MINA înseamnă Museum of Immersive New Art și este primul spațiu imersiv din România și cel mai mare centru de new media art din Europa de Sud Est.

Proiectul este conceput One Night Gallery, organizație cu o experiența de 6 ani în dezvoltarea de proiecte pe scena locală de new media art și în coagularea comunității de artiști și dezvoltatori, care au acum un spațiu permanent de expunere.

De asemenea, MINA are la bază experiența de 10 ani de proiecte a Le Petit, care înseamnă o comunitate de mii de oameni care au luat parte la experiențe interactive și concepte ieșite din comun.

MINA, prin forțele celor două organizații, a devenit un loc de 2500 de mp unde stau în intersecția publicului arta, tehnologiile emergente folosite în creație, experiențele interactive, educația, cât și valorificarea patrimoniului industrial.

MINA a fost plănuit pentru o deschidere în 2019, dar abia în toamna lui 2023 echipa a reușit să reunească toate resursele pentru a lansa acest proiect.

La MINA momentan sunt disponibile trei expoziții imersive - Gustav Klimt. The Immersive Show, Lumea Subacvatică. O călătorie imersivă a apei, Inner Constellations - Alex Nimurad & One Night Gallery. Până în prezent atât spațiul imersiv cât și MINA Kids au fost vizitate de aproape 60.000 de vizitatori în 3 luni de la deschidere. În agenda muzeului sunt programate spectacole precum proiecția imersivă “Micul Prinț” și spectacolul de Crăciun, dar și un program de Revelion.

Spectatorul devine protagonist

Când ne gândim la imersiv, ne gândim la scufundări, și fix asta vrea să ofere și MINA prin expozițiile pregătite aici.

Altfel spus, ”arta imersivă oferă publicului ocazia de a înlocui rolul de spectator cu cel de protagonist în interiorul lucrării de artă. Este un mijloc mai accesibil pentru oameni de a vedea, în același loc, tablouri de referință ale unor artiști celebri, care sunt expuse în muzee din întreaga lume. Totodată, prin faptul că sunt proiectate la dimensiuni foarte mari, fiecare detaliu, culoare, tușă sunt mult mai ușor de observat. Proporțiile se schimbă astfel că lucrarea este mult mai mare decât vizitatorul, ceea ce îți dă senzația că pătrunzi în lumea creată de artist, că poți efectiv să te plimbi prin acele lucrări.”

Experiențele imersive au la baza și arta participativă și arta interactivă, ambele cu o istorie bogată, în care privitorul devine o componentă a lucrării. Spațiul de la MINA oferă artiștilor tehnologie și versatilitate, astfel încât să transforme arta în experiență pentru publicul român.

”MINA se află în fosta fabrică de calculatoare ICE Felix, o clădire construită în 1970 și amenajată de noi pentru a deveni un spațiu multifuncțional pentru evenimente de orice natură, ce vor avea mereu un layer de creativitate, inovație și artă imersivă prin prisma modului în care a fost gândit și dotat tehnic acest loc. Astfel, menținem un dialog constant între public, artiști, dezvoltatori de tehnologii și mediul privat și creștem atât consumul cultural cât și producția locală de conținut digital, un lucru care ne permită să intrăm și pe piața internațională pentru proiecte din alte centre de new media.”

MINA Museum găzduiește și MINA Kids, un spațiu dedicat copiilor cu 15 instalații interactive ce includ componente educative din zona financiară sau nutrițională, precum și proiecte care dezvoltă creativitatea și încurajează interacțiunea și mișcarea fizică. Prima expoziție găzduită aici se numește Explorarium: Călătorie educațională digitală.

”Pentru spațiul expozițional de new media art discutăm despre expozițiile pe care le vom găzdui, proiecte de immersive yoga, teatru imersiv, proiecții și festivaluri de film și animație și proiecte performative. Am primit multe solicitări de a extinde conceptul MINA și în alte orașe și acest lucru este în plan pentru anii următori.”

