”Această democratizare trebuie să garanteze un proces de anvergură, echitabil și nepărtinitor, astfel încât numărul de companii ce implementează metode de AI să crească împreună cu numărul de experți ce își folosesc cunoștințele ca să producă date augmentate, dar și cu numărul de oameni care beneficiază de pe urma folosirii AI-ului în operațiunile zilnice”, spun reprezentanții Knosis, inițiatorul proiectului, un startup de AI.

Despre Knosis am povestit pe larg în acest material.

În esență, Oracolul AI se se adresează antreprenorilor români care doresc să investească în soluții de transformare digitală radicală pentru organizațiile lor.

Oracolul AI poate fi descărcat accesând acest link.

Așa cum ne povestesc Bogdan Bocșe și Radu Jinga, parteneri în cadrul Knosis, Oracolul AI conține mai multe studii de caz care se mulează pe nevoile și cerințele specifice fiecărei companii, în funcție de obiectivele pe care aceasta le are în vedere, industria din care face parte, dar și departamentele interne pe care se pune accentul.

”Obiectivele includ reducerea costurilor, îmbunătățirea excelenței operaționale și creșterea veniturilor, și sunt realizate prin optimizarea unui proces manual, cu ajutorul inteligentei artificiale (AI)”, afirmă reprezentanții Knosis.

La nivel de informații disponibile în Oracolul AI, de exemplu, primul capitol al documentului descrie contextul pan-european de transformare digitală, comparând industria din care face parte cititorul cu media economică generală, identificând astfel potențialul de digitalizare.

Informațiile din capitolul doi descriu fiecare studiu de caz împreună cu răspunsurile la cele mai frecvente întrebări pe care le poate avea un client.

Oracolul AI - informații utile

Așa cum ne spun inițiatorii săi, pentru fiecare soluție, putem afla despre:

  • Descrierea funcțională, ajută cititorul în a vedea imaginea de ansamblu despre soluție.
  • Impactul economic explică beneficiul în adoptarea acestei metode, procentual, pentru ca antreprenorul să poată planifica o investiție cât mai bine, încă de la început.
  • Necesarul de date, secțiune dedicată dependințelor interne și externe în materie de date necesare AI-ului pentru a lua decizii autonome (de exemplu date despre vreme, date despre istoricul tranzacțiilor).
  • Necesarul de capital, unde se pot găsi informații despre costurile estimative, dar și despre elementele care influențează aceste costuri (de exemplu costul configurării unui agent conversațional depinde de scenariile de conversație documentate de companie, dar și de numărul de limbi pe care acesta le învață).
  • Schimbările organizaționale, modificările pe care soluția le va aduce în interiorul organizației, la nivel administrativ sau operațional.
  • Reinstruirea personalului, competențele noi pe care trebuie să le dobândească personalul care operează soluția (în marea majoritate, este vorba despre cunoștințe digitale de bază, folosirea unei noi aplicații sau a unui instrument digital nou).
  • Impactul asupra locurilor de muncă, un aspect foarte important pentru majoritatea antreprenorilor, descrie care sunt schimbările ce survin in urma folosirii soluției in ceea ce privește locurile de munca. Astfel, inițiatorii Oracolului și-au dorit să se asigure că folosirea soluțiilor lor aduce cu sine mai multe oportunități în zona de muncă, creând noi locuri de muncă pe măsură ce le automatizează pe cele vechi.
  • Impactul asupra sustenabilității descrie impactul (de cele mai multe ori) pozitiv asupra mediului pe care folosirea unei astfel de soluții îl are (ex. Folosirea mentenanței predictive duce la o durată de viață mai lungă a utilajelor, ceea ce reduce nivelul de deșeuri produs de companie).

Domeniile în care se pot aplica soluțiile din Oracolul AI

Oracolul AI propune soluții concrete pentru domeniile HoReCa, Transport și logistică, Producție și construcții, Servicii profesionale, IT, Retail și în curând pentru Agricultură, Sănătate, Educație, Servicii pentru comunitate, industria Bancară.

Inițiatorii Oracolului AI au ales industrii cu un potențial de digitalizare ridicat, departamentele fiind luate în vedere astfel încât impactul în cadrul organizațiilor să fie unul major (de exemplu, departamentul de marketing și vânzări, administrativ sau operațional).

”Aceste studii de caz au și obiectivul de a stimula imaginația si creativitatea antreprenorilor, ajutându-i să descrie o nevoie de nișă pe care o au și poate fi rezolvată cu ajutorul AI-ului”, mai spun Bogdan Bocșe și Radu Jinga.

De exemplu, printre soluțiile Knosis se numără fluidizarea gestiunii documentației de conformitate a candidaților și angajaților, prin tehnologia Smart OCR (Smart Optical Character Recognition).

