Ciclismul profesionist, deși pare, nu este un sport individual. Mare parte din muncă este împărțită între rutierii dintr-o echipă, care luptă pentru liderul lor. Au un scop bine definit, iar scopurile individuale sunt lăsate deoparte pentru binele echipei. Cicliștii sunt împărțiți foarte bine și fiecare are un rol bine definit pe care și-l respectă. Uneori, într-un pluton de 180 de oameni poți întâlni cel puțin 120 de oameni care luptă pentru liderul lor, care au singurul task de a trage tare, de a se “rupe” până la epuizare, de a sta în calea vântului .

Așadar, ce lecții poți învăța din ciclism ca să aplici în business?

Fiecare rutier are un rol bine definit

Fiecare persoană are calități diferite. Nu toți trebuie să facă același lucru sau să fie la același nivel. Oamenii creativi pot aduce avantaje, dar ai nevoie și de muncitori simpli pentru a merge mai departe în business. Nu poți câștiga Turul Franței dacă nu ai măcar doi locotenenți care să te ajute pe munte, ca să treci mai ușor. Încearcă să apreciezi fiecare membru al echipei pentru că va duce la victoria finală.

Mulțumește-te să fii un pion. Măcar o perioadă

Nu ne naștem lideri sau antreprenori. Ciclismul e evolutiv. La 19 ani poți fi doar un locotenent sau un muncitor în echipă. Te vei îmbunătăți cu fiecare cursă, dar nu le vei câștiga. Va trebui să-ți ajuți coechipierii, să te duci în spatele plutonului, la mașină, ca să cari bidoane și alimente pentru ceilalți. Dar încet, încet, dacă ești bun, vei crește, vei învăța tactică, vei vedea cum funcționează lucrurile, iar dacă ești destul de bun, vei deveni lider. Așa și în business. Permite-ți ție, la începutul carierei, să fii un follower, nu un lider, pentru a vedea cum fac ceilalți. Permite-ți să ai mentori de la care să înveți.

Grupurile ajută

În ciclism se merge în pluton, rutierii, aproximativ 150, merg împreună pentru mulți kilometri ca să reducă rezistența aerului și pentru a-și face viața mai ușoară până la clipele decisive. Efortul se reduce cu aproximativ 25% cu ajutorul acestei tehnici vechi de zeci de ani. Grupurile funcționează, dar se bazează și pe încredere, pentru că trebuie să ai încredere că toată lumea își face treaba bine, mai ales când mergi la câțiva centimetri unul de celălalt. Colaborarea contează. Echipele se schimbă în fruntea plutonului și dictează ritmul. Trebuie să ai o echipă și să colaborezi. Individual nimeni nu poate realiza ceva deodată.

Îmbunătățiri marginale

În ciclism se folosește acest termen, mai ales în engleză, “marginal gains”. E, de fapt, descrierea modificărilor milimetrice care se fac bicicletelor rutierilor, mici ajustări în funcție de aerodinamică și greutatea fiecăruia. Chiar dacă impactul inițial nu pare foarte important, aceste îmbunătățiri se adună și te pot face să fii mai bun. Lecția pentru business e să fii mai bun mereu, să îmbunătățești chiar dacă nu pare că va avea un efect imediat, să înveți mai mult, să citești, să vorbești cu echipa ta.

Premiile se împart

Ciclismul nu e un sport la fel de bogat ca altele. Dacă un rutier câștigă Turul Franței, el va primi un premiu de la organizatori. Acela nu va fi luat individual, ci va împărțit în echipă, de la cei mai fideli locotenenți, directori sportivi, până la mecanici, maseuri sau șoferi de autocar. Evident, liderii iau premii și de la sponsori, iar acelea sunt individuale, dar meritele sunt împărțite, inclusiv financiar. Lecția de business e să îți respecți toți angajații, dacă firma câștigă mai bine, să premiezi angajații și să împarți veniturile cu ei, atât cât se poate.