Cea de-a cincea ediție a taberei de antreprenoriat Startup Your Life are loc între 23 și 26 mai, la Hotel Royal din Poiana Brașov. Anul acesta am făcut câteva schimbări în lista mentorilor pe care îi vom avea alături de noi și de la care antreprenorii la început de drum vor putea învăța. Unul dintre aceștia este Alexandru Neștian, cofondator și manager iTux, firma care îmbracă bărbații eleganți din România.
În doi ani a reușit să dezvolte compania, să câștige competiția de startup-uri Startarium și să se extindă spre cinci orașe. Tocmai datorită acestei experiențe va vorbi despre cum să faci un pitch excelent, cum să te prezinți și cum să-ți faci intrarea pentru a crește business-ul.
Tabăra Startup Your Life: cum să faci un pitch bun
Înainte să ai ocazia să îl întâlnești în tabăra Startup Your Life, l-am „descusut” de câteve secrete privind succesul lui în cadrul competiției de pitching și câteva sfaturi pentru alți antreprenori.
Alex recunoaște că primul lui pitch a fost fix cel de la Startarium Pitchday, dar asta nu l-a împiedicat să câștige competiția. „Am fost norocos și am putut lansa și crește business-ul doar cu ajutorul partenerei mele, Ana Maria Varvara”, menționează el.
Pitch-ul - poți să-l faci cu investitorii sau cu potențialii cumpărători
Spune că înainte de a ține acel pitch i-ar fi plăcut să știe tot. „Nu știam că o să fie și o grilă de puntaj și că trebuie să ating anumite puncte în prezentare. Nu știam ce ar putea întreba juriul. Nu știam nimic. Nu știam cum să arate prezentarea. Eram doar eu cu ideile și gândurile mele și aproape trei ani de muncă în spate”, își amintește antreprenorul.
În ceea ce privește adaptarea pitch-ului în funcție de categoriile de audiență vizate, Alexandru spune că o face „la fel precum îmi adaptez și discursul de vânzări atunci când fac consultanță în showroom clienților cărora le închiriez costume: încerc să ofer fix informațiile pe care aceștia vor să le audă!”.
El continuă prin a spune că la fel cum vorbește cu oameni de marketing, cărora le prezintă reclamele și încearcă prin tone of voice să se poziționeze ca un prieten al bărbaților, și nu ca brand, exact așa vorbește cu potențiali investitori despre aspecte financiare, prezintă costurile și încasările. „Mereu trebuie să le oferi oamenilor ceea ce vor să audă și la ce se pricep”, conchide el privind acest aspect.
Sunt antreprenori care consideră că este imposibil să acoperi în câteva minute toate aspectele importante legate de un business. Alexandru le dă dreptate, dar spune că tocmai de aceea trebuie să apelezi la creativitate și ingeniozitate.
Dacă este loc de improvizație în timpul unui pitch, antreprenorul oscilează între da și nu. „Clar nu vei repeta precum la sceneta din clasa a cincea tot discursul pregătit și vei formula ideile așa cum îți ies pe moment, dar e important să ai scheletul bine făcut de acasă, să știi ce puncte ai de atins și când să le punctezi”, afirmă el. „În schimb, poți improviza la sesiunea de Q&A, unde prin complexitatea răspunsurilor poți strecura informații pe care nu ai apucat să le spui în pitch”, sugerează Alexandru.
Alexandru Neștian a dezvoltat un business care ajută bărbații să arate impecabil la orice eveniment. Despre cât de mult contează aparențele la un pitch, el consideră că „este extrem de important să stăpânești informațiile și să nu ai ezitări. Go for the first thought”.
În opinia lui, principalele trei caracteristici ale unui pitch de succes sunt aspectul, încrederea în sine a prezentatorului și seriozitatea răspunsurilor la Q&A, deși nu neapărat în această ordine.
Fură zilnic informații
El spune că un antreprenor poate învăța să facă o prezentare de succes din orice sursă - Youtube, Facebook, conferințe sau discuții cu prietenii. „Totul te pregătește pentru o prezentare. Eu fur zilnic informații de oriunde apuc”, recunoaște antreprenorul.
Dacă pe scenă are în jur de 3 minute să convingă juriul, l-am provocat pe Alexandru să vă convingă pe voi în limita de 140 de caractere să vă înscrieți în tabăra Startup Your Life, unde veți avea ocazia să participați la workshop-ul pe care îl va ține el acolo, dar și să învățați din toată experiența lui de antreprenor. „Nu fusesem niciodată la un pitch și îmi mai era și frică să vorbesc în public! Am reușit să trec peste tot și să plec acasă cu un cec de 50.000 euro.”
Mai multe insight-uri de la Alexandru despre cum să faci un pitch de succes vei putea afla în tabăra Startup Your Life. Iar pentru că ai ajuns cu cititul până al finalul acestui material, îți oferim o reducere de 25% din prețul biletului, folosind link-ul de aici.