Acest ghid de optimizarea ratei de conversie este dezvoltat pentru afaceri online și magazine de ecommerce care vor să crească vânzările și numărul de clienți în mod sustenabil.

Pentru a asigură o creștere stabilă, trebuie să ne uităm cum să optimizăm întregul proces de vânzare a produselor/serviciilor de pe site.

Acest ghid de optimizare a ratei de conversie este tot ce trebuie să citești online pentru a înțelege cum să crești vânzările și numărul de clienți de pe site. În acest ghid vei află strategii, tehnici și metode prin care să crești rata de conversie.

Ce este optimizarea ratei de conversie

În cei mai simpli termeni optimizarea ratei de conversie sau CRO este procesul prin care afli de ce vizitatorii de pe site fac anumite acțiuni, unde se împiedică în procesul de achiziție și ce probleme întâmpină pe parcursul acestui proces. După ce ai aflat aceste elemente, ele trebuie remediate.

La nivel de proces, optimizarea site-ului pentru conversii arată în felul următor:

1. Faza de research - urmărim metricile și identificăm care părți din canalul de conversie trebuie fixate.

2. Faza de ipoteză - construim ipoteze clare bazate pe research

3. Faza de prioritizare - planificăm și prioritizăm elementele din ipotezele noastre

4. Faza de testare - testăm ipotezele împotriva actualei versiuni de site

5. Faza de învățare - vom analiza ipotezele și aflăm care variantă trebuie implementată

Procesul de optimizare a ratei de conversie nu este un proces simplu. În ultima fază, oamenii de pe site cumpără de la ține pentru că văd în produsul/serviciul tău ceva de valoare.

Orice site web mai ales cele de ecommerce au un user funnel prin care vizitatorii de pe site trebuie să treacă pentru a deveni clienți. Dacă înțelegi modul în care userii se comportă pe site atunci vei înțelege mai bine de ce ei cumpără sau nu.

De obiecei în CRO se folosește metoda AIDA-Awarness, Interes, Dorință, Acțiune.

Definirea procesului de CRO

În cei mai simpli termeni, procesul de optimizare a ratei de conversie implică 5 pași simpli:

1. Research - Identificarea ariilor de îmbunătățit.

2. Fază de ipoteză- Construiește o ipoteză pertinentă

3. Prioritizarea - Prioritizăm ideile de testat

4. Faza de testare - Alegem elementele de testare

5. Faza de învățare - Analizăm rezultatele

Research - descoperirea ariilor de îmbunătățit în funnel

De obicei când vine vorba de optimizarea procesului de îmbunătățire a conversiilor, mulți oameni de marketing copiază cele mai bune practici și testează elementele de pe site în funcție de intuiție. Dar acest proces rar aduce rezultate.

Dacă vrei să ai mai mult succes în optimizarea ratei de conversie poți să te concentrezi pe următorii pași:

Pasul 1 - înțelege ce fac userii pe site

Primul pas este să devii familiar cu platforma Google Adwords. De ce? Pentru că prin Google Adwords poți afla ce fac oamenii pe site, care pagini atrag cei mai mulți vizitatori. Dacă setezi event tracking în Google Analytics poți să segmentezi ușor audiența ta și să vezi cum diverse elemente de pe pagină influențează comportamentul userilor.

Pasul 2 - înțelege cum se comportă vizitatorii pe site

Pentru a înțelege mai bine cum se comportă vizitatorii de pe site trebuie să utilizezi câteva tool-uri de analiză a comportamentului vizitatorilor de pe site precum heatmaps, înregistrări video, scroll maps și alte tool-uri asemănătoare. Că să înțelegi mai bine iată un exemplu. Datele din Google Analytics îți spun unde sunt vizitatorii de pe site, în timp ce înregistrările video îți arată ce fac oamenii pe pagină.

Pasul 3 - înțelege de ce fac vizitatorii anumite acțiuni pe site

Datele prezentate mai sus nu îți vor fi de ajutor dacă nu înțelegi de ce fac vizitatorii anumite acțiuni pe site. Să zicem că vrei să înțelegi de ce ai o rată de abandon a coșului ridicată. Sondajele te pot ajută să înțelegi motivele pentru care clienții potențiali își abandonează coșurile de cumpărături. Când faza de reasearch este finalizată, poți să identifici paginile și elementele de pe site care necesită îmbunătățire.

Dezvoltarea unei ipoteze bine gândite

Folosind datele din faza de research poți să dezvolți o ipoteză concretă în funnelul tău.

În mare parte, faza de dezvoltare a unei ipoteze conține 3 părți:

  • O schimbare care trebuie implementată pe baza datelor calitative și cantitative
  • Va avea un efect anume? Ce metrici vrei să îmbunătățești?
  • Un motiv din spatele acestei schimbări

Iată un exemplu:

"Cred că dacă mut elementele de siguranță de pe site mai aproape de fieldul de introducere a datelor de pe card voi avea o creștere a conversilor cu 5% pentru că oferă un plus de încredere

Prioritizarea

După ce ai ales ce elemente să optimizezi pe site, trebuie să planifici modificările. Ce element trebuie testat în prima instanță? De obicei în CRO se folosește framework-ul folosit de Chris Goward de la WiderFunnel:

Potențial - află care pagini au o calitate slabă

Importanță - apoi află care pagini din cele cu o calitate slabă atrag și pierd trafic mare.

Ușurință - apoi află cât de ușor/dificil este să faci aceste modificări.

Testarea - A/B, Split, Multivariate?

Înainte de a începe orice test de CRO, sunt câteva elemente de ținut cont:

  • Care este semnificația acestui test și de ce este critic?
  • Cât timp trebuie să ruleze un test?
  • Ce tip de test să utilizez - A/B, Split, Multivariate

Motivul pentru care rulez un test este să înțelegem dacă o anumită schimbare pe site va ajuta la creșterea raței de conversie. Să zicem că rulăm un test pentru 10 vizitatori de pe site.

Cât timp trebuie să ruleze un test A/B? Înainte de a testa elementele de pe site trebuie să setezi care este durata testului. Când rulezi un test, vizitatorii sunt incluși în acest test. Rata de conversie poate crește, scădea sau stagna în diverse momente ale testelor.

Multă lume se încurcă atunci când vine vorba de tipul de test și nu știu ce variantă să aleagă. Iată câteva elemente de care să ți cont:

  • A/B, Split, Multivariate-sunt câteva metode de testare. Fiecare metodă are task-uri diferite și fiecare decizie depinde de task. Pentru motive diverse se folosește metodă A/B de testare.
  • Split Testing este folosit când design-ul are nevoie de mai multe modificări și este necesară crearea unei variante diferită a paginii și sunt necesare modifcari în backend
  • Multivariate testing este utilizată când se testează simultan mai multe elemente de pe pagină.

Cum să analizezi rezultatele testelor tale?

În această fază analizăm întregul proces de CRO și descoperim ce modificări au adus rezultatele dorite. Din păcate, oamenii de marketing se uită doar la variația câștigatoare. Ei bine trebuie să privim mai în detaliu de variația câștigatoare. Trebuie să privim și dacă rata de conversie a crescut, dacă avem mai multe vânzări, clickuri per element.