Am stat de vorbă cu Cătălin Jilavu, românul care a avut ideea să aducă acest trend pe piața autohtonă. Statuetele sunt doar unul dintre business-urile sale. El mai deține o companie care se ocupă cu crearea site-urilor în platforma Wordpress. Este super pasionat de internet și tehnologie și are background de studii în ceea ce privește eCommerce-ul.

”Am prins cam toate trendurile de pe Internet, încă de la început. Toate calculatoarele vechi și conexiunile pe cablu co-axial, de-ala de TV. Ulterior, prin 2006, am terminat facultatea la ASE și am avut lucrarea de diplomă cu o platformă de e-commerce, un magazin online. Apoi, în 2008 am făcut un master pe sisteme integrate, software de business, ERP, CRM etc”, începe Cătălin să-mi povestească.

Cătălin Jilavu

Totul a pornit de la o dezamăgire. A vrut să-și comande niște statuete după chipul său și al viitoarei soții, pe care să le pună pe tortul de nuntă. Surpriza i-a fost mare când ele au ajuns cu întârziere de două luni, stricate: ”Am și lucrat multă vreme în IT, dar mai mult pe partea de vânzări și de business development. Am avut mai multe poziții de management. În 2011 am avut nunta. Comandasem pentru tort niște statuete printr-o ofertă Groupon, pe vremea când exista. Am vrut să-i fac o surpriză soției mele și să fac rost de acele <bobble heads>. Însă au ajuns la vreo două luni după ce am avut nunta, sparte. O experiență oribilă la care nu mă așteptam”.

Sculptorii, preferați printării 3D

Ca metodă de producere el folosește lucrul manual prin contractarea a diverși sculptori. Spune că a încercat și cu printarea 3D, însă acea soluție ar fi fost mai complicată și mai costisitoare: ”Eu mă regăsesc mai mult în online, care e o punte între toate pasiunile și experiențele mele. În urma pățaniei de la nuntă am zis că pot să pornesc așa ceva în România. Am reușit să fac asta după mai multe încercări cu diferiți sculptori, cărora le era destul de greu să lucreze cu așa ceva. Am încercat chiar și cu 3D printing. Însă nu se potrivea nimic. În SUA, aceste statuete au prins extraordinar de bine, e o adevărată cultură acolo”.

”Costurile de producție sunt destul de mari, de-asta ne axăm mai mult pe partea corporate unde aplicăm o serie de discount-uri la comenzi mai mari. Printarea 3D nu prea renta deoarece materialele ar fi fost foarte scumpe și ar fi durat mult prea mult. Plus că aveai nevoie de diverse șlefuieli și băi de acetonă care ar fi putut să-ți deterioreze produsul”, mai spune Cătălin.

Niște cadouri inedite

Micile statuete sunt făcute din rășină întărită și nu prezintă niciun risc pentru sănătate, deci pot fi puse și pe un tort de nuntă. Targetul lui Jilavu sunt corporațiile care vor să ofere ceva mai deosebit angajaților: ”Eu am ales să colaborez cu ateliere și să le fac manual. Procesul de producție nu e al meu personal. Cine știe ce talent nedescoperit am? (râde). Materialul pe care îl folosesc este rășina. Se pot pune foarte ușor și pe tortul de nuntă, avem certificări cum că materialele folosite nu sunt toxice și nu prezintă niciun fel de risc. Însă noi ne adresăm mai mult corporațiilor care organizează diferite evenimente, petreceri de iarnă sau de Paști etc. Obișnuiesc să le mai dea așa ceva angajaților”.

”S-or fi săturat de clasicul cozonac însoțit de vin. E o oportunitate de a oferi ceva unicat. E perfect ca un cadou pentru parteneri de afaceri sau pentru un șef. E ceva mai desoebit, mai inedit. Pe asta am mizat când m-am gândit să fac treaba asta”, mai spune Jilavu.

Comenzile vin pe bandă rulantă, chiar dacă prețurile nu sunt chiar cele mai accesibile. Costul de producție este unul ridicat, iar unii clienți sunt descurajați. Însă calitatea primează: ”Clienții sunt de mai multe categorii. Am avut comenzi și până la aproape 300 de bucăți într-o singură comandă. De multe ori primesc un feedback negativ în ceea ce privește prețul. E destul de măricel, însă nu am ce-i face. E costisitor să produci așa ceva. Statueta simplă este 499 de lei, iar cele duble 899 de lei. Totul se face manual, cu intervenția și acordul clientului pe fiecare fază din producție. Iar timpul de livrare este între patru și șase săptămâni”.

În SUA, lumea știe exact ce înseamnă Bobble Heads. Aici, nu e prea cunoscut termenul. M-am chinuit să le adaptez, să le introduc pe piață

Nișa era aproape inexistentă când a decis să-și lanseze afacerea, iar pasul înainte a fost unul îndrăzneț, mai ales că majoritatea publicului nici nu auzise de un astfel de produs: ”La început nu am știut cum să denumesc produsele. În SUA, lumea știe exact ce înseamnă Bobble Heads. Aici, nu e prea cunoscut termenul. M-am chinuit să le adaptez, să le introduc pe piață. Am rămas la stadiul de ”statuete personalizate”, ”figurine personalizate”. M-am folosit oarecum de toată experiența mea din eCommerce și din lucratul pe Wordpress aici”.

Aceste Bobble Heads sunt ultra-personalizabile, putând fi executate manual pe orice fel de dimensiune dorește clientul. Calitatea produslui finit nu are rival pe piață, mi-a mai spus Cătălin: ”Modelele de corpuri sunt predefininte, însă daca există cerințe mai speciale le putem personaliza. Însă vom modifica și prețul. Putem să realizăm cam orice fel de statuetă, posibilitățile sunt foarte multe. Am avut cereri și de la persoane publice pentru așa ceva. Dimensiunile se pot face custom, mai mari sau mai mici. Putem să facem și mărime naturală dacă ne chinuim puțin (râde)”.

Vindem calitate la un preț corect, având în vedere ce se află în spatele ficărei statuete

”Acum vrem să mărim numărul de produse și să introducem mai multe tipuri de personalizări în site, să se poată comanda direct de acolo cum trebuie. Eu vreau să atrag atenția clientului și să știe că îi ofer produse de cea mai bună calitate. Oricum, noi facem produse net superioare față de orice fel de concurență avem pe piață. Cred că folosim modalitatea cea mai grea de a le produce, însă avantajele față de client sunt cele mai mari. Vindem calitate la un preț corect, având în vedere ce se află în spatele ficărei statuete”, a completat Jilavu.

Pentru mai multe detalii despre micile statuete, poți vizita pagina Minimecraft, aici.