Dincolo de strategie, ai nevoie de finanțare și soluții moderne pentru a crește o afacere. Orice mișcare trebuie calculată, să fie bazată pe cifre și proiecții realiste. Iată mai jos o listă de lucruri pe care le poți face pentru a crește un business:

Folosește automatizări

Una dintre metodele prin care poți avea creșteri incrementale ale business-ului tău este automatizarea proceselor din cadrul companiei. Dacă poți să oferi unui robot task-urile pe care le fac oamenii, poți profita separat de timpul acestora. Lumea automatizării robotice este în continuă creștere. De exemplu, UiPath este un startup românesc care automatizează cu ajutorul programelor software diferite procese repetitive. Sunt atât de importanți că au luat 30 de milioane de dolari finanțare. O altă metodă de automatizare este cea pentru marketing, unde trebuie să folosești diferite unelte care să grăbești procesele de promovare online și pe social media. O serie de unelte de automatizare poți găsi aici.

Investiții în marketing

În funcție de tipul de afacere pe care-l ai, dacă ai ajuns cu el în lumea online, ai nevoie de promovare și marketing. Adoptă o strategie offline și online adaptată la afacerea ta, apelează la specialiști pentru consultanță și înscrie-te la cursuri online pentru a învăța ce să ceri, nu doar să faci. În primul rând, stabilește-ți obiectivele. Nu trebuie să faci marketing doar pentru că e la modă, dar trebuie să vezi ce poți să faci cu ajutorul acestuia: vrei să crești awareness-ul asupra companiei, vrei să se afle despre noi produse, vrei să crești brandul personal, vrei vânzări? Marketing-ul online trebuie făcut cu investiții în Google Ads și Facebook Ads, așa că stabilește bugete de marketing. Dacă ai nevoie de finanțări pentru zona asta, poți apela inclusiv la finanțări prin BT Mic, divizia de credite pentru companii mici de la Banca Transilvania. Cu un credit de până la 200.000 de lei poți investi în marketing, dar poți cumpăra și noi echipamente.

Achiziționează noi echipamente

În momentul când vrei să crești o afacere, una din modalități e să produci mai mult și mai modern. E nevoie de un plan de afaceri bine pus la punct care să te ajute să îți dai seama dacă vei avea comenzi. Poți externaliza producția sau poți achiziționa noi echipamente. Poți să apelezi la fonduri europene pentru acest lucru, dar procesul durează, iar unele echipamente să fie deja învechite sau poți apela la un credit. O soluție este creditul cu rate negarantate de la Banca Transilvania care-ți permite să ai un flux continuu de venituri pentru cheltuieli, extindere și operațiuni.

Mărește echipa strategic

Pentru a te dezvolte ai nevoie de talente. Identifică posturile de care ai nevoie, vezi dacă ai nevoie să dublezi anumite posturi sau să dezvolții direcții strategice noi. O echipă care se mărește artificial poate fi un obstacol în dezvoltarea afacerii, așa că trebuie să o faci treptat pentru a te adapta, ca director general sau fondator la modul în care o echipă mai mare funcționează. Analizează angajații, vezi ce au făcut înainte și cere recomandări pentru ei. Identifică posibilitățile nu din prezent, ci din viitor, pentru ei.

Extinde piața

Pentru orice companie în dezvoltare, extinderea în străinătate e o provocare. În primul rând, trebuie să-ți faci temele foarte bine ca antreprenor. Analizează piețele, vezi cum arată birocrația și actele acolo, înțelege foarte bine care sunt provocările, dimensiunea piața și principalii concurenți. De asemenea, alege să iei un om de-al locului pentru a conduce operațiunile sau pentru a face vânzări. Nu înainte de a te extinde, petrece timp în piața pe care o dorești ca să o înțelegi, vorbește și primește feedback.

Francizează

Dacă business-ul tău a ajuns la un nou nivel, poți să-ți extinzi rețeaua prin oferirea unei francize. Practic, devii un francizor care vinde conceptul de business, creațiile grafice, identitatea de brand, dar și contactele din piață. Pentru acest lucru poți vinde franciza cu un fee fix, la care să se adauge și redevente. Francizele pleacă de la câteva mii de euro până spre 20 - 25.000 de euro, în funcție de importanța și mărimea lor. Poate fi o sursă de business paralel față de activitățile principale.

Asociază-te

Găsește-ți noi și noi parteneri de business, poate chiar unii din domeniul tău. Identifică produse și companii care fac lucruri asemănătoare cu tine, pentru a le putea vinde împreună. Asocierea nu e importantă doar în agricultură, ci și în alte domenii, mai ales dacă vrei să vinzi spre lanțuri mai mari sau în străinătate. O modalitate prin care poți ajunge la noi parteneri de business este prin intermediul networking-ului. Participă la evenimente sau înscrie-te în comunități dedicate antreprenorilor, precum BT Club.

Primește finanțare

Nu în cele din urmă, tot ce am scris mai sus se bazează pe finanțare. Pentru tot ai nevoie de investiții financiare, așa că poți, în funcție de domeniu, să apelezi la diferite modalități. Poate dacă ești în zona de tehnologie, ai acces la o finanțare din partea unui fond de investiții sau a unui business angel, dar dacă ești în zone offline de retail sau servicii, o finanțare bancară te poate ajuta. Dacă ai un business mic, apelează la BT Mic sau, dacă ai produse românești, la creditul “Investește românește” de la Banca Transilvania.

Photo by Daniel Hjalmarsson on Unsplash