Trei tinere și-au deschis un business în domeniul designului interior cu dorința de a inova într-un domeniu care pare static: mesele. Așa a apărut Massa Design, o colaborare între un designer, un comunicator și un proprietar de fabrică de mobilă. Am vorbit cu două dintre fondatoare despre experiența construirii unui asemenea brand și posibilitățile de business din jurul unei ... mese.

Ana Coralevici, Diana Georgescu și Laura Lungu aveau la începutul anului trei joburi diferite. Ana făcea design de interior și pentru că avea nevoie de o masă foarte complicată a ajuns la Diana, care este partener cu Laura în OurDesign.ro, unde fac produse la comandă, soluții complete pentru mobilarea casei. Un proiect imposibil a devenit realitate și așa s-a născut, la începutul anului, posibilitatea de a face un business în trei în jurul, la propriu, unei mese.

Vrem o masă statement, dar reprezentativă pentru generația noastră. Cel mai puternic curent e cel scandinav-industrial

"Știi cum se zice, masa face casa. În România avem tradiția de a ne strânge în jurul mesei și mi-am dorit să pun în toate proiectele mele mese statement. Sunt greu de găsit și m-am gândit să le produc chiar eu", spune Ana Coralevici.

13232949_1636268626593845_615888786224290461_n
Începutul unei afaceri

În februarie, fără să aibă brandul construit, Ana și Diana au realizat deja primele două mese și s-au gândit să facă o masă așa cum visau. "Toată lumea se gândește să facă o linie, o colecție. De multe ori preiei ce vrea clientul, așa că acum am făcut noi ce ne-am dori", povestește Ana Coralevici pentru start-up.ro.

Oamenii sunt educabili. Românii se schimbă, nu mai consideră că știu tot și că pot face ei orice

"Am gândit Massa pornind de la lemnul brut. Acesta e laitmotivul afacerii. Vrem o masă statement, dar reprezentativă pentru generația noastră. Cel mai puternic curent e cel scandinav-industrial, dar e un stil greu de preluat de societatea românească. Așa că ne-am concentrat pe lemn și pe un blat care să păstreze povestea originală a materialului", au explicat Ana și Diana.13244189_1637546876466020_3865480377118310532_o

S-au apucat de treaba rapid, deși proiectele sunt complicate. Diana lucrează de câțiva ani la fabrica de mobilă a familiei, după ce a încercat o carieră în domeniul financiar și și-a dat seama că nu i se potrivește. Au convins muncitorii să facă mai mult meșteșug decât sunt obișnuiți și au participat toate la arderea lemnului pentru crearea primei mese. Pariul e pe mobilă personalizată.

"Mobila personalizată e mai bine încadrată într-un spațiu și există o diferență de prețuri. O mobilă la comandă poate fi mai scumpă, dar are o calitate mai bună", explică Diana. O altă miză este educarea pieței. "La cel puțin jumătate din case, clienții ar fi făcut lucrurile diferit. Oamenii sunt educabili. Românii se schimbă, nu mai consideră că știu tot și că pot face ei orice", crede Ana Coralevici.

O masă, un statement

Massa Design a pornit la drum cu aproximativ cinci modele de mese, dintre care una singură, Ash, realizată de la zero după dorințele celor trei fondatoare. S-au întâlnit și au dorit să realizeze un produs care să le placă în totalitate. Ash e o masă statement, după cum spun ele, un element central în cadrul locuinței, în jurul cărora stau oamenii. A fost lansată în cadrul unui eveniment acum două săptămâni la Dizainăr, acolo unde poate fi admirată și cumpărată.

Se freacă efectiv cu o cârpă până când nu se mai ia cenușa. Am ars-o de trei ori, de fiecare dată procesul durând o zi întreagă

E realizată din stejar cu blat gros, de 4 centimetri, iar culoarea neagră a fost realizată după trei arderi și șlefuiri. Au vrut să păstreze spiritul lemnului, să nu-l șlefuiască și să-i păstreze imperfecțiunile. La prima vedere, blatul negru de fum pare că e construit din jar uscat. Procesul a fost unul complex. "Masa nu poate fi lustruită cu instalații mecanice, ci manual. Se freacă efectiv cu o cârpă până când nu se mai ia cenușa. Am ars-o de trei ori, de fiecare dată procesul durând o zi întreagă", explică Diana Georgescu, specialista în construirea mobilei din echipa Massa Design.

