Primul joc a fost lansat în 2007 și a venit după succesul înregistrat de Bioware cu Star Wars: Knights of the Old Republic și Jade Empire. Jocul a fost bine primit de critici și de fani și a deschis calea pentru o franciză pe care EA avea să o exploreze în următorii ani.

Mass Effect 2 a continuat povestea comandantului Shepard, dar pe un ton mai serios, mai sumbru. În același timp, Bioware a adus îmbunătățiri la nivel de gameplay și mecanici de shooting mai bune, păstrând componenta de RPG și povestea cu acțiuni și consecințe. Pentru mine, Mass Effect 2 rămâne jocul favorit din serie. La cinci ani de la primul joc, Mass Effect 3 vine cu și mai mult accent pe acțiune și pe scenele epice și închide trilogia și povestea lui Shepard.

Per total, o serie de jocuri îndrăgită de mulți gameri și fani ai titlurilor RPG, iar pentru mine titlurile Mass Effect sunt în topul celor mai bune jocuri video create vreodată. Așa că am fost entuziasmat când am văzut că se va face o remasterizare a seriei.

Remasterizările pot fi văzute de gameri ca o încercare a studiourilor și a publisherilor de a monetiza din nou un produs existent. Până la urmă e mai ușor și mai puțin costisitor să șlefuiești un joc vechi decât să riști cu lansarea unui produs nou, necunoscut.

În același timp, această practică poate fi și benefică deoarece aduce în atenția unui public nou unele jocuri bune care altfel nu ar fi fost jucate de noua generație. În cazul acestui titlu, remasterizarea nu este făcută superficial, ci sunt aduse îmbunătățiri consistente, mai ales în cazul primului titlu.

Schimbările importante aduse pentru Mass Effect

Toate cele trei jocuri au primit îmbunătățiri, mai ales în ceea ce privește partea grafică, însă majoritatea efortului depus s-a dus către cel mai vechi titlu. Astfel, în toate jocurile avem texturi noi la rezoluție nativă 4K, iluminare mai bună și o calitate vizuală mai bună per total. Asta este evident încă de la prima misiune din Mass Effect de pe Eden Prime: peisajele arată mai bine, mai naturale și cu mai multe elemente în scenă. De exemplu, texturile de pe pământ care imită iarba nu mai sunt la fel de simple ca în trecut și acum vedem mai multe tipuri de iarbă, pietre, nisip. Și în cazul personajelor situația este la fel: pielea este redată mai natural și cu mai multe detalii. Iluminarea și felul în care sunt redate umbrele creează un aspect mai natural.

Am trecut prin toate cele trei jocuri, iar diferențele la nivel vizual sunt minore. Aproape că nici nu-ți dai seama că sunt cinci ani diferență între primul și ultimul joc. Totuși, nu toate lucrurile sunt perfect și încă mai există stângăcii când vine vorba de animații, lip sync sau expresii faciale.

Jucând Mass Effect acum nu o să ți se pară că este un joc proaspăt lansat pentru că îi vezi limitările la nivel de design. În 2007 dezvoltatorii nu puteau să bage foarte multe elemente virtuale într-o scenă deoarece hardware-ul (mai ales de console) nu era suficient de performant. Drept urmare, o să vezi în continuare niveluri simple și liniare și mai puțin populate față de cele cu care ești obișnuit în prezent. Mi-a plăcut exemplul dat de un angajat Bioware, ce a povestit despre un zid care era amplasat pe Noveria și care obliga jucătorii să ocolească o zonă. Acel zid a fost pus acolo deoarece consola nu era capabilă să redea dintr-o dată atât de multe obiecte. Acum a fost eliminat și jucătorii pot merge mai repede către destinație.

Același motiv a fost și în spatele implementării lifturilor din joc și a timpilor de călătorie lungi. Acum tot vei sta prin lifturi, dar mai puțin deoarece îți apare opțiunea de skip, însă astfel mai pierzi din anumite conversații amuzante cu companionii lui Shepard.

