Am stat de vorbă cu Alexandru Neștian, 27 de ani, născut și crescut în București, cel care a avut ideea iTux în urmă cu un an. A crescut în industria modei, una despre care spune că i-a prezentat mai mult interes decât simplul stat la birou.
Nu știam nimic înainte, backround-ul meu în modă erau tricourile largi cu Metallica purtate în liceu
”Sunt absolvent de cibernetică, cu liceu de mate-info în spate. Nu am crezut niciodată că o să ajung să lucrez în fashion. Primul meu contact cu lumea asta a fost la Tudor Tailor, unde mi-am dat seama că mă pricep. Nu știam nimic înainte, background-ul meu în modă erau tricourile largi cu Metallica purtate în liceu. Asta se întâmpla acum vreo șase ani. Între timp am schimbat câteva firme din nișa asta made-to-measure”.
”Și facultatea m-a ajutat. Majoritatea joburilor au fost în domeniul ”Operations” și pe baza a ceea ce am învățat am reușit să arunc o idee de ansamblu foarte bună asupra tuturor sarcinilor. Am încercat mereu să combin IT-ul cu moda. Ce a ieșit, a ieșit foarte bine. Am stat și m-am gândit ce vreau de la viață. Dacă să muncesc pe o sumă ”perversă” de bani, dar să stau doar în fața calculatorului sau să fac altceva. Și am ales fashion-ul”, a adăugat Alexandru.
Alexandru Neștian
Neștian s-a gândit la acest concept pe când lucra la Zenonni, o firmă din nișa made-to-measure premium. S-a gândit mai bine cum să facă rost de finanțare și și-a convins foștii colegi să investească: ”Ideea iTux o aveam de un an de zile. Eram la Zennoni și voiam să targetăm evenimentele. Apoi, mi-a venit ideea cu închiriatul. Am avut o discuție care a durat un an de zile despre finanțare și alte multe lucruri. Persoanele care sunt implicate în iTux, alături de mine, sunt cele cu care am lucrat în trecut la Zennoni. Suntem mai mulți parteneri implicați în acest proiect. Investiția nu a fost deloc proprie, a fost doar a lor”.
Mai mult offline decât online, momentan
Site-ul este suficient momentan pentru iTux care se descurcă binișor. Închiriatul se face într-un mod simplu, iar de acum și doamnele își pot închiria rochii. Te uiți pe site, îți alegi ce vrei și mergi în showroom să probezi și să faci ajustările. Dacă ești mai încrezător, poți chiar să comanzi direct măsura ta, dacă știi cum să îți iei dimensiunile. ”Noi nu am ajuns încă la maturitate pe online, nu ne gândim la o aplicație. Nu ar avea sens momentan. Omul vede pe site cam ce facem noi și cam ce ar vrea, însă alegerea finală, măsurătorile, plata, toate se fac la noi în showroom. Nu am ajuns încă la momentul în care putem educa clienții să folosească ghidul nostru de măsurători și să facă totul online. Cândva, probabil în vreo 2-3 ani, sperăm să ajungem la o proporție a închirierilor 50-50 între offilne și online”.
”Procesul e de așa natură încât e necesară prezența fizică. Noi mai facem modificări pe costume, luăm măsuri, vedem ce ți se potrivește cel mai bine. În plus, oferim și consilierea aferentă alegerii unui costum. Iarăși, noi îți dăm voie să faci ce modificări vrei tu, însă pe cheltuiala ta. Dar aproape nicio persoană nu apelează la asta. Avem o plajă foarte mare de măsuri, și e destul de greu să nu găsim ceva potrivit pentru oricine”, mai povestește Neștian.
Produsele sunt realizate de fosta companie la care am lucrat. Nu aveam de ce sa nu lucrez cu ei. Aveam acces la ”know how”, la linia de producție, la multe lucruri
Costumele destinate închirierii le produce tot la fosta firmă la care a lucrat, iar dacă ceva nu e pe mărimea ta, nu e bai. Plaja de măsuri acoperită este foarte mare, iar orice fel de ajustare este inclusă-n preț. ”Produsele sunt realizate de fosta companie la care am lucrat. Nu aveam de ce sa nu lucrez cu ei. Aveam acces la ”know how”, la linia de producție, la multe lucruri. Problema în a lucra cu o casă de modă sau de a aduce anumite materiale din afara țării este că e foarte scump. Și ar fi ridicat destul de mult prețul de închiriere. Mai ales colecțiile noi”.
Modelele sunt foarte variate, există costume pentru orice gust. Chiar și de catifea, însă ele nu s-au dovedit așa populare. În cele mai multe cazuri, clientul va merge pe clasicul costum. ”Am făcut și câteva teste cu un tip de costum de catifea. Nu pot să spun că a prins. Clienții au fost atrași de ele, însă nu s-au încumetat să le poarte la un eveniment important au preferat mereu un costum clasic, negru sau albastru. Nu au vrut să riște. Probabil la un moment dat vom avea succes și pe partea asta, odată cu venirea verii. Ne adresăm mai mult clienților care fac parte din showbiz cu aceste costume de catifea”.
