Nu uita că un investitor, mai ales unul de la un fond de venture capital, este confruntat zilnic cu zeci, dacă nu sute, de pitch-uri de la alți antreprenori ca și tine. Și nu uita nici faptul că, o bună parte dintre acești investitori, și în acest caz poate chiar marea majoritate, nu au experiența tehnică necesară pentru a înțelege toate ideile de produs care le sunt prezentate. Așa că, dacă ești unul dintre fondatorii de startup cu background tehnic, încearcă faci un pitch de business, nu unul doar de produs.

Iată opt chestii, în afară de specificațiile produsului, pe care să i le spui într-un pitch unui investitor.

Mărimea pieței și perspectivele de creștere

O bună parte dintre investitori nu se vor arăta interesați de ceea ce face starup-ul tău până nu ajugi să rostești cuvintele magice: piață și perspective de creștere. Și, cu cât valoarea pieței are mai multe zerouri, cu atât îi vei capta mai repede interesul. Asta înseamnă că trebuie să ai un business scalabil. Așa că, înainte de a sta de vorbă cu un investitor asigură-te că startup-ul tău îndeplinește această dorință.

După cum am aflat într-o discuție cu un om de venture capital, sunt anumite startup-uri care, pur și simplu, nu ar trebui să caute finanțare de la un fond de investiții cu capital de risc.

Un model de business cuprinzător

Potențialii investitori au nevoie să vadă marje de profit de 50% sau chiar mai mult, și venituri recurente din abonamente sau vânzări suplimentare. Atractive sunt aici afacerile de retail și magazinele de pe segmentul de e-commerce.

Experiența echipei

De cele mai multe ori, într-un pitch de produs echipa este prezentată pe scurt, undeva în slide-ul final. Însă, cea mai mare parte a investitorilor sunt de părere că o echipă puternică este poate chiar mai importantă decât trăsăturile produsului și vor să știe mai multe detalii despre experiența oamenilor din spatele afacerii. Poate de aceea fondatorii unici sau care încă nu și-au consolidat echipa au ceva probleme în a atrage finanțare.

Avantajul competitiv și cum protejezi proprietatea intelectuală

Eventualele mărci înregistrate sau brevete atrag foarte mult investitorii. Însă, pe lângă interesul pe care a-i putea să-l stârnești acestora, trebuie să ții minte că proprietatea intelectuală este un aspect extrem de important și necesar de luat în seamă în momentul în care înființezi o firmă.

Dacă dezvolți o tehnologie nouă, dar pe care nu o protejezi iar concurenții tăi o pot replica foarte ușor, avansul tău pe piață va fi extrem de scurt.

Planuri realiste de vânzări

Ideea că ”dacă vom face asta, clienții nu vor întârzia să apară” nu-și mai are rostul în ziua de azi. Tocmai de aceea, un potențial investitor are nevoie să vadă planuri realiste de vânzări bazate pe potențialul tău de producție, pe cererea pieței și pe puterea de distribuție.

Plan cincinal

Deși noi ne ducem cu gândul la o perioadă mai puțin fericită din istoria țării, investitorii au nevoie să știe că ți-ai planificat dezvoltarea afacerii pe termen lung. Și asta pentru că aceștia așteaptă un return de cel puțin 5X pentru banii pe care îi oferă unui startup. Totodată, în acest plan este indicat să pui și un scenariu mai puțin fericit, pentru ca mai apoi, dacă lucrurile nu vor merge chiar bine, să nu fii luat prin surprindere (și nici finanțatorul tău).

Câți bani vrei și ce ești dispus să oferi

Dacă tânjești după banii unui investitor, fii pregătit să-i și spui care este suma de care ai nevoie. Iar acea sumă trebuie să fie bazată pe analiza de business pe care ai făcut-o și să reflecte planurile și costurile tale. Totodată, spune clar și cât ești pregătit să oferi din startup. Ține cont de echipă și de posibilitatea de a fi nevoit să mai atragi alți investitori. E clar că ai nevoie de bani, însă încearcă pe cât de poate să păstrezi controlul startup-ului.

Strategia de exit

Posibilitatea de a-ți lista afacerea trebuie luată în considrare. La fel și cea ca business-ul să fie achiziționat. În acest caz, investitorii au nevoie să știe care este strategia ta de exit și cum pot să-și recupereze banii.