Aceasta este povestea Mindspace, rețeaua de spații de coworking care va deschide, până în primăvara anului viitor, trei hub-uri în București, și a fondatorilor săi, antreprenorii care și-au pus toate ouăle în același coș și au pornit la drum în acest business fără a avea un plan B în caz că dădeau greș.

”Am fost foarte dornici să facem să funcționeze acest business. Nu cred că atunci când începi un business e nevoie de un plan B. Pui toate ouăle într-un coș. Este parte din riscul pe care ți-l asumi ca fiind antreprenor. Cred că dacă ai un plan B, începi să te gândești la el și poate pierzi din puterea de a te concentra pe afacerea principală”, ne-a precizat Yotam Alroy, cofondator și Chief Business Officer Mindspace, convins că în momentul în care decizi să devii antreprenor trebuie să acorzi proiectului 100% din timpul tău.

Alături de partenerul său de afaceri, Dan Zakai, a început să ”testeze” spațiile de coworking existente pe piață pe la finalul lui 2013. Aveau experiență în zona de energie, în cea de finanțe precum și în business development și se aflau, după cum ne spune Yotam, ”la o intersecție în viețile” lor.

Cred că dacă ai un plan B, începi să te gândești la el și poate pierzi din puterea de a te concentra pe afacerea principală pe care o faci

”Amândoi suntem niște firi antreprenoriale și ne-am gândit mereu la chestii noi pe care le să le facem. În plus, eram la un moment în viața noastră când căutam ceva nou, la nivel personal”, afirmă el.

Premium și cu potențial de networking

În plus, din punct de vedere al potențialului unui astfel de business, începuseră să vadă deja o schimbare fundamentală în modul în care angajații percepeau interacțiunea cu mediul de lucru. Și nu este greu de crezut, ținând cont că ne petrecem mai mult de 9 ore pe zi lucrând sau făcând activități care au de-a facem cu jobul nostru.

”Oamenii doreau să aibă mai multe lucruri atunci când se duceau la job, la birou, iar metodele tradiționale de închiriere nu mai țin pasul. E un shift pe care îl vezi și în alte medii, precum Amazon versus magazine tradiționale. Ceva în mediul de lucru ni se părea nelalocul lui așa că am început să ne uităm tot mai mult la zona de real-estate și ne-am dat seama că nu există o soluție care să aducă nu doar un birou și un contract de închiriere pe 5-10 ani, ci și ceva care să ofere o experiență angajaților sau freelancerilor, un concept care nu existase până atunci în lumea office. Poate că lumea avea birouri frumoase, dar erau foarte puțini cei care aveau așa ceva”, povestește Yotam.

Acela a fost momentul în care fondatorii Mindspace și-au dat seama că pot să creeze un concept care să aducă pentru rezidenți totul în același loc, să fie flexibil, cool, ceva care are potențialul de a crea oportunități de networking, de colaborare și, cel mai important, să îmbine toate aceste calități cu locații premium.

”Am început în 2014 cu două prime locations (spații amplasate într-un hub consacrat de birouri – n.red.) în Tel Aviv, acolo unde sunt toate startup-urile, firmele de avocatură, VC-urile. Până la acel moment, spațiile colaborative de lucru nu ofereau acest gen de beneficii și nici nu erau în preajma zonelor în care se aflau startup-urile. S-au umplut foarte rapid, nu doar cu startup-uri ci și cu companii mature, companii din străinătate. Barclay’s a luat 200 de locuri, investitori, cam tot ecosistemul a venit spre noi”, declară Yotam Alroy.

Patru ani mai târziu, Mindspace s-a extins în 7 țări, în 13 orașe și are un portofoliu de 28 de locații. Iar din luna decembrie a acestui an, după cum plănuiesc fondatorii rețelei, Bucureștiul va găzdui primul hub într-una dintre clădirile Globalworth.

Cu servicii de boutique hotel

Până la începutul primăverii viitoare, compania își va deschide primele locații din România în trei dintre clădirile Globalworth, pe o suprafață de aproximativ 12.000 de metri pătrați din Globalworth Campus, City Offices și Bucharest Tower Center din București.

Este important de înțeles că este o experiență, modul în care combinăm spațiul cu amenajarea, dar este și o chestiune de echipă, că oferim cele mai bune servicii clienților

Însă această extindere oarecum agresivă a Mindspace, precum și conceptul pe care israelienii l-au adus pe piața de coworking, au fost posibile cu investiții consistente. Deși nu precizează valoarea exacta a acestora, spunând doar că ”sunt de ordinul zecilor de milioane de dolari”, știm că Mindspace a primit finanțări de peste 35 de milioane de dolari, iar odată cu parteneriatul pentru noile spații din București, Globalworth a devenit acționar al Minsdpace printr-o investiție de 10 milioane de dolari.