Când spun că targetul nostru principal este format din cei care vor participa la anumite evenimente, mă refer la tot spectrul lărgit
Publicul care participă la anumite evenimente a fost dintotdeaua ținta iTux. Fie că vorbim de nunți sau botezuri sau alte petreceri, este mai echitabil să închiriezi un costum, decât să dai mulți bani pe unul cumpărat, mai ales dacă vorbim de ceva foarte important: ”Când spun că targetul nostru principal este format din cei care vor participa la anumite evenimente, mă refer la tot spectrul lărgit. De exemplu, în cadrul unei nunți, noi nu ne adresăm doar mirelui. Ci și nașului, sau simplilor participanți. O ținută completă care conține costum din două piese, cămașă și pantalon, precum și toate accesoriile aferente de care vei avea nevoie, costă 550 de lei. Dacă vrei doar costumul, costă 450. Prețurile sunt pentru 7 zile. Dacă vrei să cumperi ceva de genul din retail, deja vei plăti mai mult de 3.000 de lei”.
”Mai ales dacă ești mire, ar trebui să apelezi la noi. De ce să arunci o bună parte din buget pe achiziționarea unui astfel de costum pe care îl vei purta o dată, de două ori, când îl poți închiria. Nu are sens. Poate te și îngrași între timp și nu îți mai vine”, a mai spus Neștian.
Închiriat, nu cumpărat
iTux este live din octombrie, iar Alexandru îmi spune că misiunea lui principală este să ridice awareness-ul în ceea ce privește piața de costume închiriate. Bărbații nu prea știu că există și această alternativă. ”În septembrie am dat drumul la treabă. Bărbații, în general, nu știu că există și aveastă variantă, a închirierii. Ei când au nevoie de un costum și-l cumpără sau și-l comandă. În primul nostru an, cel mai important este să-i facem să înțeleagă, prin diferite campanii, că există și varianta de a închiria. Să știe ce înseamnă să faci asta, care sunt pașii pe care trebuie să-i urmeze”.
”E simplu să închiriezi. Depinde de ce vrei. Când intri pe site, ai două opțiuni. Fie îți alegi modelul și mărimea conform ghidului nostru și ți-l livrăm acasă, pe proprie răspundere, fie vii la noi. Și noi te ajutăm cu tot. Este varianta recomandată de noi. Mergi la sigur așa, știi că închirirezi ceea ce trebuie și ceea ce-ți vine cu siguranță”, îmi explică Alex.
Chiar dacă nu s-a stabilizat încă pe piață, deoarece a fost lansat în afara sezonului iTux promite multe. Conceptul a fost gândit pentru francizare, iar creșterea este așteptată să fie destul de rapidă: ”Vara următoare va fi definitorie pentru acest prim an de est pentru noi. Mai ales că va începe și sezonul de nunți, care va fi primul pentru noi. La anul pe vremea asta mă văd cu încă vreo două locații mici în țară, pe sistem de francizare. Așa a fost conceput de la început, pentru a fi ușor externalizat atât în România, cât și în afară. Vor fi mici buticuri, unde vei avea un spațiu de probă și o mică colecție”.
Banii investiți în iTux au fost efortul a câtorva parteneri care au strâns împreună o sumă frumușică: ”Finanțarea din momentul de pornire plus suportul pe un an de zile a fost undeva în jurul sumei de 100.000 de euro. Majoritatea banilor s-au dus în stocuri. Avem aproape 500 de produse pe stoc. Vorbim aici de costume, pantofi, cămăși și accesorii. Apoi a fost amenajat showroom-ul, campania de lansare. Costuri care se adună”.
Testul adevărat va fi la anul pe vremea asta, când vom începe al doilea sezon, pe care îl vom putea compara cu primul
Business-ul este gândit mai mult spre sfera online, decât spre cea offline. Este ceva destul de rar în zona de fashion, iar clienții au fost foarte satisfăcuți. Unul dintre ei chiar a reușit să aibă gata un costum în condițiile în care l-a comandat cu trei ore înainte de eveniment. ”În aceste patru luni ne-am apropiat de 100 de clienți, iar targetul pentru acest an este 500. Și nu este încă sezon, repet. Din martie începem să ne pregătim de creșterea reală a business-ului. Testul adevărat va fi la anul pe vremea asta, când vom începe al doilea sezon, pe care îl vom putea compara cu primul. Acum urmează să dăm unei campanii mari de marketing, ceva care nu s-a prea făcut până acum în fashion-ul din România. iar Facebook-ul a fost și va rămâne cel mai bun motor de promovare pentru noi. De la început am gândit acest business ca pe unul digital”.
”Am avut foarte multe reacții pozitive pe reclamele pe care le-am dat pe Facebook. Am ajuns virali cu primul clip, iar acum lucrăm la al doilea. Deja am depășit orice așteptare, am ajuns la 800.000 de vizualizări cu un brand creat de la 0, cu un buget extrem de mic pentru publicitate. Reach-ul a fost o treime organic”, a completat Alexandru Neștian.