Aflați povestea din seria editorială Romanian Startups: Roaring Tigers of Europe - The Extended Series, ce urmează documentarului cu același nume lansat la finalul anului 2023.


start-up.ro, VideoCorp și InternetCorp au lansat documentarul “Romanian Startups: Roaring Tigers of Europe”. Documentarul ”Romanian Startups: Roaring Tigers of Europe” acoperă 33 de ani de istorie, de la primii antreprenori din anii de tranziție, până la primele tranzacții ale companiilor de tehnologie, care au pus România în harta atenției internaționale.

Romanian Startups: Roaring Tigers of Europe - The Extended Series va prezenta oamenii care au construit ecosistemul românesc și care au discutat cu echipa VideoCorp și start-up.ro pentru filmul documentar. În această serie vei afla interviurile extinse și vei găsi mai multe detalii despre cei care au construit antreprenoriatul în România.


Radu Georgescu este unul dintre primii antreprenori tech de la noi, alături de Florin Talpeș sau Marius Ghenea, al cărui nume, la fel ca și al acestora din urmă, nu mai are nevoie de prezentări foarte multe.

Are o serie de proiecte de succes lansate, precum Gecad, Avangate, ePayment, precum și exituri răsunătoare, spre Microsoft sau Francisco Partners.

Este, și azi, un antreprenor în suflet, fiind pasionat mai mult de începutul călătoriei și de drum, știind exact când este momentul să lase frâiele din mână pentru un alt manager, continuă să facă investiții în startup-uri, prin Gecad Ventures, și este implicat și în platforma de co-investiții SeedBlink.

Am povestit în interviul integral pentru documentarul Romanian Startups: Roaring Tigers of Europe despre persoana care l-a introdus în lumea computerelor, cum a înțeles potențialul lor și cum să le transformi într-o afacere, despre bucuria și etapele creării unui nou business și recunoștința pe care fondatorii o au pentru clienți și parteneri, despre oportunități, regrete, noroc și ecosistemul local de startup-uri.


Ce vei afla din discuția cu Radu Georgescu? Câteva dintre principalele declarații mai jos:

”Sunt inginer mecanic ca formare și foarte antreprenorial, întreprinzător, în gândire, probabil e ceva în ADN-ul meu de așa natură. În liceu și în facultate aveam diverse proiecte prin care făceam bani, îmi ajutam colegii să-și facă temele, de exemplu. Și ajutându-i pe ei aveam bani pentru ce-mi doream eu pe vremea aia. Să nu uităm că eram în comunism.”

”Eram prin ultimul meu an de facultate când mi-am dat seama că există calculatoarele și la noi. Vorbim despre anii 90-91. Am înțeles că computerele există și că ele mă pot ajuta să fac mai ușor acele proiecte pentru colegii mei. Mi-am dat seama că ele fac diferența dintre o creștere liniară pentru un business și o creștere exponențială, desigur, la vremea aceea eram un copil, am gândit într-un mod mai rudimentar. Strângeam informațiile, le făceam un concept, un design, iar pentru 2 ore de muncă primeam 10 dolari, și tot așa. Vindeam minute, în esență.”

Dragostea pentru computere

”Dar mi-am dat seama că alături de un computer lucrezi ”gratis” vreo 10 ore pentru a crea software-ul, apoi doar introduci datele și primești rezultatele. Așadar, schimbând complet creșterea liniară și transformând-o într-o curbă în care investești timp și efort, dar apoi ai o creștere exponențială. Pentru mine a fost o schimbare totală de gândire. Este și lucrul care m-a făcut să mă îndrăgostesc de calculatoare.”

”Vorbind despre aceste lucruri acum, ele pot părea evidente, dar la acel moment, în mintea mea de copil era ceva total uimitor. Atunci mi-am zis ”ok, computerele sunt viața mea și le voi folosi pentru a schimba modele de business de la unele lineare la unele exponențiale”. Așadar, în ultimul meu an de facultate am început să fac programare în Autocad și am creat un fel de librărie pentru Autocad. Apoi, imediat după facultate, am vândut acel produs către distribuitorul Autodesk din România.”

”A fost un pas major pentru mine. Mai întâi, pentru că am înțeles că prin crearea unei librării am adus un plus exponențial pentru business, și apoi pentru că am ajuns în zona de business: creezi o companie, produci un software, apoi vinzi compania care nu are ceva fizic de oferit.”

Business vs bișniță

”De altfel, părinții mei s-au și speriat puțin la acel moment că am făcut bani din nimic. Vorbim de începutul anilor 90, deci un capitalism foarte incipient la noi. Pentru ei se simțea ca și când aș face ”bișniță” și nu ”business”. Părea ceva anormal să ai o afacere, să faci business.”

”Dar a fost extraordinar iar eu am învățat foarte multe lucruri din acea experiență. Am învățat cum să negociez un contract, nu am avut avocați pentru acest lucru – nu aveam acces la avocați la acel moment -, ce am nevoie să vând și cum să vând proprietatea intelectuală a unui singur produs și nu a unei grupe întregi de produse. A fost o experiență care mi-a deschis foarte mult mintea și universul și a fost ceva extraordinar pentru mine.”

”La acel moment mi-am spus că asta vreau să fac în continuare, asta este ceea ce-mi face plăcere.”

