Piața nu vorbește cu tine
Pare că ești singur într-o bulă? Este cazul ca fondatorii de startups să se orienteze cu precădere spre ceea ce spun clienții, nu neapărat spre mărirea bazei de clienți. Dacă nu -și ascultă clienții deja existenți, nu comunică cu ei despre produs sau servicii, și nu urmăresc ratingurile date de aceștia companiei, s-ar putea trezi că da, chiar sunt singuri într-o bulă care se va sparge în curând.
Soluția: vorbește cu lumea prin orice mediu, digital sau altfel, urmărește ce spun și provoacă-i să vorbească despre ceea ce faci (așa crește și engagementul între voi și piață).
Nu generezi venituri
Este una dintre provocările oricărui business, mai ales în primul an de activitate. Dar, lăsând profitul deoparte, e cazul să generezi venituri recurente, altfel afacerea va stagna și nu va fi deloc atrăgătoare pentru investitori, și, mai rău, ai putea ajunge să ai și datorii.
Veniturile și satisfacția clienților ar trebui să fie obiectivele tale principale în momentul în care începi să faci business.
Ai un ritm de producție mai slab decât al competitorilor
Ca la box, e important cine lovește mai repede. Dacă produci ceva fizic, poate este o problemă de flux, de materie primă. Dar nu e o scuză, e nevoie să investighezi rapid locul unde procesul de producție se gâtuie.
Și chiar dacă nu produci ceva fizic, ci software, oferi servicii, e important să scoți pe piață ceea ce faci mult mai rapid decât competitorii tăi. Ia niște oameni special pentru acel proiect, dacă e nevoie, redistribuie forțele către locul unde s-a produs întârzierea, dar nu pierde timpul. Acționează imediat ce vezi că este o problemă. Altfel te vei confrunta cu un eșec.
Câte produse nu au eșuat pentru că nu au ajuns, de fapt, pe piață? Sau pentru că au fost executate prost? Fii foarte atent, pentru că rapid nu este echivalent cu slaba calitate. Piața te va depuncta și în acest caz.
Nu asculți sfaturile echipei sau a board-ului de advisors
Fie că au ajuns alături de tine după ce ai luat o investiție, sau la un moment dat chiar ți-ai dorit să ai lângă tine în business oameni cu mai multă experiență, ideea e că trebuie să asculți și sfaturile mentorilor și specialiștilor din board of advisors.
Analiza afacerii trebuie construită din mai multe puncte de vedere pentru a crea o imagine de ansamblu cât mai aproape de realitate: a ta, a colegilor din echipă, a advisor-ilor, a clienților, a pieței. Ascultă ce spune toată lumea și jur și dacă sunt mai multee păreri similare, e cazul să faci schimbări ca să nu distrugi afacerea.