„Business în 5 Minute” este un proiect start-up.ro, susținut de către ING Bank România, în care provocăm antreprenorii să ne răspundă la 10 întrebări în doar 5 minute. Descoperim astfel modul în care s-au născut business-urile, cele mai mari provocări, importanța partenerilor precum ING Bank în dezvoltarea afacerii, dar îi punem și în fața unor situații ipotetice care le testează rapiditatea de gândire și de reacție, atât de esențiale în antreprenoriat.


Mobile Vet este o rețea de clinici veterinare și ambulanțe veterinare, care și-a completat activitatea prin Mobile Pet, un magazin online și o farmacie fizică ce permite clienților să cumpere cele mai bune produse animăluțelor lor. Totul a început imediat după absolvirea facultății de către Răzvan și Radu.

„Deși amândoi eram proaspeți absolvenți ai facultății de Medicină Veterinară, aveam destulă experiență practică în domeniu, ceea ce ne-a ajutat foarte repede sa vedem lipsurile la acel moment de pe piața serviciilor de medicină veterinară. Ideea de Mobile Vet a venit de la conceptul de veterinari mobili care se pot deplasa la domiciliul clientului cu ambulanta veterinară la orice ora din zi și noapte. Am fost printre primele cabinete veterinare din țară cu acest concept de ambulanță veterinară disponibilă 24/7”, explică Gheoca în „Business în 5 Minute”.

Au inaugurat prima clinică Mobile Vet în august 2013 în sectorul 2 din București, iar astăzi au ajuns la un număr de 4 clinici, dintre care una non-stop. Și nu se vor opri aici.

Trecerea de la veterinari la antreprenori

Chiar dacă aveau pasiunea pentru animale și pentru medicina veterinară, Răzvan și Radu au făcut un salt în necunoscut înspre antreprenorial. De fapt, menționează că spiritul exista acolo.

„Spiritul antreprenorial îl aveam deja în sânge dar ne lipseau cunoștințele pe care le-am dobândit ulterior în teren. Practic, am devenit antreprenori din mers, neavând vreo pregătire pe parte comercială, dar compensam cu un optimism debordant și plăcerea sau curiozitatea de a învăța lucruri noi”, explică Răzvan,

A fost o evoluție naturală, dar a contat țelul impus din prima zi, adică să fie numărul unu în domeniul lor.

Spune că a învățat business, dar a învățat și de la animale. „Pe parcursul anilor am învățat foarte multe de la animăluțele pe care le-am tratat. Am învățat în primul rând să fim foarte loiali ca parteneri în acest business, să fim atenți la detalii, la mediul în care ne aflăm, dar și să analizăm pericolele care ne înconjoară, înainte de a lua o decizie”, explică Gheoca.

Extinderea geografică și online

Mobile Vet a crescut treptat de la prima clinică din București, iar acest lucru vine mereu cu provocări pentru antreprenori.

„Atât timp cât pregătirea dinaintea deschiderii unui punct de lucru este corespunzătoare (de la alegerea locației, la identificarea oportunităților și a clienților din zona respectivă, studiul pieței și a competiției, până la calcularea și alocarea bugetului pentru investiții și dezvoltarea locației), cred că administrarea și managementul echipei care se ocupă de fiecare locație în parte este cea mai mare provocare”, spune Răzvan Gheoca.

Crede că planurile și predicțiile pot fi ajustate, dar administrarea personalului este cea mai importantă în succesul unui business care se extinde. Iar mixul dintre el și Radu Vasiloiu e cel care face afacerea să meargă uniform.

„Atât eu, cât și asociatul meu dr. Radu Vasiloiu, avem sarcinile bine definite și împărțite, eu pe partea de management, iar el pe partea de servicii medicale și management al echipelor din locațiile noastre”, spune Răzvan Gheoca.

După extinderea fizică a urmat și cea în online. Farmacia veterinară și pet shop-ul Mobile Pet a fost conceput în 2017. A venit din ambiție, pentru că Răzvan voia să comande câteva produse pentru cățeii lui, dar livrarea dura foarte mult, chiar o săptămână.

„Văzând termenul de livrare mare, am început analiza pieței și am descoperit ca este loc de creștere pe acest segment, cu servicii mult mai bune și un timp mult mai scurt de livrare”, spune antreprenorul.

„Datorită clinicilor și cabinetelor Mobile Vet ne-a fost mult mai ușor sa dezvoltam partea de online, practic distribuitorii și o parte dintre stocuri deja le aveam. Traficul și clienții din cabinetele și clinicile veterinare ne ajuta foarte mult la descoperirea preferințelor clienților. Comunicând cu aceștia primim un feedback instant pe care îl putem implementa rapid și în online. De asemenea, faptul că plasăm comenzi la furnizori și distribuitori atât pentru online cât pentru toate locațiile fizice, ne ajută sa obținem discount-uri mai bune, fapt ce se reflectă în faptul că avem printre cele mai bune prețuri de pe piața. Astfel, ne ajutăm clienții să aibă grijă de animăluțele lor”, explică el rolul Mobile Pet în ecosistemul Mobile Vet.

