Sub numele de IBM CSC (Corporate Service Corps), aceasta a fost cea de-a opta astfel de misiune IBM în România, iar tema a fost Educația Digitală, temă văzută de reprezentanții IBM drept unul dintre stâlpii societății. 14 experți IBM din 10 țări au lucrat alături de patru organizații românești: Fundația Vodafone, Institutul pentru Științe ale Educației (ISE), Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) și Asociația ”Pro Artă Dezvoltare și Cunoaștere”.
Timp de patru săptămâni, experții IBM au oferit know-how-ul necesar dezvoltării proiectelor pe care cele patru organizații le aveau deja în lucru, dar și pentru viitoare proiecte menite să faciliteze accesul la educația digitală în România.
Experții IBM au oferit cunoștințe de Digital Transformation, Business Transformation, UX/UI, Design Thinking, AI Research, Marketing și Comunicare. Scopul a fost dezvoltarea de strategii și practici bazate în jurul tehnologiilor digitale care respectă standardele curriculare, pentru modernizarea practicilor educaționale, îmbunătățirea platformelor digitale dedicate mediului educațional și realizarea de metodologii pentru îndrumarea în carieră a studenților pe baza aptitudinilor acestora.
Cele patru organizații românești mentorate de IBM CSC
Fundația Vodafone România
Fundația Vodafone România, organizație non-guvernamentală, puternic implicată în problemele comunităților defavorizate din România. Prin proiecte finanțate și implementate în parteneriat cu ONG-uri puternice, Fundația Vodafone România exploatează inovațiile din domeniul tehnologiei mobile pentru a schimba în mai bine viețile pacienților, medicilor și a persoanelor cu nevoi speciale, sprijină educația copiilor și tinerilor, încurajează voluntariatul și implicarea socială, ajută persoanele în vârstă și familiile defavorizate.
Prin programele educaționale solide, Fundația oferă acces la educație tuturor copiilor, indiferent de mediul din care provin, investind activ în tinerii valoroși de astăzi, pentru a-i ajuta să devină liderii de mâine și să stimuleze schimbarea în sistemul de învățământ.
Fundația Vodafone a primit ajutor pentru proiectele School Afterschool și School in a Box, proiecte pentru educația copiilor din mediul rural. Aceste programe promovează educația digitală și încurajează folosirea instrumentelor digitale în clase. School in a Box presupune o valiză dotată cu tot ce este necesar pentru o clasă inteligentă - un laptop pentru profesor, 25 de tablete pentru elevi, proiector și sistem de sunet, router WiFi și o platformă de e-learning cu manuale și exerciții interactive. Programul a fost aplicat în 10 școli din mediul rural, iar Fundația Vodafone speră să extindă proiectul în anii 2020-2021.
Echipa IBM CSC a desfășurat interviuri cu profesori și elevi, sesiuni de Design Thinking pentru a explora oportunitățile de dezvoltare. Platforma de e-learning a fost transformată, făcută mai prietenoasă și mai user-centered. De asemenea, echipa IBM CSC a oferit și o strategie pentru a face sistemul mai ușor de adoptat de către profesori.
ISE
Institutul de Științe ale Educației, organizație care își propune să contribuie activ la inovarea educației prin expertiză, formare, studii și cercetări și are misiunea de a oferi suportul științific necesar noilor abordări în educație, pentru o învățare autentică, motivantă, activă și creativă. Institutul vine astfel în sprijnul unor actori diverși: decidenți, școli și universități, cadre didactice, părinți, copii, tineri și adulți angajați în învățare pe parcursul întregii vieți.
Până în prezent, Institutul a implementat activ proiecte naționale și internaționale în domeniul educației și al tineretului, a elaborat programe școlare și de formare a cadrelor didactice și a realizat proiecte pilot în domenii inovatoare ale învățării.
