Jan Lukacs e CEO-ul Paymo, o aplicație de time tracking și project management folosită de peste 4.000 de companii în toată lumea. Nu e unealta tradițională de management, de tipul Asana sau Slack, ci se bazează mult pe ideea că productivitatea duce la mai multe venituri și a pornit de la nevoia de a contoriza timpul petrecut în dezvoltarea unui produs, mai ales că sunt industrii unde plata se face cu ora, așa cum e în IT.

Nebunia - de la outsourcing la produs în Oradea

“Am început în anii 2000 cu outsourcing, cu o agenție numită Light Design Studio. Făceam dezvoltare de site-uri web, dar și codare pentru aplicații desktop. Am reușit să creștem agenția până la afaceri de 200.000 de dolari pe an, însă am început să conștientizăm cât de limitat e business-ul, potențialul de creștere fiind liniar și legat organic de resursa umană”, spune Jan Lukacs pentru start-up.ro.

S-a uitat în jur, în Oradea, și a văzut firme de produs care vindeau și a primit imboldul de a o lua pe această cale într-o perioadă în care nimeni nu-și imagina că poți avea succes dintr-un oraș de provincie din România în lupta produselor originale. Plus că în anii 2000 era greu să vorbești de Software as a Service, toată lumea voia să cumpere o singură dată programul și să-l folosească, nu să plătească abonament.

Paymo a apărut dintr-o nevoie internă

Jan spune că Paymo a apărut inițial dintr-o nevoie internă, aceea de a monitoriza timpul și de a fi mai productivi. “Modelul nostru era pe vânzarea orei de lucru, estimarea și urmărirea timpului era un element esențial pentru a avea succes și a fi profitabil”, spune Jan.

A lansat produsul în 2008, într-o variantă gratuită, făcând doar time tracking și reporting. “Am reușit să creștem organic și prin guerilla marketing, chestie care acum nu mai funcționează deloc. Am contactat bloggeri, site-uri, am lăsat comentarii peste tot cu niște costuri foarte mici”, își amintește fondatorul și CEO-ul Paymo.

A crescut Paymo în același timp cu agenția. Nu au avut astfel probleme de cashflow și au crescut organic. Astăzi Paymo este o aplicație de management al proiectului, de la planificare, la deadline-uri, monitorizare de task-uri, dar și de facturare.

De ce numele de Paymo? Inițial credeam că e vorba de o nouă aplicație fintech, dar nici vorbă. “Sloganul nostru inițial a fost de Get Paid More. Oricine folosea softul nostru ajungea să facă mai mulți bani, pentru că-i ajutam cu estimările de proiect. Făceam tracking la orice oră facturabilă și îi permiteam să încaseze facturi foarte ușor”, spune Jan.

În timp aplicația a evoluat spre project management, iar viziunea s-a schimbat în Work Happy, cu brandul Paymo.

Statisticile unei aplicații de succes

Paymo este astăzi folosită de 4.000 de companii, cu zeci de mii de utilizatori la activ. Cele mai mari piețe sunt Statele Unite și Europa de Vest, în timp ce în România numărul de utilizatori este irelevant.

Conform statisticilor, au fost inventariate 1,58 de milioane de proiecte și 80 de milioane de ore au fost facturate. În total, asta înseamnă afaceri de 1,37 de miliarde de dolari calculate cu ajutorul Paymo.

Ce firme mari folosesc Paymo? University of Illinois Chicago, Accor Hotels, National Healthcare Group, Universitatea din Gent, Raiffeisen e-force, Mediacom sau George Brown College.

Până acum Paymo a ajuns la afaceri de 1,3 milioane de euro pe an și nu au luat nicio investiție, totul venind din fonduri proprii. Abia anul acesta au început să analizeze posibilitatea unei investiții din exterior.

Moare email-ul?

Când a apărut Slack toată lumea a vorbit despre dispariția email-ului. De fapt, e o discuție veche de câțiva ani. Mail-urile sunt acele lucruri pe care toți le urăsc, vor să le facă mai bune, dar nu au găsit o soluție mai eficientă. L-am întrebat pe Jan ce crede despre aplicații precum Slack, în contextul în care sunt, cumva, pe aceeași piață.

“Cred că hype-ul cu Slack va trece. Sunt tot mai multe semnale în ultimul timp care arată că produse precum Slack creează mai mult zgomot decât valoare. Email-ul nu va muri niciodată, deși auzim asta de 15 ani. Cred că și mesajele instante sunt aici ca să reziste și pot fi utile atunci când sunt folosite corect. Cred în tool-uri bine gândite care permit și facilitează colaborarea în cadrul echipei”, spune Jan Lukacs.

Așadar, Paymo va continua să se dezvolte pe aceeași direcție ca și până acum. Jan e mulțumit de integrarea cu suita G Suite de la Google, care se potrivește mănușă cu publicul țintă al aplicației, adică IMM-urile. De asemenea, anul acesta Paymo a lansat un program special pentru susținerea freelancerilor și le oferă produsul în mod gratuit.

Pentru anul în curs, Paymo vrea să ajungă la o creștere de 50-60% a cifrei de afaceri.

Avantajele și dezavantajele dezvoltării unui startup în Oradea

Știu că e clișeic să vorbești despre cum se poate dezvolta o afacere într-un oraș de provincie din România, dar am fost curios, pentru că știu că la Oradea sunt câteva afaceri tech foarte interesante.

“La avantaje aș spune calitatea vieții, costurile mai mici. Un dezavantaj e piața muncii, mult mai rigidă, dar încercăm să investim și să educăm mulți juniori”, spune Jan Lukacs.

Despre interacțiunile de până acum cu investitori, Lukacs are, la fel, plusuri și minusuri. “Investitorii locali nu au toleranță ridicată la risc. De asemenea, nu poți să ai ambiții globale, dar cu capital local. Nu poți să ai așteptări de Silicon Valley cu “dry powder” de București și să crezi în mod realist că ai șanse de câștig pe termen lung”, spune Lukacs.

În schimb, el crede că lucrurile se schimbă, pentru că apar din ce în ce mai mulți investitori de tip angel care susțin afacerile mici și la început de drum, există tot mai mulți oameni pregătiți care înțeleg industria și apar fonduri mai serioase pe piața locală și est-europeană.