Poate că ai cumpărat până cum de pe platformele tradiționale de comerț online cu produse noi și second-hand de tipul OLX.ro sau Okazii.ro. Și poate ai căutat să-ți iei ceva tehnic, un telefon, o tabletă. Și ai văzut că nu e prea ușor să găsești un produs care să aibă exact specificațiile de care ai nevoie. Poate unul avea mai putin RAM decât voiai, sau nu era dispobibil în culoarea ta preferată. Și dă-i și caută iar, un scroll la nesfârșit printre multitudinea de ”țiple”, ”aifoane” sau ”impecabilități”.

De aproximativ o lună a apărut pe piață Listit. E o platformă de retail online pe care vând atât persoane fizice, cât și magazine sau business-uri care vor să fie mai vizibile. Produsele sunt exclusiv electronice, tot ce ține de calculatoare, telefoane mobile, console de jocuri etc. Găsești rapid și ușor. Ca și când ai căuta pe alte site-uri specializate ca eMAG sau Altex. Numai că aici ai posibilitatea să găsești și SH-uri vândute de alți utilizatori ca și tine. Practic, este o combinație între platformele tradiționale de retail online și cele de anunțuri.

screen-shot-2016-11-07-at-11-01-02

În spatele Listit sunt trei studenți de la ASE care au participat la un concurs în cadrul aceleiași facultăți. Au câștigat 25.000 de euro bani europeni, plus alte beneficii publicitare de valori apropiate. I-am chemat pe la noi să vorbim cu ei, să vedem de ce ideea asta, și dacă e sau nu nevoie pe piață de așa ceva.

Alin Luca, Bogdan Miu, și Cristian Țigu au avut un plan. Un business plan. Cei trei sunt prieteni din perioada studiilor de licență. Acum sunt la master și se ocupă de afacerea pe care au pornit-o cu ajutorul facultății. Au 22 de ani și tot timpul din lume pentru a reuși într-un domeniu destul de încărcat. ”Am vrut ca toate procesele care apar în site să fie asemănătoare cu cele de la magazinele online de tipul OLX sau Okazii, însă la noi e mult mai simplu. Avem o bază de date în care am înregistrat foarte multe modele de produse. Astfel, când vrei să pui ceva la vânzare alegi direct din lista aia care cuprinde orice, pui două-trei poze și ai postat”, începe Alin să-mi explice.

”Poți să pui și un video dacă vrei. În momentul în care cauți ceva, cauți ceva specific. Poate vrei o anumită mărime a memoriei sau un anumit număr de pixeli ai camerei. Sistemul de vânzare-cumpărare este gândit să fie cât mai simplu cu putință”, completează și Bogdan.

bejetii
În ordine, de la stânga la dreapta: Bogdan Miu, Alin Luca și Cristian Țigu

Fiind pasionați oricum de IT, băieții au identificat o problemă, o nevoie. Și au făcut ceva în sensul ăsta. N-au mai stat pe gânduri, au aplicat la programul ASE Startups și au câștigat bani europeni: ”Totul a pornit de la o nevoie. Voiam să facem ceva și am descoperit domeniul ăsta. Piața IT e foarte mare în România și nu are rost să stai să vinzi un telefon SH pe un forum sau pe un site generalist pe care poți vinde orice. Iarăși și cu cumpăratul, aceeași poveste. Vreau să îmi iau ceva și am nevoie de un loc special pentru așa ceva. De-asta e și greu să găsești pe platformele acelea ceea ce cauți. Intervin cuvintele «țiplă», «impecabil» și te pierzi în căutări. Cum cauți pe orice platformă de retail online, așa cauți și la noi”, îmi spune și Cristian.

Brand awareness

”A fost un concurs la ASE la care ne-am înscris. Am concurat cu un plan de afaceri și am câștigat o finanțare europeană de 25.000 de euro. ASE Startups s-a numit concursul organizat de incubatorul de afaceri de acolo. Consider că a meritat efortul, am muncit foarte mult pentru asta. De asemenea am primit și publicitate outdoor în valoare de 20.000 de euro”, completează Alin.