”Să presupunem că o companie de transport folosește pentru a-și desfășura activitatea foi de parcurs pe care șoferii trebuie să le completeze pentru fiecare cursă. Se poate întâmpla ca din cauza unor proceduri interne, aspecte legale sau pur și simplu pentru conveniența șoferilor, compania să nu poată renunța la completarea acestor foi de parcurs în format fizic. Ușor de imaginat, pentru toate cursele efectuate se vor aduna foarte multe documente, care trebuie procesate și arhivate, ceea ce se traduce în costuri cu resursele umane, costuri cu arhivarea și timp pentru a realiza toate procedurile impuse. Concret, tehnologia Smart OCR permite recunoașterea, digitalizarea și procesarea foilor de parcurs (cu date de intrare sub forma unor imagini, documente text și PDF), fie că vorbim despre tehnoredactare sau scrisul de mână, iar AI-ul analizează documentele și poate face sugestii de modificări, confirmări sau adăugiri, păstrând utilizatorul uman în proces pentru validarea finală”, explică Radu și Bogdan.

Astfel, documentele pot fi ulterior accesate, consultate, verificate facil în format digital, permițând astfel extragerea de rapoarte relevante din datele introduse în platformă, cu foarte puțin efort din partea operatorului uman.

Adițional, se pot face integrări cu alte sisteme existente în companie pentru a fluidiza gestionarea documentelor inter- sau intra-departamental.

”Având în vedere schimbările aduse de această metodă, impactul economic este unul pozitiv, compania reușind să eficientizeze costurile pe care le are cu angajații ce prelucrează informații în format fizic. Totodată, prin funcțiile de căutare care se pot aplica pe textele digitale, compania poate eficientiza până la 90% din munca de căutare și filtrare”, mai spun inițiatorii Oracolul AI.

Aceștia precizează faptul că datele necesare pentru îmbunătățirea acurateții standard sunt dicționarele de termeni tehnici care se folosesc în completarea acestor documente.

”Aceste date pot fi disponibile în cadrul marketplace-ului Knosis sau pot fi preluate din sistemele de CRM/ERP existente la nivelul companiei (dacă există). O altă modalitate de a procura date sunt companiile terțe sau lansarea de cereri de date noi ( dicționare de cuvinte) prin intermediul marketplace-ului Knosis”, adaugă ei.

Informații personalizate

Având în vedere informațiile pe care le pot primii utilizatorii Oracolului AI și faptul că sunt personalizate în funcție de domeniul de activitate sau de nevoile firmei, am fost curioși să aflăm și cât de repede pot primi aceștia exemplarul lor odată ce se înregistrează pentru a avea acces.

”Având în vedere că generarea acestui exemplar este un proces digitalizat, timpul de așteptare este mic, variind între 30 de minute și 1 oră, în funcție de datele oferite de către antreprenor și coada de așteptare. Oracolului AI beneficiază de un proces de generare semi-automat, care ușurează munca din back-office, dar oferă și o experiență personalizată cititorilor prin folosirea preferințelor lor”, ne-au spus inițiatorii proiectului.

Așa cum precizam deja, obiectivul Oracolului AI este de a democratiza accesul la inteligență artificială pentru companiile din România.

Acest lucru este posibil prin folosirea produselor dezvoltate de Knosis, ce reduce timpul de lansare pentru transformarea digitală radicală a unuia sau a mai multor procese dintr-o organizație. Costurile variază în funcție de mai mulți factori, cum ar fi durata de licențiere, numărul de utilizatori, necesarul de date, specificul fiecărui proces ce trebuie automatizat, precum si diferite adaptări specifice business-ului.

”Mai multe detalii despre costurile și orizontul de timp aferent construirii unui astfel de proces automat se pot găsi în detalierea fiecărui studiu de caz (de exemplu, realizarea unui proces eficientizare a gestiunii documentelor juridice și de conformitate poate dura între 1 și 4 luni până la punerea lui în producție)”, afirmă reprezentanții Knosis.

Oportunitățile folosirii AI

În opinia lor, inteligența artificială ( AI ) este o arie de o importanță strategică și un motor puternic al creșterii economice.

Aceasta poate să ofere rezolvări la mai multe probleme, cum ar fi identificarea precoce de boli sau minimizarea impactului de mediu al agriculturii.

AI-ul conferă mașinilor și sistemelor capabilitatea de a analiza mediul înconjurător și de a lua decizii autonome pentru a atinge obiective specifice.

”Pe măsură ce diferența dintre oameni și mașini devine mai neclară, remunerația financiară nu mai este singura cerință a lucrătorilor moderni. Ei așteaptă ca competențele pe care le dezvoltă să aibă o valoare pe termen lung. Acesta este motivul pentru care Knosis folosește o tehnologie în curs de patentare pentru a îmbina cele două fluxuri de învățare. Astfel, oamenii vor ajuta AI-ul să învețe în același timp în care AI-ul va ajuta oamenii să-și dezvolte competențe de automatizare, scripting și expresii regulate într-un mediu user-friendly.

Viziunea noastră este că unind inteligența mașinilor cu cea a omului vom crea calea care va transforma toate industriile. Credem într-o lume în care diferențele de acces la informație a oamenilor tind spre zero”, concluzionează Bogdan Bocșe și Radu Jinga.