Lucia Collara a pornit întâmplător o carieră în zona dezvoltării de produse. Totul a pornit în anii 2000, pe când era la Philips, și a avut ocazia să treacă printr-un curs Agile de product ownership și metodologie agile.

Era momentul când Philips își începea drumul în zona de ecommerce și Lucia a fost acolo pentru a vedea schimbările. Ea consideră că impactul pe care-l poate avea un Product Owner nu e complicat de înțeles. „Găsește punctul dureros, rezolvă-l sau ușurează-l”.

De ce trebuie să pornești cu „JTBD”

Ce vreau să zic cu JTBD? Ei bine, discutând cu Lucia ea a menționat că produsele pornesc și se încheie cu acest concept - JTBD - Jobs to be Done.

„Jobs to be Done e o teorie de acțiune a consumatorului. Descrie mecanismele prin care un consumator adoptă o inovație. Teoria spune că piețele cresc, evoluează și se înnoiesc de fiecare dată când clienții au „o treabă de făcut” și cumpără un produs pentru a completa această nevoie”, spune Lucia Collara.

Pentru ea, cea mai bună strategie de produs este să se concentreze pe aceste treburi care trebuie făcute prin discuții cu clienții și derivând poveștile lor, până la găsirea unei soluții, indiferent de fezabilitatea ei inițială.

Testarea produsului

Când vine vorba de lansarea unui produs e important ca startup-urile să facă experimente și să le testeze constant.

„Nu există o lege. În primele luni trebuie să faci sondaje, interivuri, focus grupuri și landing page-uri pentru a testa interesul față de o propunere. E important să explorezi toate posibilele obstacole pe care le-ar avea clienții prin interviuri, iar apoi să dai Zoom pe prioritizarea problemei”, mai spune Lucia, care va vorbi pe scena How to Web.

E vorba despre un dialog permanent cu clienții. Pentru că „Ideile sunt ușoare, execuția e totul”. Din acest motiv, Lucia consideră că startup-urile nu ar trebui să pornească de la „idei”, ci de la ”probleme și treburi de făcut”, să le prioritizeze și să gândească mereu în soluții care ar putea duce la product market fit prin execuția lor.

Și mereu trebuie să te bazezi pe datele strânse prin interviuri, prin interacțiunile cu produsul tău. Dar ce faci atunci când viziunea și strategia nu se aliniază cu ceea ce spun datele? Când oamenii folosesc diferit de cum îți imaginai produsul? Sau nu la fel de satisfăcător. „E înțelept să iei o pauză și să te gândești de ce datele nu se aliniază cu viziunea. Insight-urile sunt o fundație importantă a strategiei și implementării, așadar o lipsă de aliniere ar trebui să provoace echipele de produs să analizeze și să reconsidere direcția în care dezvoltă produse”.

Când e momentul ca un startup să aibă un product manager

În primele luni ale unui startup, fondatorii pot fi CEO, evangheliști, oameni de produs și dezvoltatori. Ei joacă numeroase roluri. Dar pe măsură ce un startup crește, primește investiție, Lucia Collara consideră că rolurile ar trebui împărțite bine.

„Rolurile de product management și leadership în marile organizații sunt deja joburi full time cu responsabilități clare. Iar acel „customer journey” e împărțit între mai multe echipe de produs. Din acest motiv, e o muncă enormă pentru o singură persoană”, spune specialista.

Ea consideră că fondatorii ar trebui să înmâneze rolul de product manager imediat ce există un drum foarte clar trasat și cu soluții prioritizate pentru implementare, ideal după găsirea product makret fit.

„O persoană în rolul de CEO ar trebui să se concentreze pe expansiune, viziune, iterații ale strategiei și obiective”, spune aceasta.

Și când vine vorba de acel roadmap, de acel traseu al unui produs până la implementarea sa finală, Lucia consideră că există un triunghi sacru ce poate fi descris drept: „dezirabilitate/fezabilitate, target persona (clientul) și scalabilitate”.

Te poți înscrie la How to Web accesând site-ul evenimentului aici.