”Avem o abordare și oferim servicii de tip boutique hotel. Este important de înțeles că este o experiență, modul în care combinăm spațiul cu amenajarea, dar este și o chestiune de echipă, că oferim cele mai bune servicii clienților. Aici, community managerul are grijă de tine, nu contează dacă ești CEO-ul sau un angajat obișnuit. Este o experiență diferită față de un simplu birou și chiar față de alte spații de coworking”, mai spune Yotam, adăugând faptul că, de la început principiile Mindspace nu s-au schimbat. ”A fost mereu ideea de premium location, de highend design, beneficii premium, comunitate, networking. De la început ne-am propus să oferim aceste lucruri oricărui tip de companii, de orice mărime, fie că este un startup cool sau o companie matură cu 500 de angajați”, afirmă cofondatorul Mindspace.

Și mai face o precizare: încă de la început și-au propus să investească destul de mulți bani în mobilier, în planificarea spațiului, ca acesta să fie eficient, dar și cool, să ofere o atmosferă special oamenilor care aleg să lucreze din spațiile deschise sub brandul pe care l-au creat.

A fost mereu ideea de premium location, de highend design, beneficii premium, comunitate, networking.

Deisgur, locațiile și amenajările premium vin însoțite de costuri mai mari, însă fondatorii Mindspace și-au asumat acest aspect. ”Pentru a avea clienții pe care-i avem, trebuie să investim, fie în spații, fie în servicii. Însă, dacă îi faci pe membri să simtă că le oferi ceva unic, să le satisfaci nevoile și cerințele, merită. La noi e totul inclus”, completează Yotam.

Costurile abonamentelor Mindspace

Conceptul premium se vede și în costul abonamentului destinat membrilor rețelei. După cum explică Yotam, clienții plătesc un membership fee/workstation/lună. ”Dacă vrei un birou pentru 4 oameni, vei plăti prețul pe workstation pe lună. Deci, dacă costă 100 de euro pentru workstation și ai 4 oameni cu tine, te va costa 400 de euro. Tot atât te va costa și dacă alegi acest gen de birou, pentru că avem opțiunea cu birou pentru 4 oameni, ca să stai singur”, afirmă el.

Cofondatorul Mindspace precizează faptul că nu fac prețul la metru pătrat pentru că, după cum spune el, ”nu poți cuantifica cu exactitate câți metri pătrați îți revin. Poate folosești și lounge-ul sau sălile de ședință, spațiul de evenimente, etc. Așa că vei plăti acest workstation, dar vei avea, evident, acces și la celelalte spații din Mindspace. Clienții Mindspace vor avea, de asemenea, acces la evenimentele pe care le vom organiza, iar aici vorbim despre întâlniri la care pot participa specialiști de la LinkedIn, Amazon sau Facebook, sau la evenimente de yoga sau la grupuri de alergare”.

Luăm în calcul o grămadă de alți factori, dar, evident că va fi luată în considerare puterea pieței locale pentru că vrem ca lumea să-și permită să vină la noi

Am fost curioși să aflăm și dacă la București prețurile vor fi similare cu cele din Europa pentru închirierea unui birou în cadrul spațiului de coworking.

”Evident, în fiecare oraș în care deschidem facem o serie de adaptări în funcție de specificul local. Nu avem un șablon pe care-l aplicăm peste tot. Luăm în calcul o grămadă de alți factori, dar, evident că va fi luată în considerare puterea pieței locale pentru că vrem ca lumea să-și permită să vină la noi”, ne-a spus Yotam Akroy. Nu a precizat, însă, și care va fi valoare abonamentelor pe care le vor plăti angajații români care doresc să lucreze din hub-urile Mindspace.

Ne-a dat, totuși, câteva exemple de prețuri la care ajung acestea în alte locații. Astfel, în Berlin, de exemplu, prețul este de 500 de euro/workstation/lună, iar în Londra este între 500 și 600 de lire/workstation, iar la San Francisco poate fi între 650-800 de dolari/workstation/lună.

Mindspace în București

Și totuși, cum a ajuns o rețea de spații de coworking prezentă în țări precum Israel, SUA, Polonia, Marea Britanie, Germania, Olanda, și care operează aproape 100.000 de metri pătrați de spații, să se lanseze în România? Și, mai ales, încă de la început cu 3 spații?

