„Business în 5 Minute” este un proiect start-up.ro, susținut de către ING Bank România, în care provocăm antreprenorii să ne răspundă la 10 întrebări în doar 5 minute. Descoperim astfel modul în care s-au născut business-urile, cele mai mari provocări, importanța partenerilor precum ING Bank în dezvoltarea afacerii, dar îi punem și în fața unor situații ipotetice care le testează rapiditatea de gândire și de reacție, atât de esențiale în antreprenoriat.


Pro Detailing este un business online unde toți pasionații de îngrijirea mașinii lor pot să cumpere produsele potrivite. Vorbind cu fondatorul afacerii, mi-am adus aminte de copilărie, la Iași. Pe vremea aceea aveam un vecin, „Domnul Nicu”. Avea o Dacia 1300 Sport pe care o îngrijea în fiecare zi. Nu mergea des cu ea, dar era unică și era cea mai curată mașină pe care am văzut-o vreodată. Atunci mi se părea ciudat. Dar pe măsură ce am început să am mașina mea, mi-am dat seama cât de importantă e îngrijirea ei și cât de multă satisfacție poate să-ți aducă lucrurile pe care le faci chiar tu.

Stelian a început afacerea în 2009, împreună cu soția lui. Atelierul de detailing era pornit din pasiune, dar marjele de profit erau mici și business-ul dificil.

„Am luat-o pe calea online-ului și din 2013 ne ocupăm intens de magazinul online, dar și de cel fizic. Clienții cărora ne adresăm sunt toți proprietarii de mașini care vor să îngrijească singuri automobilele lor”, spune Steker.

„Dintotdeauna am vrut să fiu antreprenor și să fiu propriul angajator. Pasiunea pentru mașini și pentru întreținerea lor m-a ghidat către business-ul de detailing și produse de întreținere auto. Am fost printre pionierii acestei piețe, a crescut încet și organic”, spune antreprenorul.

Treptat afacerea a crescut, iar astăzi Pro Detailing se bazează pe magazinul online și pe cel fizic.

Ponderea vânzărilor este de 30% în magazinul fizic și 70% în cel online.

„Primul an de pandemie a fost cel mai bun an al nostru, am dublat cifra de afaceri, oamenii s-au dus către îngrijirea mașinii și „do it yourself”. Atunci i-am ajutat și consiliat cu sfaturi și ce produse să aleagă pentru întreținerea mașinii”, explică Steker.

Iar consilierea aduce beneficii importante pentru business. „Ca în orice industrie, prețul e important, dar nu atât de mult. E mai importantă consilierea clienților, să afli ce problemă au și să le oferi produsele de care au ei nevoie, nu produse pe care nu le vor folosi. Clienții găsesc la noi produse pentru toate buzunarele”, mai spune omul de afaceri.

Cel mai dificil moment poate fi chiar cel mai bun moment

Creșterea unei afaceri este complicată. Și uneori cele mai bune momente pot fi și cele mai dificile. Pentru că dacă ești un business cu creștere constantă, un moment în care clienții comandă mai multe produse decât ai tu pe stoc poate fi un blocaj peste care să nu treci, mai ales dacă nu ai pregătit un cash flow corespunzător.

Din acest motiv, Stelian își amintește că cea mai dificilă perioadă pentru Pro Detailing a fost în 2016, de Black Friday, când au primit un număr mult mai mare de comenzi decât se așteptau.

„Dacă nu reușeam să luăm o linie de credit de la ING închideam business-ul pentru că nu puteam să onorăm comenzile. ING a fost singura bancă care ne-a oferit linia de credit, mai mult decât aveam nevoie față de alte bănci la care am încercat”, spune antreprenorul. Datorită acestei linii de credit au reușit să comande stocurile, să onoreze toate comenzile și și-au întărit poziția în piață.

Menționează că pe lângă ajutorul financiar pe care îl poate oferi banca, e foarte importantă relația pe care o are ca antreprenor prin consultant. George Ilie, Relationship Manager IMM la ING Office i-a ajutat astfel să se dezvolte, iar în 2021 au reușit să acceseze două credite IMM Invest, unul pentru investiții și unul pentru capital de lucru.

„Important e și cât de digitalizată e banca - aplicație, plăți rapide. Ce-mi place la ING e și aplicația ING Business, care este o aplicație pentru mobil, o folosesc constant pentru că nu sunt întotdeauna în fața calculatorului și atunci mă ajută să am cât mai multe aplicații, să le pot folosi de pe telefon”, explică Stelian.

Rolul consultantului pentru un business

Afacerile bune se înconjoară mereu de parteneri. Trebuie să fie pregătite mereu să ceară un sfat de la specialiști. Astfel funcționează și George Ilie, consultantul celor de la Pro Detailing.

„Ascultăm cu mare atenție antreprenorul, punem multe întrebări ca să identificăm nevoile acestuia. După ce le identificăm, oferim produse și servicii conform nevoilor lui. În cazul lui Stelian a fost vorba de mai multe produse de creditare. Vorbim de IMM Invest și de produsul nostru „creditul instant”, spune George Ilie, Relationship Manager IMM, ING Office.

El spune că antreprenorii vin la el și spun că au nevoie de bani „ieri”. Pentru că oportunitățile din piață nu așteaptă. Așa că antreprenorii se pot folosi de creditul instant care poate fi primit în maximum 3 zile dacă nu apar motive obiective care să țină de situația financiară a companiei.

„ING este o bancă digitală. Ne concentrăm pe oferirea unei experiențe complete, prin dezvoltarea ING Business conform feedback-ului luat de la clienți. Prin ING se poate gestiona afacerea de oriunde. Se pot face plăți, se pot urmări dacă ai avut încasări sau se pot scoate extrase. Rolul meu e să simplific viața antreprenorului”, explică George Ilie.

Perspective internaționale pentru Pro Detailing

După ce au reușit să aibă o poziție solidă pe piața din România, Pro Detailing se uită acum spre piața internațională, dar și spre diversificarea business-ului.

„Anul acesta vom începe organizarea de cursuri pentru persoane fizice care vor să-și întrețină corect mașina. Pe termen lung e mai ieftin pentru ei, decât să meargă la un atelier de detailing. Cât și cursuri pentru cei care vor să facă un business din acest domeniu”, menționează Stelian Steker.

De anul trecut au început extinderea pe piața din Europa, iar pentru următorii ani vor să se consolideze în toate țările vestice unde sunt activi.

Nu îi e frică de concurență, chiar dacă pe orice piață poate apărea mereu un concurent mai mare, unul internațional sau care vrea să investească sume mai mari.

„Vechimea în piață contează, expertiza pe care o oferim lor, relația solidă cu ei, soluțiile automatizate pe care le avem la nivelul business-ului. Pe termen lung viziunea e mai importantă decât banii de care dispui la un moment dat”, explică Steker.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.