Stripe e o companie lansată în 2010 care a avut o creștere fulminantă. Au reușit să identifice câteva trenduri online care nu erau acoperite încă bine de celelalte companii de pe piață. Așadar, s-au concentrat pe oferirea de soluții simple pentru cei care care fac campanii de crowdfunding, dar și soluții transfrontariele pentru startup-urile care vând pe mai multe piețe.

Până-n momentul de față Stripe a avut 12 runde de finanțare și a reușit să strângă peste 1,6 miliarde de dolari pentru a accelera creșterea sa, ultima rundă având loc pe 16 aprilie 2020, conform Crunchbase. Printre investitorii Stripe se numără Sequoia Capital, Andreessen Horowitz, General Catalyst, Capital G, Elon Musk și Peter Thiel, precum și unii dintre cei mai mari jucători din ecosistemul financiar, inclusiv Visa și American Express.

Marcin Misztal conduce afacerile Stripe în Europa Centrală și de Est și s-a alăturat echipei după ce a ajutat companiile IT să lanseze noi produse de publicitate digitală folosind API-urile Google. A fost consultant la Boston Consulting Group și Kearney și a studiat în Polonia.

Stripe în România

Stripe este una dintre platforme software de top pentru derularea unei afaceri online, gestionând miliarde de dolari în fiecare an pentru companiile de succes din întreaga lume.

Sute de mii de companii de tehnologie din lume escaladează mai rapid și mai eficient, construindu-și afacerile cu ajutorul platformei Stripe.

Despre lansarea oficială Stripe am scris în acest material.

Întreprinderile din România pot începe să accepte plăți în peste 130 de valute în doar 10 minute. Pe lângă acceptarea plăților, companiile pot utiliza Stripe pentru a gestiona contabilitatea, facturarea, plata către terți și optimizarea plăților mobile - toate dintr-un tablou de bord centralizat. Utilizatorii au acces și la portofele mobile, cum ar fi Apple Pay și Google Pay.

De ce s-a extins Stripe în România?

Marcin Misztal spune că Europa e una dintre cele mai mari zone economice din lume și are o creștere a economiei digitale fulminantă.

„România în particular are un grup uriaș de programatori foarte talentați, iar focusul nostru este pe aceștia, pentru a le face viața mai ușoară pe cât posibil. A fost o decizie naturală să lansăm serviciul nostru în România”, spune Marcin Misztal într-un interviu pentru start-up.ro.

Stripe a pornit la drum concentrându-se pe developeri pentru că aceștia pot fi factori de decizie în companii. Dacă acestora le era ușor să implementeze un serviciu de plăți cum e Stripe, atunci puteau convinge mai departe fondatorii unei firme sau managementul să ia o decizie în acest sens.

Ce pot face românii pe Stripe? „Afacerile online din România pot avea acces nu numai la serviciul nostru standard, dar și la Stripe Connect, pentru marketplace-uri, la facturarea pentru subscripții și abonamente recurente, la Stripe Radar pentru detectarea fraudei, dar și la Stripe Sigma pentru analitice”, explică Misztal.

Stripe Connect, pentru cei care nu știu, este un serviciu de plăți care poate fi integrat pentru servicii de tip marketplace, pentru că poate coordona plățile de la clienți cu plățile spre comercianții din marketplace sau la furnizori. Practic, e o metodă simplă prin care să administrezi mai multe zone ale afacerii tale online. De asemenea, prin facturarea pentru subscripții, Stripe reușește să facă procesul mai ușor, deoarece primești o singură factură de la ei după o anumită perioadă, nu zeci sau sute de facturi așa cum e cazul în momentul de față.

„Stripe se integrează rapid și ușor. Poți face asta în cinci minute și să poți accepta plăți de la oricine din toată lumea. Pentru firmele online cu ambiții globale este foarte. De asemenea, afacerile pot personaliza modul în care arată zona de checkout, unde se fac plățile, din aplicația sau site-ul lor, iar Stripe rămâne invizibil pentru client”, spune Marcin Misztal.

Stripe oferă această caracteristică, prin care-ți poți optimiza zona de plăți de pe site pentru a fi integrată cu modul în care arată site-ul, dar și pentru a putea să primești plăți din toată lumea, printr-un schimb valutar automat, astfel nu va mai trebui să accepți plăți doar în lei sau euro.

O piață aglomerată, o propunere pentru crowdfunding

România este totuși o piață relativ aglomerată în zona de plăți. Există jucători vechi care ocupă piața în zona comercianților mari. Cu toate acestea, Stripe speră să acopere piața jucătorilor mici și mijlocii care vor să facă tranzacții online pe mai multe piețe, inclusiv în zona de adaptare la cerințele locale.

„Stripe operează într-o zonă reglementată, așa că ne-am adaptat toate produsele cerințelor locale. Chiar dacă sunt mereu mulți alți furnizori de servicii, credem că ce oferim noi prin design, tehnologie și documentația API oferită ne va ajuta”, spune Marcin.

În plus, multe platforme de crowdfunding se bazează pe Stripe ca furnizor de plăți, precum Kickstarter, Godunfme sau Indiegogo. „Se folosește de obicei Stripe Connect pentru ca firmele să administreze mai bine plățile și este compatibil cu directivele europene PSD2”, explică Misztal.

Pe lângă serviciile de plată, încă de când a fost lansat serviciul, fondatorii români au acces la Stripe Atlas, care le permite să deschidă un sediu de firmă în Statele Unite. Acest serviciu e folosit de multe ori de startup-uri care vor să aibă o prezență cu o firmă în Statele Unite și să câștige mai bine încrederea fondurilor de investiții de acolo.

Obiectivele Stripe și pandemia de coronavirus

Stripe e la început în România, dar au planuri mari de convingere a multor clienți care fac comerț online și nu numai de a trece spre Stripe.

„Procesăm sute de miliarde de euro pe an pentru milioane de companii din 39 de țări. Lucrăm și cu startup-uri și cu firme uriașe, cum ar fi Booking, Amazon, Salesforce sau Shopify. Chiar lucrăm cu tot spectrul de companii și vrem să convingem cât mai multe afaceri online din România să ne parteneriem”, spune Marcin Misztal.

Lansarea Stripe vine în plină pandemie, dar pentru afacerile online lucrurile nu au devenit mai lente, ba chiar au crescut în perioada aceasta. „Covid-19 a accelerat trecerea spre o economie online. Carantina a făcut trecerea la online imperativă. Pentru noi pandemia a făcut și mai importantă lansarea în România”, spune Misztal.

Pentru Stripe, această perioadă a însemnat tot o creștere. A crescut numărul de companii care s-au înregistrat de la începutul pandemiei. „Stripe la nivel de companie e poziționată bine ca să fie rezilientă la schimbări de economie și suntem diversificați la nivel de model de business, sectoare de activitate, dimensiune de afaceri și geografie”, spune Marcin Misztal.