Obiectivul propus al Edu Networks este acela de a duce sistemul educațional din România în top 10 în Europa până în 2035. Iar asta nu va fi un obiectiv ușor de atins deoarece sistemul educațional din țară se află pe penultimul loc în acest moment conform unei evaluări din 29 de țări din Europa.

Cum vrea Edu Networks să facă asta? Prin realizarea unor intervenții educaționale astfel încât să se dezvolte școli fanion care pot să devină un hub de resurse pentru celelalte școli din jur. Edu Networks este o organizație din care fac parte nouă ONG-uri, unde există peste 68 de experți educaționali, peste 50 de mentori din mediul de business.

“Obiectivul nostru este să dezvoltăm școlile din România. Nu am ales soluția facilă, ci vrem o provocare, de aceea nu vrem să lucrăm doar cu școlile din oraș sau din proximitate, ci să mergem acolo unde este nevoie”, este de părere un reprezentant al Edu Networks.

Înscrierea este deschisă tuturor școlilor publice din România, dar atenția s-a îndreptat în special către școlile care au rezultate medii și ai căror directori sunt motivați să facă o schimbare.

Drept urmare, 700 de școli au aplicat, însă 144 au fost selectate. Asta înseamnă peste 64.000 de elevi și 3500 de profesori. Ideea este formarea unor clustere de școli cu care să se lucreze timp de patru ani și să se realizeaze un plan personalizat de dezvoltare pentru fiecare. Se lucrează cu părinții, profesorii, administrația apoi se asigură acces la resurse, training, mentorat și consultanță.

Fiecare membru al organizației vine cu o anumită expertiză pe un domeniu specific care ar putea contribui la dezvoltarea școlilor, profesorilor. În acest moment există nouă clustere de școli cu câte 10-16 școli.

Mediul de business e disperat că absolvenții nu sunt pregătiți

Îmbunătățirea performanței școlare a elevilor este un obiectiv evident, însă printre efecte s-ar număra și reducerea abandonului școlar, scăderea analfabetismului funcțional (2 din 5 elevi sunt analfabeți funcționali) sau reducerea decalajului educațional dintre școli și dintre mediul rural și urban.

Mediul de business promite o investiție de 6 milioane de euro în patru ani.

Bitdefender este un partener fondator al Edu Networks, iar Florin Talpeș, fondatorul și CEO-ul Bitdefender, spune că “în mediul economic am ajuns la o disperare legată de faptul că absolvenții pe care-i primim nu sunt chiar bine pregătiți. Ne-am trezit în situația în care sunt diferențe cam mari intre așteptări și ce primim. Nu am fi intervenit dacă am fi văzut o pantă ascendentă a sistemului educațional, dar vedem un zig-zag”.

Un alt partner al proiectului este Lidl care a investit peste 600.000 de euro. “Datoria noastră este să susține programe care să facă schimbări sistemice. Noi putem doar să susținem oameni care umblă la idei ce vor avea efecte. Este un proiect scalabil, ale cărei efecte se pot vedea în toată țara, nu în 40 de ani, ci mult mai repede”, declară Cristina Hanganu, director de comunicare și CSR al Lidl România.