”În mod normal, începi acolo unde te simți cel mai confortabil. Noi am început în Tel Aviv la un moment în care erau foarte multe startup-uri și multe companii. Încă este o piață în plină dezvoltare. A fost mai ușor să începem acolo. În momentul în care ne-am propus să ne extindem în afara granițelor, ne-am întrebat care ar fi cea mai bună piață. Totul este legat de cele mai bune oportunități pe care le oferă piața. Pentru noi, Germania a părut o piață foarte puternică, în plină creștere. Era în 2015. Era interesant faptul că sunt multe orașe mari, că sunt centre financiare puternice, ca Frankfurt, Hamburg, nu doar Berlin”, afirmă Yotam.

Intrarea în București a fost un pas oarecum logic, după cum spune el, al parteneriatului pe care-l au cu Globalworth și în Polonia. Compania operează în prezent spații în clădirea Hala Koszyki din Varșovia.

”În ceea ce privește Bucureștiul, ne-am întâlnit cu cei de la Globalworth, iar ei ne-au povestit despre țară, despre oraș despre oportunitățile de aici, despre strategia lor, ne-au arătat clădirile. Piața a devenit mai matură la nivel global. Deci, ce era relevant pentru New York acum 5 ani, poate că ar fi fost prea drevreme să fie implementat în România sau în Italia sau în Germania. Dar acum a devenit relevant în mult mai multe locuri. Vedem niște similarități în Polonia și România. Globalworth este proprietarul clădirii în care suntem acolo, iar faptul că am mai colaborat cu ei ne-a dat curajul de a lucra împreună și aici”, motivează Alroy.

În plus, faptul că România a avut cea mai mare creștere a PIB-ului în 2017 la nivelul statelor din UE, faptul că s-au uitat pe statistici care arătau faptul că lucrurile merg într-o direcție bună pentru București, a fost un alt motiv pentru care au ales să deschidă spații de coworking și aici.

Locațiile pentru noi sunt o declarație că suntem aici ca să rămânem. Nu deschidem spații de câte 1.000 de metri pătrați în locații ieftine și spunem că vedem cum vor evolua lucrurile.

Iar ca răspuns la întrebarea de ce direct 3 spații în Capitală, adică o suprafață de vreo 12.000 de metri pătrați, cofondatorul Mindspace spune că Bucureștiul e un oraș mare, iar în viziunea lor, o singură locație nu era suficientă, la fel cum nu era o soluție ca hub-ul să fie deschis într-o singură zonă. ”Locațiile pentru noi sunt o declarație că suntem aici ca să rămânem. Nu deschidem spații de câte 1.000 de metri pătrați în locații ieftine și spunem că vedem cum vor evolua lucrurile. Venim cu intenția clară de a crește pe piață și suntem pregătiți să deschidem și să primim primii abonați”, declară Yotam Alroy.

De la coworking la imobiliare

După ce le-am aflat strategia de dezvoltare și conceptul pe care l-au ales, de a deschide spații premium în cele mai bune locații dintr-un oraș, fie ele poluri office sau pentru startup-uri, am vrut să-mi mai satisfac o curiozitate: de ce nu-și construiesc propriile clădiri pentru a bifa din start lista de criterii pe care trebuie să o îndeplinească un spațiu.

Sunt două afaceri diferite, chiar dacă au de-a face cu imobliarele. Sunt prea diferite și nu cred că este cazul să ne apucăm de așa ceva. Noi suntem mai mult pe partea de ospitalitate, pe servicii, nu pe produs. Ceea ce facem noi este tot în zona de real-estate, dar nu suntem o companie de imobiliare”, a fost răspunsul lui Yotam.

În plus, după cum avea să precizeze acesta, pentru a deveni dezvoltator imobiliar ar avea nevoie să aibă la dispoziție câteva sute de milioane de dolari. Bani pe care Mindspace nu-I are. Cel puțin deocamdată.

Să ai 28 de spații deschise în prime locations, în Londra, în San Francisco, în Tel Aviv - sunt proprietăți foarte scumpe și este un joc cu totul diferit. Pe viitor nu ne văd ca intrând pe acest segment. Vom continua să lucrăm cu alte companii care se ocupă de dezvoltarea spațiilor, îi vom lăsa să facă lucrurile la care se pricep cel mai bine, iar noi vom face în continuare lucrurile la care ne pricepem cel mai bine”, spune Alroy, adăugând faptul că sunt extrem de atenți și pretențioși în ceea ce privește calitatea spațiilor în care aleg să se extindă.