Creșterea e prezentă, se întâmplă, însă trebuie răbdare. Totul e bine pus la punct. Cei trei nu fug după bani, ci după clienți. Tipul de abonament pe care îl oferă firmelor este gratuit, momentan. Alin îmi spune că au foarte mare grijă și de partea de securitate și de prevenție a tradiționalelor ”țepe”: ”Asta vrem să facem acum. Să creăm «awareness». Lumea să vadă cu ce ne ocupăm, să vină și să vândă sau să cumpere de la noi. Colaborăm și cu magazine care folosesc platforma pentru a-și spori cifra de vânzări. Avem două tipuri de conturi. Unul care se adresează persoanelor fizice care vor să folosească site-ul nostru și altul care e dedicat magazinelor. Acolo ne ocupăm noi, personal, să aducem clienți. Am vrut să securizăm cât mai mult platforma și verificăm fiecare utilizator după numărul de telefon, după e-mail. Avem și un sistem de rating. Toată lumea are un istoric al vânzărilor și un calificativ”.

screen-shot-2016-11-07-at-11-04-20

Românii și plata online, cu cardul, nu sună chiar ca o poveste de dragoste shakespeareiană însă cei trei sunt conștienți de lucrul ăsta. Bogdan îmi spune că platforma nu integrează plata cu cardul: ”Suntem exact unde am vrea să fim în momentul ăsta, iar creșterea este sustenabilă, cum am preconizat. Vrem să obișnuim oamenii să vină și pe platforma noastră atunci când vor să vândă sau să cumpere ceva. Mulți au frica de a cumpăra de pe Internet. E o frică în România de a plăti cu cardul, online și asta e o problemă”.

Mulți au fost, puțini au rămas. Din cele peste o sută de persoane înscrie la ASE Startups au rămas extrem de puțini, câștigători fiind doar trei. Majoritatea, delăsători fiind, au renunțat pe parcurs deoarece au considerat că nu merită riscurile și responsabilitățile. Cristian îmi spune că asta nu a fost o opțiune pentru ei. Și-au dorit mult prea mult să facă ceva pe cont propriu. ”Cam 120 de participanti au fost la acel concurs, însă mulți s-au lăsat. Au mai rămas doar vreo 30. Poate și din cauza responsabilităților. Una din ele este condiția de a ține firma în viață, altfel am fi nevoiți să dăm banii înapoi. Iarăși, orice ban trebuie justificat. Și când cumperi un pix trebuie să depui un dosar. Acum trebuie să dăm rapoarte de progres, ne vin verificări etc. Momentan e ok, nu am avut probleme până acum”.

Antreprenor autodidact

Băieții au ajuns acum la o saturație a creșterii susținute prin metode proprii. Caută finanțare pentru a se dezvolta și spun că va veni și acest pas. Au muncit foarte mult la business plan, știu ca asta le trebuia pentru a se diferenția de ceilalți: ”E foarte interesant și provocator să ieși direct din facultate și să îți deschizi ceva. La început nu prea știi ce și cum și înveți totul din mers. Business plan-ul noi l-am făcut. Ne-a luat o lună, 10 ore pe zi de lucru la el. A fost foarte detaliat, acolo s-a făcut trierea, cine câștigă și cine nu. În următoarea perioadă încercăm să atragem o investiție, avem multe lucruri pe care le putem îmbunătăți. Vrem să avem creșterea constantă, asta e cel mai important. Oportunități sunt destule, banii ne așteaptă, însă și competiția e acerbă”, mi-a spus Cristian.

”Momentan lucrăm de acasă, nu avem un sediu, însă vom ajunge și acolo. Ne-a promis ASE un spațiu, însă clădirea nu este gata în totalitate și așteptăm. Un fel de hub. Am crezut că îl primim mai repede însă acum trebuie să ne adaptăm. Pe lângă ce am primit bani europeni, am mai venit și cu 4.000 de euro de acasă. Însă cel mai important a fost timpul pe care l-am investit în acest proiect”, a completat și Bogdan.

Mulți tineri încep să privească și partea asta, nu se mai gândesc doar la coprorații, nu cred că ăsta e scopul

Alin nu prea a vrut să muncească pentru altcineva. Mereu și-a dorit să facă ceva pe cont propriu, însă nu știa ce. A durat câțiva ani până și-a găsit drumul: ”Din liceu mi-am dorit să fac asta. Să deschid ceva, să simt că am făcut o diferență. Însă nu știam ce. Și multă vreme mi-a luat până să-mi dau seama. Mulți tineri încep să privească și partea asta, nu se mai gândesc doar la coprorații, nu cred că ăsta e scopul”.