”Când am fondat acest startup, am vrut să creez un serviciu de tip ,,Uber” pentru programatori. Dar mi-am dat dat seama curând că această abordare nu va funcționa pe termen lung. Așa că, după o examinare atentă, am făcut o întoarcere de 180 de grade și am început să dezvolt, alături de Vasyl Dzesa și Anvar Azizov, un marketplace pentru specialiștii în IT”, ne spune Aleksandr Volodarsky CEO Lemon.io.

Astfel, Lemon.io este acea platformă care oferă independență programatorilor, ei își aleg proiectele la care să lucreze și ei își fac micromanagement pe cont apoi. Produsul se mândrește cu o rată de succes de 80%, ceea ce înseamnă că primul freelancer propus poate începe să lucreze și a doua zi pe proiectul ales.

Lemon.io în România

De curând, Lemon.io a devenit disponibilă și pentru programatorii din România. În prezent, sunt 61 de developeri români deja implicați în proiecte Lemon.io.

”Clienții noștri sunt foarte mulțumiți de performanța româniilor din IT înscriși pe platforma Lemon.io. Oferă servicii excelente de fiecare dată pentru că au un nivel ridicat de abilități tehnice. Mai mult, în România și în Europa de Est există o plajă largă de programatori talentați care cunosc foarte bine atât cele mai căutate tehnologii și limbaje de programare precum Python, Java, JavaScript, cât și specializările mai greu de găsit – de exemplu: Clojure, Rust, Elixir. În plus, românii sunt capabili să comunice în limba engleză la un nivel avansat. Acesta este un mare avantaj pentru că știm că nu vor interveni probleme în comunicare având în vedere că avem clienți, în principal, din Statele Unite”, completează Aleksandr.

În ultima lună, 289 de programatori români au aplicat pe platforma Lemon.io, din care echipa a realizat 33 de interviuri și 22 de interviuri tehnice, în urma cărora 7 dezvoltatori s-au alăturat comunității lor, iar acum fie își așteaptă primul client, fie lucrează deja cu unul.

”În ciuda faptului că există o concurență foarte mare între companiile care vânează cei mai pricepuți specialiști IT, noi credem că există o plajă largă de developeri talentați în România care sunt gata să treacă la următorul nivel în cariera lor, adică să facă tranziția de la angajat la antreprenor, bucurându-se de mai multă flexibilitate și de venituri mai mari.”

Pe lângă România, Lemon.io este disponibilă în alte 45 de țări, iar toți programatorii lucrează 100% remote din țara de rezidență. La fel și angajații lor, care au lucrat de la distanță și înainte de război. Acum mulți angajați sunt împrăștiați în întreaga lume căutând refugiu.

Vom dona către armata Ucrainei până când vom căștiga războiul

”Obiectivul nostru este ca Ucraina să câștige războiul. Și de aceea, ne-am propus să generăm cât mai mulți bani pentru a sprijini eforturile de război. În ultimele luni, am donat peste 400.000 de dolari armatei Ucrainei. Nu toată lumea poate să se implice direct în război, iar prin faptul că donăm bani armatei, colegii mei simt că ajută, că aduc un efect pozitiv. Iar acest lucru îi motivează cel mai mult în fiecare zi, alături de speranța că într-o zi Ucraina va fi victorioasă”, ne spune Aleksandr.

Când ne gândim la obiective de business, ne gândim la rulaj mare, la profit mare și reinvestiții, poate și la campanii CSR, dar nu luăm în calcul o strategie care implică donarea profitului către armata țării până când aceasta va ieși victorioasă. Dar acesta este factorul principal care motivează echipa Lemon.io: ”suntem încrezători în țara noastră că va câștiga războiul! Suntem dispuși să facem tot ce ține de noi pentru a contribui la reconstruirea patriei noastre.”

Lemon.io a reușit să ajungă la venituri de 6,8 milioane de dolari în 2021, în condițiile în care în 2020 aveau 2,7 milioane de dolari. Mai mult, Aleksandr ne spune că cifra de afaceri în primele 6 luni ale lui 2022 depășește cifra de afaceri pentru întregul an 2021: ”tocmai acest lucru ne-a ajutat să putem dona armatei ucrainene o sumă considerabilă. Vom continua să donăm până când războiul se va încheia”.

Cum a apărut Lemon.io

Dar cum a ajuns Lemon.io să fie platformă în care să aibă încredere atât programatorii, cât și startupurile?