La nivel de gameplay, cele mai importante schimbări se referă la modificarea interfeței și eliminarea limitărilor de utilizare a armelor. Interfața lui Mass Effect a fost schimbată pentru a fi similară cu cea din 2 și 3, iar acum arată mai bine și este mai intuitivă. Apoi, inițial, clasele din Mass Effect erau limitate la a utiliza doar anumite arme, iar acum asta fost eliminată și toate clasele din joc pot folosi toate armele. Ce-i drept, clasa „soldier” va fi în continuare cea mai pricepută cu arme și va avea cel mai mare damage.

O altă schimbare vine sub forma implementării unui unghi mai bun de aim down sights, după umăr, astfel încât să vezi mai bine inamicii când țintești. Per total, sistemul de luptă este ceva mai fluid, însă încă nu e la fel de bun ca cel din Mass Effect 2 sau 3. De fapt, parcă se simte că primul titlu este mai mult RPG decât un action shooter, iar doi și trei au pus mai mult accent pe acțiune.

O altă modificare adusă în Legendary Edition, de care a vorbit Internetul de parcă era a doua venire a lui Isus, a fost schimbarea controlului vehiculului Mako pe care-l folosești să explorezi diferitele planete. Eu nu-mi aduc aminte să fi fost traumatizat de cât de prost era controlul, însă în versiunea din prezent este foarte ok.

Trecând de la Mass Effect 1 la 2, se simte o schimbare în ton și a poveștii, dar și la nivel de gameplay. Luptele sunt mai fluide, utilizarea abilităților la fel. Este un joc mai plăcut din punct de vedere al distracției pe care o oferă.

Apoi Mass Effect 3 nu este foarte diferit de Mass Effect 2, însă se simte că publicul pe care jocul îl țintește s-a extins. Nu mai vorbim doar de fanii RPG-urilor și a experiențelor narative, ci tuturor gamerilor. Și încă de la început Mass Effect 3 te pune să alegi între diferite moduri de joc: action, role playing și story. În primul mod, jucătorul nu poate alege cum să răspundă, al doilea mod este cel în care ai cea mai mare libertate de răspuns, iar în al treilea mod nivelul de dificultate este redus. Mi se pare o prostie să joci Mass Effect fără a avea posibilitatea de a alege cum să răspunzi și cum să joci jocul. Asta este jumătate din motivul pentru care aceste titluri sunt bune pentru că alegerile tale au consecințe ce se pot ramifica de-a lungul celor trei jocuri.

La nivel tehnic, după cum era de așteptat, jocurile rulează excelent pe un PC modern, iar eu am avut între 150 și 240 de fps în funcție de scene pe un sistem format dintr-un procesor Ryzen 5 5600x, placă video Nvidia RTX 2080 Ti și 16 GB RAM. Nu există setări grafice de modificat decât activarea Antialiasing, dynamic shadows sau motion blur. Toate trei titlurile suportă monitoare ultrawide, dar cutscene-urile și conversațiile au loc într-un format 16:9 din păcate.

Jucând Mass Effect acum am descoperit o experiență proaspătă și învăluită de nostalgie. Am momente când îmi aduc aminte anumite scene, alteori sunt surprins de turnura evenimentelor.

Mass Effect Legendary Edition este ușor de recomandat celor care nu au jucat titlurile Bioware la momentul lansării. Chiar și cel mai vechi titlu din serie se menține foarte bine în 2021. Sigur, nu este perfect și poate părea dezamăgitor pe alocuri, însă povestea, elementele de roleplaying și personajele, fac toți banii, ca să zic așa.

Celor care au jucat seria în trecut, dar nu știu ce să facă, le spun să aștepte o perioadă de reduceri, iar fanilor nu am ce să le recomand pentru că ei sunt deja la bordul navei spațiale Normady.