RaBit ajută organizațiile în procesul de digitalizare a proceselor de business, simplifică munca managerilor în planificarea și monitorizarea resurselor companiei, și oferă antreprenorilor date în timp real pentru a lua deciziile corecte rapid”, spune Emanuel Mărcuș, CEO și fondator RaBit (Rise a Bit).

Antreprenoriat după 10 ani de corporație

După 10 ani petrecuți într-o companie de IT în Cluj-Napoca și o perioadă la Paris, Emanuel Mărcuș a decis în 2017 să facă pasul spre antreprenoriat. Astfel, a fondat RiseTech, o firmă de consultanță în transformare digitală și dezvoltare software. Spune că nu știe dacă el a ales antreprenoriatul sau dacă antreprenoriatul l-a ales pe el. Nu avea în plan asta și adaugă faptul că întotdeauna s-a simțit bine la locul de muncă unde a evoluat de la developer la o poziție de top management.

În urma unui curs MBA, Emanuel Mărcuș a dobândit mai multe cunoștințe în management și recunoaște că dorea să le pună în practică, așa că a ales să dezvolte un business de consultanță pe cont propriu.

„Misiunea noastră este digitalizarea companiilor românești, deoarece există un potențial enorm în România; procentul de digitalizare fiind undeva între 15 și 20%”, povestește Emanuel. El și echipa sa au realizat proiecte pentru companii de producție, comerț și servicii, însă în acea perioadă au observat o reticență a firmelor mici și mijlocii în privința digitalizării.

Astfel de companii aveau o percepție greșită în ceea ce privește bugetul de digitalizare, perioada de implementare și resursele implicate în acest proces, subliniază Emanuel Mărcuș.

„Așa a apărut ideea de RaBit (Rise a Bit), ca un produs bazat pe cele mai bune practici, orientat spre procese, nu spre industrii, ușor de implementat și folosit, la un preț accesibil, și prin care ne-am propus să ajungem la mii de companii și să devenim prima opțiune a antreprenorilor din Romania în următorii cinci ani în materie de ERP-uri”.

Un salt în business

Primul an a fost unul de definire a produsului, dar și a modelului de business. Prima versiune a fost lansată chiar pe 1 decembrie 2019, „un moment considerat de noi oportun, având în vedere și misiunea noastră de a ajuta companiile mici și mijlocii din România în procesul de digitalizare”.

Planul era clar și ambițiile mari, însă începutul nu a fost unul ușor din cauza costurilor mari de dezvoltare. Nu mai existau clienți care să plătească pentru dezvoltarea softului, ci compania trebuia să finanțeze dezvoltarea din profitul obținut din consultanță. „Odată ce a apărut primul angel investor care ne-a ajutat să susținem o parte a proiectului, am putut să ne concentrăm mai mult, astfel încât să fim concentrați 100% pe produs”, explică fondatorul RaBit.

Emanuel recunoaște că decizia de a deveni antreprenor a fost o mișcare foarte bună și că în primul an de antreprenoriat „am înțeles ce înseamnă management și business, ce înseamnă presiunea zilei de salariu, cât de importante sunt misiunea, viziunea, valorile și cultura organizațională în succesul unei companii”.

În același timp, mărturisește că la începutul afacerii ar fi vrut să aibă mai multe oportunități de a întâlni mentori, „care să mă ajute să-mi definesc mai bine de la început planul de business, bugetul, modelul financiar, cum să atrag investitori și cum să-mi aleg echipa alături de care să lucrez”.

Antreprenorul spune că a crezut în RaBit de la început, deoarece piața avea nevoie de un soft destinat firmelor mici și mijlocii, iar feedback-ul pe care l-a primit a fost unul bun. „Cred că momentul cel mai important a fost anul trecut, în august, când am lansat versiunea a doua a aplicației, prin care companiile puteau să își creeze cont direct pe platformă. În prima lună am avut 50 de companii înscrise pe platformă, cu un minim de efort de marketing. Și acesta a fost momentul în care am realizat că este nevoie de produsul nostru în piață și că potențialul de scalare este foarte mare”, povestește Emanuel Mărcuș.

În acest moment, pe platformă sunt aproximativ 400 de companii, atât mari, cât și mici, din toate domeniile. Începutul anului 2022 a fost unul foarte bun pentru compania românească, iar în primele 4 luni au fost depășite veniturile pe întregul anul 2021. „Suntem în grafic pentru obiectivul de a termina anul cu o creștere de 500% a cifrei de afaceri”, susține antreprenorul.

