Blocajele financiare cu care se confruntă companiile sunt pe zi ce trece tot mai evidente. Facturile neîncasate, resursele financiare insuficiente și creșterea costurilor operaționale sunt principalele motive care duc la îngreunarea activității acestora.

“Plățile întârziate sunt un subiect stringent și delicat în activitatea oricărei companii, fie ea IMM sau corporație. Plățile întârziate, în special cele din partea clienților cheie, care prin prisma relației se bucură de termene de plată generoase, pot afecta din plin activitatea unui IMM. Consecințele sunt numeroase: reducerea cash-flow-ului, stoparea angajărilor, cheltuieli suplimentare cu dobânzile și alte consecințe care nu sunt întotdeauna conștientizate atunci când o plată este întârziată chiar și cu 15-30 de zile după scadentă”, declară Cătălin Neagu, Managing Director Intrum România.

Chiar dacă termenul mediu de plată al unei facturi în sectorul B2B este de 32.5 zile în România și 34 de zile la nivel european, 26% dintre companiile românești intervievate declară că plățile întârziate reprezintă o amenințare asupra personalului actual al companiei, reducerea veniturilor și a lichidităților, obligându-i uneori să renunțe la o parte din echipă sau să amâne noi angajări, chiar dacă teoretic compania este pe creștere.

63% dintre companii afirmă ca reducerea lichidităților este cea mai gravă consecință a plăților întârziate, alături de reducerea veniturilor (51%) și împiedicarea creșterii companiei (45%).

Cea mai frecventă metodă de asigurare împotriva plăților întârziate în zona B2B este plata în avans. 58% dintre companiile din România au cerut cel puțin o dată plata în avans. Media la nivel european este de 32%.

Termenele de plată cerute de către companii, respectiv în medie 54 de zile în cazul marilor companii și 45 de zile în cazul IMM-urilor, sunt contracarate de alternative precum: discounturi pentru plăți mai rapide (13%), taxe suplimentare (24%) sau plata eșalonată (23%). Astfel, companiile încearcă să își ia măsuri de siguranță, astfel încât buna lor funcționare să nu fie afectată.

Deși în 2019 numărul facturilor din sectorul B2B achitate cu întârziere a scăzut cu 11 procente (de la 18% la 7%), 48% dintre companiile intervievate sunt de părere că în 2 ani de zile vom asista la un declin economic. De aceea, măsurile de precauție precum reducerea costurilor (59%), noi credite și datorii (56%), creșterea vânzărilor (35%) sau identificarea segmentelor de business cu expunere deosebită (41%) sunt mult mai frecvente în 2019 decât în 2018.

Întregul raport este disponibil la adresa: https://www.intrum.ro/epr-2019/