13320464_1639629672924407_839316852132635386_o

Pentru că voiau ceva masiv, trebuiau să o susțină. Așa că au ales picioare din cupru masiv. Cu totul, numai ele au 30 de kilograme. La finalul procesului, masa Ash costă 2.800 de euro, dar, spun fondatoarele, e un preț corect dacă-l compari cu procesul de manufactură. "Multă lume are tendința să se uite la produsul finit, dar implică multă muncă și manoperă. Am putea zice că e handmade și nu am exagera", spune Diana Georgescu. Celelalte mese din catalogul Massa Design sunt mai ieftine, de la 1.400 de euro, însă acelea au fost create și în funcție de nevoile clienților, fiind comandate de dinainte și integrate într-un design creat de Ana.

Sunt mese dedicate unui anumit target de clienți. Vrem să avem niște prețuri apropiate de piața românească, dar vrem să și exportăm

Cele trei speră să eficientizeze costurile de producție, dar pregătesc ediții limitate pentru fiecare produs: maximum cinci mese dintr-un singur model, denumite după clienți. "Sunt mese dedicate unui anumit target de clienți. Vrem să avem niște prețuri apropiate de piața românească, dar vrem să și exportăm. În Franța sau Italia, costurile materialelor sunt mai mari decât cel al mesei noastre", explică Ana Coralevici.

Ea crede că un asemenea produs ar fi o investiție, mai ales că garantează pentru durabilitatea sa. "Un asemenea produs poate fi lăsat moștenire. Economisești vreo cinci mese din pal. E un plus pe termen lung și aspectul de a avea o masă pentru atât de mult timp", explică Ana.

"Totul se învârte în jurul acestei mese, e un statement. Vei fi lăudat pentru ea. Sigur că apelezi și la vanitatea oamenilor", spune și Diana.

13323407_1639945892892785_9010658071298885696_o
Așteptări și investiții

Pentru că Massa Design e o alianță între un designer de interior, un producător de mobilă și un om de comunicare și marketing, investițiile inițiale au fost doar în materiale și în comunicare, dar nu au fost exagerate. De cele mai multe ori, clienții plătesc în avans și primesc produsul.

Pe viitor, planul Massa, pe lângă exporturi, e să creeze mai multe modele, dar să devină și un punct de referință pentru arhitecți și designeri de interior, care să își creeze mese speciale pentru casele pe care le "echipează". Vor să profite de faptul că pe piața locală se lucrează mult prin asociere.

"Sunt mulți tineri îndrăzneți care lucrează în design și au ales calea antreprenorială. Iar criza economică a forțat oamenii să se îndrepte spre calitate, nu spre cantitate. Când am terminat eu arhitectura aveam prieteni care pe salarii mici, dar lucrurile s-au schimbat. Am fost mulți cunoscuți care au abordat zona antreprenorială", explică Ana Coralevici.

Păcatele românilor

Am vorbit cu Ana și Diana despre lucrurile care le deranjează în preferințele românilor în ceea ce privește amenajările interioare. Anei îi plac lucrurile cât mai simple și discrete. "Am o problemă cu finisajele. Degeaba ai un mobilier frumos, dacă ai tapet sclipicios, tot felul de gresii și faianțe în bucătărie. Orice mobilier poate să arate decent pe o casă curată, cu finisaje simple", consideră Ana Coralevici.

Am o problemă cu finisajele. Degeaba ai un mobilier frumos, dacă ai tapet sclipicios, tot felul de gresii și faianțe în bucătărie

Pe de cealaltă parte, Diana, care construiește mobila la comandă, îmi pomenește de o culoare de care nu am auzit până acum, dar care, mi-am dat seama, există în multe case. "Eu am o problemă cu wenge. Sunt combinații de culori vechi de zeci de ani și nu știu cine le-a introdus. Mulți le perpetuează. Am o problemă cu stereotipurile. De asta apreciez oameniii care apelează la un designer, pentru că-și dau seama că nu le pot face pe toate și chiar economisești dacă lași un specialist să se ocupe", a spus Diana Georgescu.

De altfel, spune Ana Coralevici, de curând a avut un proiect de amenajări care i-a plăcut enorm, pentru că proprietarii au decis să plece în vacanță și să o lase pe ea să aibă grijă de lucruri. "Când clienții văd casa în stadiul de șantier, încep să aibă tot felul de opinii. Văd un finisaj neterminat și se sperie. În pragurile intermediare, clienții pot fi panicați și fac tot felul de, după cum le spun eu, suleymăneli", povestește arhitecta și una dintre cele fondatoare ale Massa Design. .