Greșeli și lecții învățate în afaceri

În dezvoltarea afacerii, el spune că au existat mai multe momente care au venit cu diferite provocări. Unele de ordin tehnic, altele financiar, altele cu echipa. Dar un moment definitoriu pentru Emanuel a fost acela când reprezentanții unui fond de investiții i-au spus că nu înțeleg dacă RaBit este un produs sau un serviciu.

„Primul impuls a fost să reacționez, dar am stat să ascult tot feedback-ul. Acea întâlnire m-a ajutat să definesc clar produsul. Opinia primită a determinat o schimbare a roadmap-ului de dezvoltare a aplicației și aproximativ 6 luni de dezvoltare suplimentară de funcționalități care să ne ducă în zona de produs”, spune fondatorul companiei.

Astfel, RaBit a devenit un produs eficient pentru companii prin prisma flexibilității sale. Antreprenorii pot folosi platforma cum doresc și din sistem se poate folosi un singur modul, două sau toate, fără să fie nevoie de o nouă configurare. „Prețul aplicației fiind intre 10 și 40% din costul de implementare a oricărui ERP de pe piață”, spune Emanuel Mărcuș.

Succesul în business poate fi definit în mai multe feluri. Pentru Emanuel Mărcuș, cele mai relevante criterii pentru a determina succesul unui antreprenor în România sunt impactul în societate și potențialul de a duce afacerea pe piețele din afară.

„În acest moment, consider că România are nevoie de antreprenori care să fie concentrați pe creșterea nivelului de educație a societății, care să ajute la creșterea productivității angajaților, și să se concentreze pe scalarea produsului la nivel internațional.”

RaBit nu a rămas doar o idee, ci s-a concretizat într-un business cu sute de clienți, însă putea să nu fie așa. Fondatorul afacerii consideră că o greșeală fatală în business-ul său putea fi inflexibilitatea și lipsa comunicării față clienți și potențialii clienți. „Poți să ai o idee foarte bună conceptual și funcțional, dar dacă nu ai flexibilitatea de a te ajusta ușor la noile informații și rămâi blocat în contextul inițial, devii depășit și riști să obții un produs neacceptat în piață.”

Cum s-a schimbat business-ul după finanțarea primită prin programul factory by RAIFFEISEN BANK

În succesul companiei a contat foarte mult finanțarea primită prin programul factory by RAIFFEISEN BANK, care a ajutat la dezvoltarea unei părți din produs și a adus noi oportunități de promovare. „În acest moment, am mai primit o finanțare din partea Raiffeisen Bank, care pentru noi înseamnă un boost de încredere”, spune antreprenorul.

În acest an, cifra de afaceri a companiei a crescut. Antreprenorul a reușit să atragă și alți investitori, și firma se pregătește de lansarea versiunii trei a platformei, care integrează funcționalități de automatizare, procese și programe pentru partenerii RaBit.

„Sprijinul primit în programul factory ne-a ajutat să susținem o parte importantă din bugetul de dezvoltare a produsului. Fără această finanțare, cred că am fi întârziat dezvoltarea anumitor funcționalități, și implicit, s-ar fi întârziat scalarea produsului cu câteva luni”, explică Emanuel Mărcuș, CEO RaBit.

Mesajul lui Emanuel Mărcuș pentru antreprenori

La finalul fiecărui material din această serie, dorim ca antreprenorii pe care îi intervievăm să transmită un mesaj mai departe pentru ceilalți antreprenori care ne citesc.

„Programul factory by RAIFFEISEN BANK m-a ajutat să obțin surse de finanțare fără să fiu nevoit să diluez acțiunile companiei prin atragerea unui alt investitor. Banca ne-a adus beneficii de imagine și a câștigat încrederea viitorilor noștri clienți că suntem un produs de viitor, care merită să fie implementat. E un program potrivit pentru companiile cu un plan de business bine definit și care pot să scaleze”.

Ce este factory by RAIFFEISEN BANK?

De 5 ani, în programul factory by RAIFFEISEN BANK, antreprenorii aflați la început de drum au acces la resurse financiare, know-how și îndrumare. Aici, afacerile și ideile de business prind aripi și se transformă în proiecte de succes. Înscrierile sunt deschise pe toată perioada anului. Aplică pe raiffeisenfactory.ro și du-ți business-ul la nivelul următor!

Startup Studio by Factory este componenta educațională a programului factory by RAIFFEISEN BANK. Aici ideile de afaceri sunt șlefuite și beneficiază de un sistem special de propulsare. Înscrierile în ediția de primăvară-vară sunt acum deschise pe raiffeisenfactory.ro/startup-studio.ro.

Fabrica de Afaceri este un proiect susținut de RAIFFEISEN BANK.