Institutul de Științe ale Educației a vrut să dezvolte un program mai bun pentru integrarea a noului curriculum educațional. Experții IBM au realizat numeroase traininguri și au efectuat vizite în școli pentru a înțelege nevoile profesorilor și elevilor.
Aceștia au descoperit că elevii români au acces la o gamă largă de tehnologii (în special în școlile din București), și că aceștia interacționează cu entuziasm cu tehnologia, iar profesorii sunt motivați. Provocarea principală în acest moment este reprezentată de lipsa conținutului care să se folosească de infrastructura existentă.
Membrii misiunii IBM CSC au oferit recomandări în ceea ce privește oamenii, procesele, tehnologiile și strategiile, au ajutat la alinierea tuturor componentelor sistemului educațional și au dezvoltat activități care să accelereze adopția noilor tehnologii în școli.
CMBRAE
Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, instituție specializată de învățământ integrat, cu misiunea de a dezvolta și furniza servicii educaționale specifice pentru copii/studenți/tineri, profesori, părinți și membri ai comunității, pentru a le oferi tuturor accesul neîngrădit la o educație de calitate și sprijinul necesar în acest scop, respectând caracteristicile de vârstă și individuale ale fiecărei persoane.
Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională dorea să îmbunătățească modul în care sunt oferite serviciile de consiliere, dar și să introducă metode de transformare digitală în acest proces. Echipa IBM CSC a descoperit că există o serie de probleme - consilierii au foarte mulți elevi (există un consilier la 2.600 de elevi), nu dispun de training tehnic, resursele sunt limitate (atât resursele tehnologice, cât și cele legate de spațiul de desfășurare).
Nu în ultimul rând, experții s-au lovit de problema stigmei de a vorbi cu un consilier. Astfel, echipa IBM a dezvoltat o abordare în trei pași - a realizat un program menit să schimbe cultura internă, apoi a ajutat la realizarea tranziției către spațiul tehnologic, după care a creat o strategie la nivel înalt pentru migrarea serviciilor de consiliere către o aplicație mobilă.
Asociația ”Pro Artă Dezvoltare și Cunoaștere”
Asociația “Pro Artă Dezvoltare și Cunoaștere“, organizație non-profit, înființată în 2009, a fost creată din pasiune pentru tehnologia eLearning, pusă în slujba educației. În cei 10 ani de activitate a avut interacțiuni cu instituții de învățământ, autorități publice, organisme de reglementare și entități finanțatoare, contribuind astfel la creșterea calității procesului educațional din România și Republica Moldova.
Cadrul didactic și elevul sunt în centrul universului digital, iar ReteauaEDU.ro oferă sistemul de management al învățării unde ei pot interacționa, învăța și evolua permanent.
Asociația ”Pro Artă Dezvoltare și Cunoaștere” deține portalul ReteauaEDU.ro și a avut nevoie de ajutor în modernizarea platformei, pentru a permite profesorilor să își exerseze mai bine aptitudinile digitale. Echipa IBM CSC le-a arătat celor de la Pro Arta cum să aplice tehnici de Design Thinking pentru a ajunge mai eficient la profesori și elevi și pentru a dezvolta un program mai bun de training pentru aceștia.
Am stat de vorbă mai pe larg cu Elena Dochie, Fundraiser și Program Manager la Asociația ”Pro Artă Dezvoltare și Cunoaștere”, dar și cu Katarina Ojurovic, Strategy and Transformation Consultant în cadrul IBM Australia.
În momentul în care a aflat că va avea ocazia să lucreze alături de IBM, Elena Dochie a simțit că ”i-a pus Dumnezeu mâna în cap”. Pentru a nu fi luată pe nepregătite, alături de colegii ei, a demarat procesul de transformare a organizației.
