Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de marți, 8 februarie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.

Scrisoarea aceasta nu este despre ”Taken” (un thriller distractiv din 2008, în caz că nu l-ai văzut), ci despre mindsetul care poate fi desprins din această linie de scenariu și aplicat în zona de business și antreprenoriat.

Inovația care are puterea să transforme societatea se naște mereu la intersecția dintre domenii, din abilitatea de a contopi cunoștințele din diferite zone într-un produs care ține cont atât de nevoile actuale ale publicului, de percepția lui asupra respectivei inovații, de așteptările potențialilor investitori, dar și de partea tehnică și de cea vizuală. Nu e suficient să fii cel mai bun programator pentru a schimba societatea, ci trebuie să fii conștient și de cum funcționează lumea reală, cum răspunde la diverse mesaje; cum folosește produsele actuale și cum ar vrea, de fapt, să le folosească; care sunt stimulii emoționali și raționali care i-ar împinge pe potențialii tăi clienți să plătească pentru un produs sau un serviciu; care sunt caracteristicile și planurile pe care trebuie să le scoți în față pentru a convinge investitorii că ideea ta merită banii lor.

Cel mai facil exemplu aici vine de la Steve Jobs, cunoscut atât pentru cunoștințele sale relativ mediocre în ceea ce privește dezvoltarea hardware și software cât și pentru abilitatea lui de a ”ambala” (atât la nivel de comunicare cât și la nivel de design) un dispozitiv perceput drept unul pentru ”nerds” și pentru business în unul pentru familie, distracție, și pentru mase.

Din discuțiile pe care le-am avut pe parcursul anilor cu traineri din acceleratoare și incubatoare a reieșit mereu aceeași idee: ”România are programatori excelenți, dar nu avem foarte multe startupuri de succes, pentru că un startup nu înseamnă doar programare - ci înseamnă și marketing, și leadership, viziune de business și înțelegerea pieței”. De asta majoritatea programelor locale destinate startupurilor se concentrează pe dezvoltarea acestor abilități de business și pe cultivarea unor soft-skills menite să-i sculpteze pe programatorii buni în leaderii geniali de mâine.

Revenind la titlul acestei scrisori, mi-a venit în timp ce mă gândeam la niște discuții anterioare cu doi prieteni - oameni care nu se cunosc între ei, cu niște seturi de abilități foarte interesante și variate, dar care nu pornesc pe drumul antreprenoriatului în tehnologie pentru că simt că nu au banii necesari și pentru că sunt de părere că abilitățile de programare de care dispun nu sunt suficient de avansate pentru a creea de la zero un produs, ignorând complet celelalte cunoștințe pe care le dețin.

Nu ai nevoie de bani, nu ai nevoie să fii cel mai bun programator. Dar ai nevoie de un set aparte de abilități, de un cofondator (sau de o echipă determinată) care să-ți completeze lacunele și de puterea de a convinge o lume întreagă că viziunea ta merită.

Iar oamenii care au capacitatea de a înțelege mai multe domenii nu sunt doar buni antreprenori, ci și buni lideri în interiorul organizațiilor. Ei sunt cei care dau dovadă de un spirit intraprenorial deosebit, care pot vorbi pe limba mai multor departamente, cei care sunt capabili să înțeleagă rolul fiecărei rotițe din mecanismul complex al business-ului tău și să ungă aceste rotițe folosindu-și interdisciplinaritatea și creativitatea.