Miruna Leru are 25 de ani și este o antreprenoare la început de drum. A terminat Facultatea de Comunicare și Relații Publice, apoi s-a reprofilat și a mers la un master de Global Design, la Barcelona. Acum este studentă la masterul de Comunicare Vizuală de la Universitatea de Arte București.
Anul acesta a încheiat programul de accelerare Creative Business Studio de la Impact Hub. Astfel, alături de mentorul ei, Mădălina Batalu (UNDRESS), și o echipă de specialiști, Koated a trecut de la stadiul de idee la realitate. Totuși povestea începuse mai înainte, de la un alt proiect, de fapt.
Miruna spune că a fost dintotdeauna atrasă de ideea de multidisiciplinaritate și o motivează dorința de a aduce domeniile creative împreună.
A decis cu o prietenă că vor face un vintage shop. Își doreau să fie un proiect fotografic, în care ele să curatoreze pozele. De asemenea, se gândeau să fie și un concept store. Aflase de Creative Business Studio, unde se gândeau să se înscrie, dar și-au dat seama că dacă vor să lanseze o campanie de crowdfunding pe Startarium nu prea s-ar potrivi pentru un serviciu.
Atunci au decis să vină cu o extensie pentru concept store și să lanseze un obiect. Așa a apărut Koated. Între timp, prietena ei a continuat cu acel proiect, iar Miruna a început Koated.
Pentru a putea produce prima colecție de jachete, Miruna a lansat la începutul lunii mai o campanie de crowdfunding pe Startarium, având un target de 2.000 de euro. Koated a strâns până acum 535 de euro. O puteți susține pe Miruna până pe 17 iunie, atunci când se încheie campania de pe Startarium.
Koated s-a născut din dorința de a oferi ceva înapoi comunității de muzică electronică, alături de care am trăit multe momente frumoase.
„Motivația mea a venit din perspectiva consumatorului de festivaluri si evenimente outdoor. Am remarcat că este foarte greu să găsești haine potrivite pentru acest tip de evenimente, haine care să corespundă nevoilor tale și în același timp, să se încadreze în stilul dorit.”, povestește tânăra antreprenoare.
Jachetele Koated sunt realizate din materiale impermeabile și dispun de un suport pentru apă, borsetă și 2 buzunare secrete. Suporturile sunt prinse de chingi, putând fi detașate cu ușurință.
În plus, în kitul de supraviețuire pentru festivaluri intră și un suport de chei, esențial pentru o întoarcere în siguranță acasă. Jachetele se pot achiziționa și separat de accesorii și pot fi purtate în viața de zi cu zi, ca piese vestimentare statement.
„Mi-am propus să preiau aspectul funcțional de la categoria de haine sport, păstrând estetica hainelor streetwear”, adaugă Miruna.
Fiecare model are încorporată lucrarea unui artist vizual, relevant pentru cultura urbană, sub forma unui print. Primul model de jachetă a fost realizat în colaborare cu fotograful arhitect Vlad Eftenie.
Cum e să faci business de producție
Miruna a încercat inițial să lucreze cu o fabrică, dar spune că este foarte greu dacă nu ai cantități mari și durează foarte mult. În cele din urmă a încheiat un parteneriat cu un atelier.
Atunci când am întrebat-o cu ce alte provocări s-a confruntat, în afară de cea legată de producție, ea îmi spune amuzată că totul a fost o provocare. „Nici nu știu ce a fost ușor”, adaugă ea. „Să găsesc materialele de care aveam nevoie și toate accesoriile. Am comandat la un moment dat și de pe un site, apoi am văzut că este din Cehia și a venit cu o taxă uriașă, aproape dublu față de comandă. Apoi, a fost foarte complicat de făcut pozele cu fotograf și de aranjat ședința foto. Pentru că odată nu a apărut modelul, altă dată a plouat. Am și filmat. Totul a fost o mare bătaie de cap.” povestește ea.
Antreprenoriatului e o dovadă de curaj
Chiar și atunci când a mers la bancă pentru a-și deschide un cont pentru firmă, i s-a spus că are mult curaj dacă a decis să facă asta. A investit până acum aproape 2.000 de euro, din bani personali și având ajutorul familiei.
În aceeași ordine de idei, Miruna spune că cea mai mare nevoie de ajutor a fost pe partea de gestionare financiară. Povestește zâmbind cum la Creative Business Studio a fost un workshop pe financial management și toată lumea era deprimată, dar a fost, totuși, o lecție utilă.
În același timp, recunoaște că avea o viziune superficială asupra ceea ce presupune o campanie de crowdfunding. „La început, când am auzit despre asta, credeam că pur și simplu donezi și nu cumperi nimic. Adică, sună ca și cum dai la cutia milei și crește proiectul. Apoi, am înțeles că funcționează ca un site obișnuit, unde plătești și îți cumperi produsul lansat în campanie.”
Lumea din România nu este pregătită să cumpere din crowdfunding.
În opinia ei, lumea din România nu este pregătită să cumpere din crowdfunding. „Mi-am dat seama că oamenii sunt mai reticenți când cumpără din crowfunding. Plus că nici site-ul nu este foarte prietenos. Nu e ca atunci când intri pe un magazine online și vezi hainele din toate pozițiile și unghiurile, mai este și un video și mai alegi și alte produse. Cred că oamenii trebuie cumva scoși din zona de confort”, afirmă ea.
În continuare, Miruna își dorește să lanseze mai multe produse. Până atunci, însă, vrea să poată scoate seria de jachete și să meargă la târguri de profil. „Ce mă gândisem eu inițial, dar acum mi se pare că nu mai sunt șanse, era să le trimit și la festivaluri din afară, dar dacă lucrurile se vor mișca la fel ca până acum, nu cred că mai am timp”, spune ea un pic dezamăgită.
Acum are mai multe proiecte în care este implicată, dar spune că și-ar dori ca la un moment dat să se dedice în totalitate în Koated, dacă lucrurile vor merge bine.
Campania de crowdfunding pentru Koated de pe Startarium poate fi susținută aici.