”Pentru mine, computerele au fost o poveste de dragoste la prima vedere, am înțeles ce vreau să fac mai departe în cariera și viața mea. Încă sunt îndrăgostit de computere și de această relație de arbitraj între proprietatea intelectuală și sortarea lucrurilor în care poți să investești foarte mult și să creezi valoare, dar care pot să nu mai funcționeze la un moment dat. Așadar, această relație între investiție, risc, creație și apoi beneficiu este extraordinară.”

”Mereu am considerat că banii nu sunt cel mai important lucru de pe lume, dar cu siguranță pot ajuta.”

Noroc și muncă

”Putem vorbi despre cantitatea de noroc de care ai nevoie pentru a face o afacere reușită. Ai nevoie de noroc? Da. Este suficient să ai doar noroc? Nu.”

”Am fost norocos să încep cu proiectul potrivit. Apoi m-am uitat în jur și am văzut toate oportunitățile pe care le oferea climatul economic de la acea vreme. Era un moment în care să ai o afacere de rețelistică și în care să vinzi calculatoare era ceva foarte bun și-ți aducea un profit foarte bun. Am făcut și asta câțiva ani de zile, apoi m-am reîntors la dragostea mea pentru software și crearea de produse.”

”Am fost foarte norocos să am o mulțime de oameni, prieteni, familie, în jurul meu care să mă ajute să mă dezvolt și care să ajute afacerea să crească și, de asememea, să se ajute pe sine să se dezvolte. Eram într-o comunitate foarte închegată.”

”Am început să vindem antivirusul pe dischetă, din ușă în ușă în România, apoi pe internet. În 96 vindeam antivirusul pe un internet foarte tânăr.”

”Am și o anecdotă foarte drăguță din acele momente. Modul în care puteai să accesezi bani de pe cardurile oamenilor era următorul: oamenii chiar îți trimiteau un mesaj cu toate detaliile cardului. Primeam mailuri adresate mie cu ”numele meu este X, numărul cardului meu e Y, data expirării este Z”. Mergeam la singura bancă din România care la acel moment accepta așa ceva, Eximbank, și le dădeam, la rândul meu, și lor toate aceste date, așa cum le-am primit și eu. Era fabulos. De altfel, acest gen de tranzacții este ceea ce m-a adus în zona de plăți, de aici s-a născut Avangate, zona de e-payment.”

”Interesantă era și interacțiunea cu autoritățile fiscale care spuneau ”ok, ai primit acești bani, dar ce ai vândut?”. Pentru că nu aveai o ”declarație vamală de export”, așa cum se numea la acel moment. Iar eu încercam să explic că ”uite, noi trimitem pe internet”. Iar ei continuau că ”nu, trebuie să aveți această declarație”. Era un dialog al surzilor.”

”La un moment dat, cineva mi-a dat o soluție extraordinară: să trimit un plic gol clienților care cumpărau antivirusul ca să avem acea declarație. Erau vremuri extrem de interesante.”

Pasiunea începutului

”Mă trezesc în fiecare dimineață pentru acest început. Începi să-ți pui pe foaie tot felul de idei și planuri și, câteodată, sunt o prostie. Din când în când găsești și ceva ce are potențialul de a fi cu adevărat interesant.”

”Începi să lucrezi și, o săptămână mai târziu, ajungi să ai un plan de afaceri. Deci, începi cu o idee, apoi ai un plan de afaceri, începi să programezi, iar câteva luni mai târziu ajungi să ai un MVP, un fel de produs. Apoi pui acest produs pe internet, pentru că acesta este modul extraordinar de a duce lucrurile la oameni, și aștepți ca cineva să interacționeze cu el. Și ai pielea de găină când vezi că este o primă persoană, că sunt oameni care chiar folosesc produsul tău.”

”Apoi, vine o zi când pui un buton cu ”plătește” și indiferent de sumă, stai și te uiți în backend așteptând să vină primul om care să plătească. Iar să ai acel prim client plătitor este absolut fabulos, e un sentiment extraordinar.”

”E extraordinar să vezi că produsul pe care tu l-ai făcut cu mâinile tale, alături de câțiva prieteni, este suficient de bun pentru ca cineva să plătească pentru el. Este un compliment extraordinar, este cel mai mare compliment pe care ți-l poate face cineva: să plătească pentru produsul pe care tu l-ai creat.”

”În cazul meu, nu aș ști cum să cresc o companie mai departe de un anumit punct, pentru că asta e ceea ce iubesc: să creez, să dezvolt. De aceea cred că vine un moment când trebuie să lași compania în mâinile unei persoane mai potrivite, o persoană care poate crește compania mai bine decât aș face-o eu.”

”Mă trezesc dimineața devreme și ador să încep să lucrez la acest proces în care, în fiecare moment, crezi cu tărie că poți schimba, cu adevărat, lumea. Că ai puterea de a face o schimbare.”

”Sunt și momente în care vei da greș. Dar nu e nicio problemă cu asta. Eu am învățat foarte mult din eșecuri.”


Roaring Tigers of Europe este o producție start-up.ro și Videocorp, parte din compania românească de publishing de aproape 20 de ani pe piață, InternetCorp. Documentarul a fost realizat cu sprijinul partenerilor BCR, Orange, 2Performant. Partenerii din comunitate au fost Guran Consulting Global, How to Web, Launch, Impact Hub Bucharest, Flaviu Simihaian, Rubik Hub, SoftServe și Universitatea Româno-Americană.

Urmărește documentarul integral mai jos: