și vânzări online, juridic și resurse umane pot fi consultate în Studiul IMM Online realizat cu peste 600 de IMM-uri, disponibil în această secțiune.

În etapa anterioară a programului IMM Online (numită “IT la Cheie”), o componentă importantă a constituit-o participarea cursanţilor din Generaţia Tech. O serie de absolvenţi a fost implicată direct în asigurarea serviciilor web ale programului, construind website-uri de prezentare pentru IMM-urile din proiect. Astfel, la finalul lunii mai 2021, peste 1008 firme înscrise în programul IMM Online - “IT la Cheie” au obținut acces la cei peste 170 de absolvenți ai cursurilor de specializare Generația Tech. Aproape 19.000 de reprezentanți ai acestor IMM-uri înscrise au participat la traininguri online de marketing digital, finanțare, inovație. În primele 4 luni ale programului, 12 noi soluții digitale au fost dezvoltate pentru companiile înscrise pe platformă.

Digital Nation este una dintre cele mai mari organizații de digitalizare din țară și una dintre cele mai active din regiune, axată pe creșterea competențelor digitale ale populației și pregătirea ei pentru job-urile prezentului și ale viitorului. Digital Nation lucrează de peste 9 ani la digitalizarea forței de muncă din România. Eforturile organizației se îndreaptă către toate categoriile de public dornice de specializare sau reconversie în zona digitală, prin programele Generatia Tech, IMM Online și Profesor in Online.