Este elementul care-ți atrage atenția imediat. El face ca un automobil să fie recunoscut în toată lumea. Grila unei Dacia Duster e semnătura sa personală. Și ajunge pe mașină după un drum scurt din localitatea Titu, din fabrica Metaplast, unul dintre cei mai importanți producători 100% autohtoni. Alături de Ioana Drugescu, Treasury Manager în cadrul Metaplast, și Liviu Delcă, Head of Process Methods la Metaplast, am descoperit într-un nou episod al România Face, o serie de emisiuni susținută de BCR, cum se produc componente din mase plastice pentru industria auto.
Cum se produc componente din mase plastice pentru industria auto
Procesul pornește simplu, cu granule de polipropilenă. Ele sunt elementul esențial prin care forma imaginată de designeri și ingineri devine realitate montată pe mașini. După ce ajung la Metaplast, granulele sunt uscate de la 3 la 6 ore la 80 de grade, apoi sunt aspirate într-o mașină de injecție cu matrițe aprobate de către producător auto.
Micile granule sunt încălzite la 250-280 de grade, se transformă într-un material vâscos topit, mai apoi injectat în matrițele cu formele dorite. Mecanismele automate transformă totul într-o grilă pentru Dacia Duster, ce urmează să treacă prin inspecția angajaților Metaplast, iar apoi se duce la procesul de hot stamping, unde plasticul capătă identitate.
Sigla producătorului se adaugă, se analizează și se depozitează în ambalaje speciale din material textil pregătite să parcurgă drumul spre fabrica Dacia-Renault unde vor fi montate pe modelul Duster.
În 60 de secunde granulele se transformă într-o grilă pregătită să treacă printr-un riguros proces de verificare. Dar procesul acesta aparent simplu depinde de o dezvoltare timp de peste 30 de ani a fabricii, mașinării complexe și angajați atenți.
Business autohton pentru clienți mondiali
Fondată în 1991 ca o afacere de familie, Metaplast s-a dezvoltat continuu, devenind un jucător important în industria automotive.
NIC Prem, parte a grupului MEN din care face parte și Metaplast, a pornit în 1994 și furnizează piese pentru industria electrocasnicelor, colaborând cu branduri precum Arctic (Beko) și Electrolux.
”Proiectul de suflet este tot ce realizăm aici. Fiind o afacere de familie, a fost fondată în anul 1991 de către tatăl meu. El este ca profesie matrițer, a lucrat la electroaparataj și a învățat să modeleze oțelul de când era mic”, ne-a povestit Ioana Drugescu.
Grupul operează două unități de producție în România precum și un centru R&D și a deschis recent două unități moderne în Maroc, o investiție de 50 milioane de euro.
CFO Insights: cum te ajută externalizarea unui CFO să planifici și să gestionezi finanțele startup-ului tău
Clienții principali ai Metaplast sunt Dacia, Renault, grupul Stellantis (care include Peugeot, Citroen, Opel), Hyundai și Kia. Produsele realizate sunt piese atât pentru interiorul, cât și pentru exteriorul vehiculelor, inclusiv componente pentru motor.
Principal furnizor pentru Dacia Duster
Grupul are aproximativ 1.000-1.500 angajați, ceea ce asigură o capacitate semnificativă de producție.
Metaplast poate procesa între 12.500 și 15.000 de tone de materie primă anual. Din producție, aproximativ 70% sunt vândute pe piața locală, iar 30% sunt exportate în mai multe țări europene (Germania, Franța, Ungaria, Slovacia, Spania, Marea Britanie) și extra-europene (Algeria, Maroc, Statele Unite, Columbia, Argentina, India).
Încă de la început, Metaplast a devenit furnizor principal pentru modelul Duster, câștigând majoritatea pieselor acestui autoturism, ceea ce a dus la o dezvoltare semnificativă a firmei. De atunci, Metaplast a fost nominalizată și a câștigat contracte pentru fiecare model nou Duster.
”În anul 2007, Metaplast a intrat ca furnizor direct Dacia pentru primul model de Duster, și am fost nominalizați și în baza ofertelor pe care le-am dat am câștigat majoritatea pieselor de la această mașină. Asta a făcut un shift pentru noi”, menționează Ioana.
Pe lângă Duster, Metaplast produce piese și pentru alte modele Dacia, precum Sandero și Logan. În Europa, aceste mașini se comercializează sub sigla Dacia, însă în unele țări din Africa, aceleași modele poartă sigla Renault, iar Metaplast livrează și pentru aceste versiuni.
Producție în România și Maroc
Cifra de afaceri a Metaplast a fost de 81 milioane euro în anul precedent. Grupul țintește să depășească 100 milioane euro în total, iar pentru anul curent se preconizează o cifră de 96 milioane euro doar pentru Metaplast.
Compania plănuiește noi investiții în tehnologie și digitalizare, inclusiv creșterea numărului de roboți pentru a reduce ponderea muncii manuale. Tradițional, profitul a fost reinvestit constant în dezvoltare, iar colaborarea cu BCR a fost esențială pentru accesul la finanțare.
În ultimii 10 ani, investițiile s-au ridicat la aproximativ 100 milioane de euro, bani folosiți pentru extinderea capacităților de producție, depozite, sediu administrativ și instalarea de panouri solare pentru reducerea amprentei de carbon și economisirea energiei.
Pentru următorii cinci ani, viziunea Metaplast este de a dezvolta în continuare afacerea și fabrica din Maroc, cu obiectivul ca aceasta să devină la fel de performantă ca unitățile din România.
Planurile includ intensificarea digitalizării, investiții în sisteme și robotizare pentru a ușura munca și a crește productivitatea.
Rămâneți alături de noi pentru un nou sezon și descoperiți episoadele anterioare ale România Face, o serie de emisiuni susținută de BCR, în care aflăm cum se produc lucrurile care fac România să se miște.