Opinie semnată de Mihail Lăzăroae, General Manager & Restructuring Advisor, K.GRUPPE. Mihail Lăzăroae a condus Sinteza SA Oradea, Sinterom SA, Cluj, Uzuc SA Ploiești, Caromet SA Caransebeș, Iașitex SA Iași, VES SA Sighișoara.


Pentru a înțelege de ce performează cele din urmă, am căutat să văd care le sunt resorturile și mecanismele interioare. Apoi m-am uitat cu atenție și spre cele neperformante și le-am analizat trăsăturile eșecurilor. Nu m-am luat întotdeauna numai după cele performante, am analizat și ce nu fac bine celelalte! Completând imaginea și cu cauzele eșecurilor, mi-a fost mai ușor să iau propriile decizii asupra viitorului!

Aparent, este mai ușor pentru companiile performante să devină și mai performante, iar pentru cele cu notorietate și mai celebre. Totuși un leader în domeniul lui poate fi înlăturat de un nou venit apărut de nicăieri. Și avem deja în piață numeroase startup-uri tech, inovative capabile de acest lucru, care vin cu elemente disruptive, iar cei care nu conștientizează asta, vor pieri în curând!

Incertitudinea și volatilitatea ne vor înghesui în continuare într-o zona de noi provocări și de aceea devine imperios necesar sa regândim modul în care facem business și sa ne îndreptam atenția mai mult ca niciodată spre interiorul organizațiilor noastre.

În acest context este important că managerii să iasă din tipare, să-și schimbe abordarea, să ia decizii curajoase, să înțeleagă că această perioada dificilă reprezintă calea cea mai rapidă spre găsirea sensului și că pandemia este cel mai bun moment pentru identificarea oportunităților viitoare pentru companie.

Aflați în plină tranziție spre economia post-pandemică care cu siguranța va fi mai avansata tehnologic decât cea de astăzi, cred că a venit timpul pentru companiile de producție industrială, mă refer la cele tradiționale, să se scuture de structurile interne rigide, să devină mai suple și să se înconjoare de startup-uri tech, inovative!

Doar startup-urile vor fi cele care le vor putea aduce un aport mult mai valoros la concepția și proiectarea noilor produse, a proceselor și a tehnologiilor noi, inclusiv în omologare și testare în piață. Așadar, să nu mai pierdeți timpul și să începeți să cautați inovația în afara companiilor tradiționale, nu în interiorul lor, că n-o veți mai găsi acolo!

Sa nu va mai imaginați viitorul asemănător trecutului și nici să presupuneți că el va fi o proiecție exactă a acestuia, una predictibilă. Viața ne-a arătat tuturor în 2020 că nu există simetrie între trecut și viitor și că e mai bine să vă gândiți altfel la ziua de mâine și să n-o mai proiectam în mintea noastră ca pe un alt ieri.

Recalibrarea strategică și operațională înseamnă inclusiv încurajarea simbiozei dintre companiile de producție industrială și startup-urile tech, inovative, simbioză care va duce la supraviețuirea celor dintâi!

Chiar dacă adesea întâlnim manageri uneori rușinați de eșecuri, aceștia în loc sa învețe din ele se înflăcărează să-și demonstreze virilitatea! Unii chiar cu girul administratorilor își angajează companiile în baza unor false previziuni, în strategii cu puțină valoare, chiar cu riscul unor pierderi mari în viitor, fără a conștientiza că eșuând în înțelegerea viitorului vor transforma totul în pagubă!

Pentru a înțelege viitorul, căutați să vă feriți de estimările și planurile prea exacte ale guvernanților, deoarece interesul lor e îndreptat spre propria supraviețuire și perpetuare și mai puțin în acuratețe. Estimările și planurile guvernanților îi fac pe ei însuși să se simtă bine și să-și justifice existența. Așadar, nu puneți prea multă bază pe ceea ce vă spun ei!

Mai feriți-vă și de oamenii care dacă nu cunosc un anumit lucru consideră că el nu există, cât și de prognozele analiștilor plătiți, iar dacă totuși trebuie să vă bazați pe anumite previziuni din piață, aveți în vedere că acuratețea lor se degradează pe măsură ce perioada se extinde, și nu uitați că orice decizie care privește viitorul este supusă distorsiunii, că există o diferență între ceea ce știm de fapt și cât de mult credem că știm, și că norocul îi favorizează numai pe cei pregătiți!

Având la îndemână rezultatele, instrumentele și ancorele care v-au ajutat să înțelegeți în trecut lumea din jur, metodologiile de lucru, echipele și partenerii de business alături de care ați reușit să răzbateți în timp de criză, vă îndemn să vă puneți întrebări legate de tehnologiile, produsele fabricate și despre forța de munca vie pe care o utilizați astăzi. Mai sunt ele competitive, mai pot genera creștere în viitor sau vor fi în curând pe final de ciclu de viață?

Vor fi industrii care vor accelera datorită utilizării în mod natural a tehnologiilor noi, vor fi companii care vor "fura startul" în fața competitorilor prin digitalizare avansată, dar vor fi și companii care vor ține cu "dinții" să rămână în economia tradițională, însă acestea din urmă negreșit vor pieri!

În viitorul apropiat, digitalizarea nu va mai însemna doar conexiunea dintre oameni prin intermediul tehnologiei, companiile avansate urmând să facă pasul cât de curând spre a conecta oamenii cu rețele de senzori, cu roboți și cu vehicule autonome, prin intermediul inteligenței artificiale, ceea ce va genera o distanțare și mai mare a lor față de companiile din economia tradițională.

Așadar, dragi manageri, administratori și acționari vă îndemn din nou să vă gândiți altfel la ziua de mâine și să n-o mai proiectați în minte ca pe un alt ieri!