- Când și cum v-a venit ideea de a dezvolta acest produs?
Totul a pornit când eu, Nichita, lucram ca agent de vanzari la o firma mică din Oradea. Sistemele software pentru vânzări existente de pe piață, care puteau genera oferte, ori erau mult în afara bugetului, ori nu erau gândite pentru ofertarea de produse (product price quoting), ci pentru ofertarea de servicii (tip proposal) sau tip factură. Așa că, împreună cu Bogdan Boța- cofondator și prieten, am început dezvoltarea produsului care acum se numește OptiOffer. Astăzi suntem la a 3-a interație a produsului. Prima a fost realizată în 2018, a doua în 2019 și a treia a început în 2020.
- Este prima voastră experiență sau ați mai dezvoltat și alte produse în trecut?
Da, este prima noastră experiență în lumea startup-urilor. Înainte de OptiOffer, Nichita a lucrat ca agent de vânzări, iar Bogdan ca software developer. Într-adevăr, au fost 3 iterații ale produsului, dar considerăm că fac parte din același proiect.
- Cum v-ați întâlnit / cum ați început să lucrați împreună?
Ne cunoaștem din copilărie. Totul a-nceput de la o conversație telefonică despre dificultățile unui agent de vânzări. Acum 3 ani, noi nu ne gândeam că vom începe un startup. Am discutat aceste probleme, am pus cap la cap niște idei și, încet, încet, am început să dezvoltăm o soluție. Ulterior, am realizat că noi chiar suntem un startup.
- Cum luați deciziile în echipă?
Fiind o companie nouă, încă nu avem definit un mod clar de a lua deciziile, încă suntem capabili sa luăm deciziile “din birou”. Sunt totuși câteva puncte la care ținem mult. Transperanța și curajul a-ți susține punctul de vedere și apoi sa fie dezbătut în echipă. Dacă sunt păreri contradictorii, mergem pe A/B testing. Pe viitor, ne dorim sa creăm o listă de principles inspirate după modelul echipei Stripe.
- Ce problemă încearcă să rezolve produsul vostru?
În lumea echipamentelor profesionale, crearea unei singure oferte poate dura de la câteva ore, la câteva zile, în funcție de complexitatea proiectului. Traditional, acest proces se face manual. Agentul de vânzări copiază descrierile, specificațiile și prețurile produselor, din cataloage PDF, într-un document Word sau Excel. Este un proces de du-te vino, care, pentru firmele mici și mijlocii, nu s-a schimbat major din anii 90, de la lansarea Excel și Word. Vânzările ar trebui să aibă ca scop construirea unor relații autentice cu clienții, combinată cu găsirea constantă de oportunități noi, și nu formalități repetitive.
- Cărui tip de clienți vă adresați? Descrieți de ce arată mai bine viața unui user cu produsul vostru.
Produsul se adresează companiilor mici și mijlocii care comercializeaza echipamente și produse. Aceștia pot fi revânzători sau distribuitori, mai ales cei ce desfășoară activități de vânzare B2B. De exemplu: distribuitorii sau revânzatorii de utilaje de bucatarii profesionale, vanzatorii și instalatorii de panouri solare sau echipamente de climatizare, etc.
- Cărei piețe vă adresați (România sau și în afara ei)?
Ne adresăm, în acest moment, pieței din Europa + UK. Bineînțeles, acest lucru include și piața din România.
- Cum vă diferențiați de competiție? Care credeți că e cel mai mare atu al produsului vostru?
Legătura dintre furnizori și revânzători. Aplicațiile de vânzări sunt individualiste și comunicarea dintre parteneri se face offline sau pe email. Acest lucru este valabil pentru toate procesele repetitive din vânzare sau comandare de produse. O platformă comună, unde vânzarea și comanda de echipamente se poate face frictionless, de la clientul final, la micul revânzător, rezolvă această problemă. Cu ajutorul nostru, echipamentele ajung, mai repede și mai ușo,r de la producător, la clientul final, fără sute de mailuri și telefoane.
- Ce progres aveți? Ce metrici urmăriți? Share some of them
Am reușit până acum să adunăm firme de la care luăm feedback masiv pentru dezvoltare. În momentul de față, suntem în Beta, produsul nefiind finalizat. Cu toate acestea, putem să ne mândrim cu o mână de clienți care ne folosesc aplicația cu success. În afară de metricele standard de revenue si P/L, ne uitam la WAU (Weekly Active Users), cu ce device se creează ofertele, numărul și durata conversiei ofertelor în comenzi ferme.
- Care e următorul vostru milestone?
Să facem ofertarea și catalogul de produse shareable și collaborative. Luăm niște singulare și discutăm cu producători și revânzători. Ne dorim să adunăm 15-20 de producători și revânzătorii lor în aceeași platformă, pentru crearea unui network de business.
- Cum plănuiți să continuați? Ce v-ar ajuta, de ce aveți nevoie?
Am dori să continuăm pe secțiunea de echipamente pentru HoReCa. Marele ajutor ar veni din partea producătorilor, distribuitorilor și revânzătorilor din România. Cu ajutorul lor, putem crea acest network, pentru a face o experiența B2C în tranzacțiile B2B.
- Care e cea mai mare greșeală din care ați învățat până acum, ca fondatori?
Până acum 4-5 luni, nu am pus mare accent pe UI/UX, am făcut cum am știut noi. Greșeala asta ne-a împins să refacem întregul UI și UX al aplicației, lucru care a costat destul de mult.
- Ce v-ar fi ajutat să știți mai devreme?
Nu numărul de funcționalități contează, ci experiența și confortul pe care le oferi utilizatorului.
- Sunteți parte din Launch. Cum vă ajută să fiți parte dintr-o comunitate de startups?
Suprinzător, noi fiind din Cohorta 3, am văzut cum, încetul cu încetul, vin tot mai mulți fondatori din diferite domenii. Nu am crezut până acum că există persoane care chiar te ajută și simt aceleași sentimente teribile. Felicitări, Launch!
- Ce credeți că îi lipsește ecosistemului de antreprenoriat din România, din perspectiva voastră? Ce ați avea nevoie să vă ofere?
Dorinta de risc. Companiile românești nu au apetitul de a încerca tehnologii noi sau revoluționare.
- Recomandați o resursă utilă (carte/blog/podcast etc) pentru alți fondatori.
- Clasicul Zero to One
- Play Bigger
- Crossing the Chasm
- Venture Deals
- Diary of a CEO - Steven Bartlett (Podcast)