”Planificăm cu atenție orice nouă deschidere pe care ne-o propunem, iar dacă spațiul nu se ridică la standardele Midspace nu vom lansa un nou spațiu. Nu facem compromisuri. Trebuie să arate într-un anume fel, trebuie ca membrii comunității să se simtă în acel spațiu într-un anume fel, trebuie să fie eficientă. Nu putem deschide în orice clădire. O bună parte dintre locațiile noastre au între 3.000 și 5.000 de metri pătrați. Nu este o regulă pe care o avem. Dacă ne place o locație și are sens din punct de vedere financiar să deschidem acolo, vom deschide chiar dacă suprafața este mai mică sau mai mare decât media”, declară el.

Freelanceri și corporații

Chiar dacă ne mai despart două luni până în momentul în care ar trebui să inaugureze primul spațiu din Capitală, Yotam spune că nu s-au grăbit încă să semneze contracte cu clienți care și-ar dori să lucreze dintr-un spațiu Mindspace.

Au înțeles că, pentru a aduce alături de ei talent și cei mai buni oameni au nevoie să le ofere nu doar salarii bune dar și altceva. Nevoia pentru spații flexibile este un fenomen care nu poate fi ignorat.

Vor merge, și la noi, pe clienții de tip freelanceri sau micii antreprenori, însă nu vor neglija nici nișa companiilor mari care-și doresc un birou diferit pentru a-i mulțumi pe angajați, dar și pentru a atrage angajați noi. De fapt, spune că în cazul afacerii lor, au văzut încă din prima zi interesul corporațiilor pentru spațiile pe care le puneau la dispoziție, iar pe lista lor de clienți corporate se află Microsoft, Barclays, Expedia, Schwan-Stabilo, Hertha BSC, Techstars, Coca-Cola, Uber.

Iar aceasta este o tendință pe care Yotam o vede la nivel global de aproape 2 ani. ”Tot mai multe companii mari aleg ca angajații lor să lucreze din spații de coworking. De exemplu, cu noi lucrează Microsoft, care au 500 de workstations luate, Experia, Samsung, Spotify și multe alte companii. Asta pentru că au înțeles că, pentru a aduce alături de ei talent și cei mai buni oameni au nevoie să le ofere nu doar salarii bune dar și altceva. Nevoia pentru spații flexibile este un fenomen care nu poate fi ignorat. Lumea a trecut de la muncă de la 9 la 5, la proiecte flexibile, lucrează la mai multe proiecte deodată. Lumea a trecut de la muncă stabilă, la ceva ce este flexibil, la ceva unde poți alege cum să lucrezi”, afirmă el, iar Mindspace este fix în mijlocul evenimentelor.

Totuși, interesul clienților mai mici sau mai mari depinde de orașul în care se află. ”În Tel Aviv sunt foarte multe startup-uri, iar în Washington DC sunt foarte multe companii medii și mijlocii și freelanceri. Ține și de maturitatea acestui produs în oraș. De obicei începem cu freelancerii, și IMM-urile și startup-urile care au nevoie de soluții flexibile și au auzit deja despre noi, sau care ne-au găsit atunci când au avut nevoie de spațiu de coworking într-un oraș”.

Cu ochii pe noi piețe

După cum preciza mai sus, Mindspace este un business construit cu o viziune pe termen lung. Iar Yotam este convins că fenomenul coworkingului nu este un trend trecător. Astfel, studiile indică faptul că, până în 2030, 30% din stocul de birouri va fi reprezentat de spații flexibile. ”Aceste date sunt date atât de JLL cât și de CBRE. Acum, media la nivel global este undeva la 1,5%. Așa că este încă o grămadă de loc pentru a crește”, comentează el.

Ce înseamnă creșterea pentru Mindspace în 2019? În primul rând, inaugurarea tuturor spațiilor pentru care au semnat deja contracte, iar aici intră și celelalte 2 spații din București. ”Suntem ocupați cu deschiderea unor locații pe care le-am semnat deja. În Frankfurt am deschis recent, la Londra am deschis cea de-a doua locație, am deschis în DC, deschidem în San Francisco, încă unul în Tel Aviv. Lucrăm constant la noi deschideri. Deschidem în Amsterdam, în Utrecht, în Munchen”, adaugă cofondatorul Mindspace.

În ceea ce privește planurile de viitor, acesta precizează că vor continua să extindă în SUA și Europa, în timp ce vor sta cu un ochi și pe noi piețe potențiale. ”Avem încă multe de făcut pe aceste două continente, de aceea nu ne uităm încă și la Asia. Lucrurile sunt dinamice, iar dacă vă apărea o oportunitate, ne vom uita la ea chiar și dacă e în Asia”, concluzionează Yotam Alroy.