Dacă anul 2017 a văzut o creștere semnificativă în utilizarea asistenților virtuali, aplicațiilor web și inteligenței artificiale, anul 2018 se va concentra și mai mult pe îmbunătățirea experienței utilizatorului.

Trenduri în e-commerce - Transformare digitală completă

Cumpărătorii preferă, în continuare, magazinele fizice, după cum o arată studiul Retail Dive Consumer Survey. 62% dintre respondenți au declarat că preferă magazinele tradiționale în detrimentul celor online. Totuși, trebuie ținut cont că și aceste magazine trec printr-o serie de transformări digitale, oferind clienților servicii cât mai personalizate.

Gigantul Amazon, de exemplu, a cumpărat un lanț de magazine și a deschis pop-up stores în toată lumea. Acest lucru nu înseamnă, însă, că avem de-a face cu o renaștere a shoppingului offline. Dimpotrivă, aceste magazine se bazează pe aceleași tehnici de personalizare, machine learning și colectare de date cu care marketerii din e-commerce sunt deja familiarizați. Consumatorii se așteaptă la experiențe complexe, așa că discounturile și posibilitatea de a interacționa fizic cu produsul nu sunt suficiente. Pentru a ține pasul cu competiția, brandurile din e-commerce care activează în offline vor fi nevoite să își conecteze eficient spațiile fizice cu infrastructura digitală.

Aproape jumătate din cumpărători au declarat că ar aprecia dacă ar putea accesa în magazinele fizice căutările precedente de pe site, pentru a face vizitele mai eficiente. Showroomurile și magazinele pop-up fără marketing digital și client support puse la punct ar putea avea de pierdut. Mesajele personalizate și recomandările de produse sunt cruciale în experiența clientului modern, iar campaniile de retargeting sunt utile tocmai din aceste motive.

În 2017, inteligența artificială a câștigat mult teren, iar potențialii clienți au așteptări din ce în ce mai mari. Viitorul aparține brandurilor care folosesc servicii digitale pentru a răspunde așteptărilor clienților cât mai eficient. Nevoile acestora și istoricul de căutări reprezintă cheia personalizării eficiente, pe baza soluțiilor inteligențelor artificiale.

Prezență pe toate canalele

Potrivit Google, 85% din cumpărătorii online încep o achiziție pe un dispozitiv și o finalizează pe altul. Folosim smartphone-uri, tablete și desktopuri, iar în viitor vom migra la ecranele televizoarelor și la căștile VR. Utilizatorii folosesc deja o varietate de platforme pentru a găsi produse și servicii, pentru a compara prețuri și pentru a verifica review-uri.

Căutarea de informații este o parte esențială a procesului de cumpărare, iar acest lucru se poate întâmpla în orice mediu digital. Marketerii sunt conștienți că trebuie să fie prezenți pe toate canalele, dar distribuirea bugetului pentru fiecare tip de dispozitiv este o provocare imensă.

Brandurile trebuie să gândească eficient investițiile, în funcție de o serie de factori. De exemplu, prezența în social media poate genera o vizibilitate mai bună. Campaniile RTB House convertesc această vizibilitate în acțiune. În zona magazinelor offline, tehnologia pe bază de beacon combinată cu personalizarea conținutului și campanii de retargetare pot conduce utilizatorii de pe smartphone pe desktop la o achiziție concretă in-store. O abordare multi-channel este din ce în ce mai importantă.

Pentru a maximiza această strategie, brandurile trebuie să fie conștiente de potențialul fiecărui canal, monitorizând fiecare categorie de dispozitive. Performanța reclamelor analizată în funcție de conversie, clickuri și alte metrice din aceeași categorie ajută la distribuirea bugetului.

Previziunile menționate în Juniper Research arată că mai mult de 12 miliarde de dolari cheltuiți anual în publicitatea globală vor fi direcționați către asistenții digitali până în 2021. Acest lucru nu e surprinzător, luând în calcul faptul că aproape 40% din mileniali folosesc Siri, Amazon Alexa sau Google Assistant zilnic. Mulți dintre aceștia sunt dornici să poată avea un video call sau să apeleze la un chatbot înainte de a face o achiziție. Acest lucru arată o schimbare în comportamentul cumpărătorului și îi determină pe marketeri să caute noi metode de abordare a audienței.

Rolul inteligenței artificiale e din ce în ce mai stabil în toate industriile, dar mai e loc de îmbunătățiri semnificative. Marketingul bazat pe analiza datelor de către algoritmii deep learning poate estima valoarea coșului de cumpărături și nu numai. Totuși, și mai promițătoare sunt realitatea virtuală și realitatea augmentată, care pot ridica la un nou nivel implicarea în viața oamenilor.

Procesele acestea nu se limitează la monitorizarea clientului, ci la îmbunătățirea experienței acestuia, astfel încât să îi fie cât mai ușor să ia decizia cea mai bună de cumpărare. De exemplu, aplicația IKEA care permite mobilarea virtuală a unei încăperi prin intermediul realității augmentate este extrem de apreciată.

În concluzie, în e-marketing observăm schimbări rapide și adoptarea de tehnologii care depășesc restricțiile ecranelor digitale. Pe măsură ce industria e-commerce devine din ce în ce mai legată de retail, ne așteptăm să vedem tehnologii care permit exploatarea optimă a multiplatformelor.