Tendințele în consumul cultural în București

Ideea de muzeu e într-o continuă tranziție și vedem asta și în București. Iar MINA vine ca o reconfirmare că arta poate avea mai multe valențe și experiențe:

”Arta new media este o categorie care oferă publicului ocazia de a înlocui rolul de spectator cu cel de protagonist în interiorul lucrării de artă, fie ea clasică sau contemporană. Experiențele imersive oferă un mijloc mai accesibil pentru oameni de a vedea, în același loc, tablouri de referință ale unor artiști celebri, care sunt expuse în muzee din întreaga lume”, ne spune echipa MINA.

Cea mai mare diferență dintre new art media și arta tradițională este distanța dintre operă și admiratorul ei: ”acest aspect este și cel care are cea mai mare importanță în modelarea viitorului culturii. Generațiile actuale și viitoare sunt foarte prezente și conectate la era digitală. Dacă arta tradițională de valoare a trecut, într-adevăr, testul timpului, de acum înainte, pentru a continua să rămână în atenția publicului, e nevoie să se transforme într-o experiență.”

MINA a venit în urma unor confirmări și reconfirmări pe care echipa le-a observat ca tendințe în felul în care românii aleg să se bucure de artă.

”Experiențele One Night Gallery și RADAR sau Le Petit ne-au arătat preferințele publicului din întreaga Românie. Cu ajutorul evenimentelor organizate în ultimii ani am constatat că interesul pentru experiențele interactive crește. Publicul se bucură de artă și o caută peste tot, chiar și în locuri neconvenționale, fie că vorbim de spațiul public, clădiri de patrimoniu sau clădiri industriale.”

Și nu sunt doar galeriile sau expozițiile punctuale, tendința artei altfel și-a făcut loc și la festivaluri sau chiar în cadrul activărilor organizate de instituții publice.

Echipa MINA ne mai spune că muzeul vine în întâmpinarea unui curent deja confirmat în alte țări. Numărul vizitatorilor în spațile imersive crește de la zi la zi. TeamLab Tokyo, un muzeu de artă new media, a devenit cel mai vizitat muzeu din lume. Pe trend crescător este și numărul spațiilor imersive care se lansează la nivel global.

Când vorbim de construirea unui business cultural, finanțările depind destul de mult de mixul de mediu public-privat, și așa a fost cazul și la MINA, care a beneficiat atât de finanțări de proiecte culturale lansate de Primăria Sectorului 2 și Primăria Muncipiului București prin ARCUB. Pe lângă acestea, echipa a apelat la două finanțări bancare, credit pentru investiții și Social Finance - sprijin pentru ONG-uri, dar a avut și sprijinul unor parteneri comerciali.

Peisajul cultural al capitalei este într-o continuă transformare, iar MINA reașază aceste tendințe transformatoare oferind un loc permanent în care artișii pot expune, un laborator de inovație în continuă re-inventare. Mai mult, reconfigurează și industria evenimentelor, de la concerte la conferințe, oferind o altfel de scenografie pentru organizatorii de evenimente.

Mai mult, MINA vine cu o contribuție importantă și în zona de educație, creând conținut educațional pentru școli, dar și invitând copiii la piese de teatru, spectacole de dans, proiecții de film sau yoga imersivă.

”Cel mai important, cu MINA ne-am propus să demontăm mitul conform căruia arta este un produs elitist, accesibil doar cunoscătorilor. Ne dorim ca toată lumea să trăiască experiența spectaculoasă pe care o poate oferi un show imersiv, fie că este vorba despre expoziția unui renumit pictor precum Gustav Klimt sau despre Lumea Subacvatică, un spectacol educațional despre biodiversitatea apei. Prin aceste spectacolele aducem în față lucrări clasice într-un context diferit, mai accesibil și mai interactiv, cu o scenografie care ne ajută să atingem un public mult mai larg și diferit, de la copii la adulți, connaiseurs ai artei sau nu.”


Proiectul „Antreprenori” este susținut de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.