Provocările și fidelizarea clienților

Am discutat cu Răzvan Gheoca și despre modul în care se luptă cu provocările, dar și cum fidelizează audiența. Spune că cea mai dificilă situație este recrutarea și școlarizarea personalului de specialitate.

„Deoarece ne axăm pe oferirea serviciilor de cea mai înaltă calitate, dar și pe o dezvoltare rapidă, suntem nevoiți să fim într-o continuă căutare de personal”, explică el.

Dar are încredere în clienți, care revin mereu. „Clienții ne caută și ne găsesc în mediul online de cele mai multe ori datorită expunerii pe care o avem, acoperind 70-80% din piața veterinara cu ajutorul traficului organic, anunțurilor și a campaniilor de re-marketing. De asemenea, recomandările și recenziile făcute de alți clienți care ne-au călcat pragul, ne ajută foarte mult”, explică specialistul veterinar.

Consideră că fidelitatea se creează prin pacienții fericiți care pleacă acasă alături de stăpânii lor și îi bucură cu afecțiunea lor.

Consultanță și servicii digitale

Un antreprenor poate crește prin îmbinarea dintre consultanța primită și serviciile digitale. În momentul de față, raportul dintre Mobile Vet și Mobile Pet când vine vorba de vânzări offline sau online a luat o altă turnură în 2022.

Dacă până în 2022 proporția era de 60% online și 40% în magazinele fizice, proporțiile s-au inversat anul acesta din cauza implementării articolului 104 din Regulamentul European, care menționează că vânzarea cu amănuntul online a produselor medicinale veterinare pe bază de prescripție este interzisă. Astăzi este permis doar vânzarea acelor produse fără rețetă.

„Produsele cele mai căutate în mediul online sunt hrana pentru animăluțe, suplimentele alimentare șsi produsele antiparazitare. Noi folosim soluția ING WebPay, care permite clienților noștri să cumpere din farmacia online cu cardul, și este mai simplu să avem toate soluțiile integrate de la un singur partener, de la bancă”, explică Răzvan Gheoca modul în care s-au digitalizat.

Daniela Bulhac, Relationship Manager SME, ING Office consideră că la ING modelul mixt funcționează cel mai bine, în care îmbină consultanța din office, cu produsele și serviciile digitale pentru operațiunile de zi cu zi ale antreprenorilor.

„În funcție de nevoile lor specifice, le oferim fix ce au nevoie pentru creșterea afacerii. Așa am și îmbunătățit platforma ING Business, pornind de la feedback-ul clienților noștri”, spune aceasta.

„În ING Business, antreprenorii pot efectua simplu și rapid plăți, pot urmări încasări, extrase de plăți în timp real, pot încărca fișiere de plăți multiple dacă au mai mulți angajați și pot accesa un curs valutar preferential”, mai explică reprezentanta ING.

Așa cum menționa și Răzvan, ING WebPay este esențial pentru digitalizare. „Pentru că este o soluție dezvoltată chiar de noi, intern, oferă numeroase facilități și un cost foarte avantajos, pentru că nu există și alte costuri cu intermediari și alți furnizori de servicii. Pentru plăți în siguranță, comercianții noștri sunt înrolați automat în serviciul 3D Secure2, care asigură autentificarea strictă a posesorului de card de către banca emitentă”, spune Daniela Bulhac.

Planurile de viitor pentru rețeaua Mobile Vet

Radu și cu Răzvan nu se vor opri aici. Vor să extindă rețeaua după rezultatele de până acum.

„Planurile noastre de viitor sunt în primul rând de a deschide noi clinici și farmacii veterinare atât în București cât și în provincie, dar și de dezvoltare a magazinului online Mobile Pet și de digitalizare a proceselor, pentru diminuarea muncii fizice”, spune Gheoca.

Pentru 2022-2023 au ca obiectiv deschiderea a 3 noi farmacii Mobile Pet și a unei noi clinici Mobile Vet, în sectorul 5 din Capitală.

Pe lângă extindere, se uită și la alte moduri de a se digitaliza. Vor să dezvolte o aplicație integrată prin care clienții pot efectua programări și pot verifica istoricul intervențiilor animăluțului lor în timp real.

„Farmaciile Mobile Pet din cadrul clinicilor Mobile Vet sunt deja conectate la magazinul online, dar dorim o conexiune mult mai strânsă și un timp de răspuns mult mai rapid la nevoile clienților. În prezent lucrăm la dezvoltarea unui sistem integrat în care clientul să poată efectua rezervări, programări și ridicări din toate centrele noastre”, explică antreprenorul.