Când misiunea IBM a ajuns la noi, a descoperit că deja ne îndreptam în direcția potrivită și ne-au dat niște coordonate după care să ne ghidăm în continuare, pentru ca metodologia să funcționeze
”Când am aflat că vom lucra alături de IBM, am demarat rapid procesul de transformare, deoarece ne doream ca ei să găsească o bază mai solidă. Aflasem de conceptul de Design Thinking și am început să învățăm mai multe despre el. Am descoperit că va trebui să lucrăm mai diferit, să transmitem toate informațiile într-un alt mod. Am început transformarea portalului, a site-ului. Când misiunea IBM a ajuns la noi, a descoperit că deja ne îndreptam în direcția potrivită și ne-au dat niște coordonate după care să ne ghidăm în continuare, pentru ca metodologia să funcționeze - acum suntem mai flexibili, ne este mult mai ușor să realizăm proiecte și conținut și să interacționăm cu profesorii. Acum nu mai improvizăm și mergem la sigur”, a povestit Elena.
Transferul de cunoștințe a mers mai greu la început - relația dintre IBM CSC și Asociația Pro Arta era similară unei dintre un startup și o companie-gigant.
”Inițial ne-a fost greu, deoarece reprezentanții IBM voiau să fie foarte metodici. Au început procesul de la harta acționarilor, și reacția mea a fost - «Nu! Nu are nicio treabă, trebuie să mergem direct la problemele de care știm!». Asta a fost cea mai mare provocare, din punctul nostru de vedere, deoarece voiam să ajungem la rezultate cât mai rapid, voiam ceva tangibil. Dar am înțeles, în cele din urmă, că tot acest proces de transformare nu putea fi făcut peste noapte. Dacă vrei să schimbi modul de funcționare al unei organizații, trebuie să o iei pas cu pas”, a explicat ea.
Lucrurile s-au văzut similar și de cealaltă parte a baricadei.
”În primul rând, pentru noi a fost vorba de timp - e foarte greu să parcurgi totul în numai patru săptămâni. Dar a ajutat faptul că echipa a avut încredere în noi și în metodologia pe care am aplicat-o și pentru asta sunt foarte recunoscătoare. În al doilea rând, a fost destul de greu pentru noi să încercăm să încetinim un pic echipa lor, să o aducem înapoi la principiile de bază pentru a parcurge pașii în ordinea lor. Este un lucru prin care a trebuit să trecut cu mine însămi - să învăț să încetinesc și să trec prin toate principiile de bază înainte de a merge mai departe”, a explicat și Katarina Ojurovic.
Ne-au oferit instrucțiuni foarte clare legate de cum ar trebui să ne construim instrumentele digitale, instrucțiuni clare legate de politica GDPR - trebuie să implementăm totul și va dura câteva lun
Munca de transformare nu s-a terminat odată cu cele patru săptămâni alături de echipa IBM CSC.
”Pentru noi e un angajament pe termen lung, deoarece trebuie să livrăm ceva valoros pentru ceilalți. Cultura noastră organizațională e una deschisă și transparentă - cred că acesta este încă unul dintre motivele pentru care IBM ne-a ales pe noi. Suntem deciși să continuăm să aplicăm toate învățăturile primite în urma acestui program. Ne-au oferit instrucțiuni foarte clare legate de cum ar trebui să ne construim instrumentele digitale, instrucțiuni clare legate de politica GDPR - trebuie să implementăm totul și va dura câteva luni”, a mai explicat Elena Dochie.
În cei 11 ani de la lansare, programul IBM Corporate Service Corps a trimis în 44 de țări diferite peste 4.000 de participanți din 61 de țări, a sprijinit peste 320 de echipe cu peste 1300 de proiecte, acest program de rezolvare pro bono a problemelor devenind astfel unul dintre cele mai mari din lume.
România a fost printre primele țări selectate pentru a beneficia de programul global IBM Corporate Service Corps, cu echipe trimise chiar de la lansarea programului, în 2008, având impact asupra comunităților prin angajați implicați și parteneriate strategice cu guvernul, lideri civici și din segmentul business, abordând probleme prioritare.