”Nu am ales această afacere, ci ea m-a ales pe mine. După ce m-am mutat în Israel, un cunoscut m-a rugat să îl ajut să găsească un programator freelancer pentru a se ocupa de un proiect tech pentru compania la care lucra. Reprezentanții companiei au fost atât de mulțumiți de rezultate încât m-au recomandat și prietenilor lor. Aceștia mi-au adus mai mulți clienți care, ulterior, mi-au adus și mai mulți clienți”, își amintește Aleksandr despre începuturile platformei.

Acum, Lemon.io are clienți mai vechi care îi recomandă altor startupuri, puterea recomandărilor fiind atât de mare încât compania nu a investit deloc în marketing în primele 6 luni. Pe măsură ce s-au extins, au înființat un departament intern de marketing și folosesc și o strategie de consolidare prin contul personal de Twitter al lui Aleksandr, unde împărtășește constant informații despre progresul, eșecurile și succesul lor.

”Acest lucru a atras atenția publicului potrivit - antreprenori care reprezintă factori de decizie din start-up-uri care căutau sfaturi și recomandări de la un coleg de breaslă. Mulți dintre clienții noștri au venit de pe acest canal pentru că am construit o relație de încredere cu ei și am stabilit o imagine a unui expert în nișa noastră.”

Cum are succes Lemon.io

Platforma alege să lucreze doar cu programatori cu minimum 3 ani experiență, ajunși la un oarecare nivel de maturitate, care trec printr-un proces de verificare în 4 pași, care ajută echipa Lemon.io să afle în ce măsură aplicanții sunt potriviți să lucreze după acest model de business.

Și e importantă faza asta de verificare deoarece Lemon.io nu face micromanagement, nu controlează programatorii și fiecare freelancer e responsabil de ce a spus că va livra, lucru care eficientizează procesul de lucru.

Lemon.io nu angajează direct programatorii și nici nu este o agenție de recrutare și angajare. Programatorii care se înscriu pe platformă sunt contractori independenți.

Pe de cealaltă parte, verifică și startupurile care sunt în căutare de programatori, prin care se asigură că sunt serioși și bun platnici.

Colaborează în mare parte cu startup-uri din Statele Unite, Silicon Valley, iar printre clienții din platformă, pot menționa SkyFi (start-up axat pe fotografii și videoclipuri de înaltă rezoluție prin satelit), tvScientific (platformă de marketing și publicitate TV conectată), Fathom (startup care construiește un instrument de luat notițe AI pentru Zoom), sau o companie absobită de Klarna (companie fintech suedeză care oferă servicii financiare online).

”Tratăm cu profesionalism și dedicare toți clienții, nu avem preferințe. Îi respect și îi apreciez pe toți în mod egal pentru munca depusă, pentru curajul de a înființa o companie. În calitate de fondator, știu ce volum mare de muncă și câte sacrificicii de timp și energie stau în spate. Un an petrecut într-un start-up te maturizează și își oferă experiență cât trei ani petrecuți la un job”, ne mai spune Aleksandr.

Aleksandr ne mai povestește că e foarte mândru de echipa Lemon.io și de ce a reușit să facă în contextul dat. Pentru că prin eforturile lor poți ajunge să creezi și să dezvolți o platformă unde clienții sunt atât de mulțumiți de programatorii cu care colaborează și au atât de multă încredere în ei încât îi lasă pe aceștia să conducă interviuri pentru a alege alți programatori înscriși pe platforma Lemon.io pentru a li se alătura pe diverse proiecte tech.

La final, Aleksandr se uită la contextul în care își duce grija reponsabilității pentru o companie în timpuri atât de grele, dar lasă loc pentru optimism în planurile de business pentru Lemon.io:

”Nu exagerez când spun că 2022 a fost, de departe, cel mai greu an pe care l-am trăit – prin prisma provocărilor aduse de războiul din Ucraina. În ultimele luni, ne-am adaptat constant ca să asigurăm funcționalitatea companiei. Avem grijă de oamenii noștri, le asigurăm suport din partea unui psiholog acreditat, am plătit salariul cash în avans și ne adaptăm constant procesele și obiectivele de afaceri, acoperindu-i pe cei care nu pot lucra ca să putem livra proiectele în timp util. Avem speranța că putem atinge o cifră de afaceri de 20 de milioane de dolari până la final de 2022, cu toate că suntem conștienți că este un obiectiv foarte îndrăzneț în contextul actual.”