Abonează-te pentru a urmări interviurile de business start-up.ro în avanpremieră la canalul nostru de YouTube.

Ascultă interviurile start-up.ro în format audio în podcast-ul nostru. Abonează-te și descarcă episoadele ca să le asculți oriunde.

Conform datelor 2Performant din 15 noiembrie, platforma de marketing afiliat a reușit să intermedieze vânzări de 6,9 milioane de euro în magazinele partenere.

Conform datelor companiei de tehnologie 2Performant, în perioada 1-14 noiembrie 462 de magazine online care activează în 25 de industrii diferite și care au lansat campanii de reduceri au realizat prin intermediul platformei 2Performant.com 115.000 vânzări, în valoare de 6.929.804 euro + TVA, cu 47,8% mai mari decât anul trecut.

Când vine vorba de cel mai mare retailer online din România, eMAG, reprezentanții magazinului au anunțat vânzări de 609 milioane de euro într-o singură zi, atunci când au organizat Black Friday.

Poți urmări discuția cu Raluca Negrea în interviul video de mai sus sau în variantă podcast în playerul de mai jos.

Cu Raluca am discutat concluziile post-Black Friday, dar și perioada agitată de dinainte de acest eveniment de shopping, când mulți clienți au auzit de controalele Protecției Consumatorilor și amenzile date. Dar, de asemenea, am discutat despre importanța Black Friday.

„Rolul Black Friday e să facă să se miște bani în economie răspunzându-se la nevoi reale ale oamenilor. Fie că vorbim de BF, de Spring Sales sau alte campanii. E important pentru că producătorii, retailerii și logistica să știe când sunt momente de boost în ecosistem”, consideră Raluca Negrea.

„Platforma noastră a fost folosită de 800 de magazine. Rezultatele noastre de Black Friday reprezintă rezultatele a 425 de magazine. Sunt mulți retaileri care de ani de zile aleg să nu facă deloc Black Friday pentru că aceasta este poziționarea lor. Black Friday e un fenomen de 10 ani în România”, a mai spus aceasta.

Consumatorul român e mult mai informat

Când vine vorba de Black Friday, evenimentul de shopping e cunoscut de aproape toți românii care au acces la internet, dar și de cei care nu folosesc mediul online.

„Consumatorul român e un consumator destul de informat. Suntem o țară în care veniturile nu ne permit să cumpărăm la impuls frigidere și aragaz. Black Friday era un eveniment așteptat. Marea majoritate a consumatorilor știau prețurile reale ale produselor. În mediul digital s-a făcut mult Windows Shopping. S-a stat mult pe multe magazine”, spune Raluca Negrea.

Pentru Black Friday 2021, reprezentanta 2Performant crede că oamenii au fost mai temperați și știau ce vor să cumpere și la ce preț să cumpere.

„Noi am înregistrat o rată de conversie de peste 3%, ceea ce înseamnă foarte mult”, spune Raluca Negrea.

Ce schimbări au adus consumatorii noi din online

Pandemia a adus online mai mulți români ca niciodată și oamenii au înțeles cât de important este să îți facă shopping-ul online, un mod sigur și rapid. Când vine vorba de noi consumatori, Raluca menționează de cei de peste 60 de ani, dar și de tinerii care încep să aibă resursele de a face shopping.

„Sunt cei de peste 60 de ani pe care trebuie să fim conștienți că noi i-am adus în online. Sunt cei care vorbesc cu noi, copiii și nepoții. Pentru ei magazinele au fost foarte pregătite cu oferte pregătite pe capacitatea lor de cumpărare și cu extradetalii. Ei petrec cel mai mult timp ca să analizeze un produs și să ia o decizie”, spune Raluca Negrea.

„Mai există categoria foarte tânără care s-a digitalizat mai mult decât era natural, prin școala online, care au ajutat la creșterea celorlalți. Am putea spune că vorbim de un consumator care navighează mult, face multe comparații, caută prețul cel mai bun și nu are bugetul să se arunce să cumpere orice”, mai spune Country Managerul 2Performant.

Raluca Negrea consideră că în România există pături sociale foarte informate, iar masa mare de consumatori din România știe prețurile la virgulă.

Comerțul online crește, iar Black Friday se diversifică

Black Friday a înregistrat recorduri și anul acesta, iar retailerii au adoptat diferite strategii. Unii au ales doar o singură zi, alții o perioadă mai lungă de reduceri, iar alții au ales să nu facă Black Friday.

„Crește natural comerțul electronic. Avem 30 de industrii diferite între cele 800 de magazine din platforma noastră. Sunt industrii care nu se fac la o oră după vizita în magazin. Oamenii nu cumpără dispozitive medicale fără să se supradocumenteze. A fost un Black Friday că oamenii care și-au renovat anul trecut apartamentele, anul acesta și le-au reamenajat. S-au vândut seturi de dormitoare și sufragerii”, spune Raluca Negrea.

Raluca menționează că e nevoie de un Black Friday pe mai multe zile pentru că și lanțul logistic nu poate fi optimizat atât de bine pentru a rezista unei singure zile de shopping.

„De asemenea, pandemia a dus și la influențarea lanțului logistic. Au fost curieri bolnavi, oameni în depozit bolnavi, deci a fost nevoie și de o lungire de Black Friday pentru ca logistic să poată fi făcut totul în siguranță. Black Friday creează forță de muncă pe o perioadă de timp limitată. Aceștia sunt bani care intră în economie”, explică Raluca Negrea.

„În România ecommerce-ul mai are mult loc să crească. Ce aș mai spune în plus este că a fost Black Friday, iar trendul este în continuare foarte bun. Am învățat că vom câștiga timp din cumpărăturile online și putem să comparăm mai ușor niște lucruri”, spune Negrea.

Controale și amenzi - confuzie pentru consumatori

Raluca Negrea consideră că amenzile și controalele chiar din zilele de dinainte de Black Friday au creat confuzie utilizatorilor. Ea spune că ar fi fost nevoie de informare și controale pe tot timpul anului, pentru că utilizatorii să știe din timp și să nu creeze o imagine greșită pentru Black Friday.

„Ce cred că nu a mers bine a fost contextul în sine în care eram. Sanitar și politic, plus stratul de confuzie adus de amenzile date. Mesajul transmis a fost că discount-urile nu sunt pe bune și că suntem păcăliți. Cred că tipul acesta de mesaje, confuzia, neclaritatea, senzația că cineva urmărește să te prindă nu a fost benefic pentru shopping”, a spus Raluca Negrea.

„Consumatorul trebuie protejat prin informare, să se facă o comunicare constantă, controale din timp. Ca tu ca și consumator să fii în siguranță și să nu-ți fie frică să cumperi”, spune aceasta.

„Cred că înainte de orice control trebuie să faci prevenție și comunicare. Au fost multe evenimente de industrie în care se puteau face controale. Magazinele online nu știu de multe ori dacă respectă sau nu regulile, pentru că nu există comunicare și informare bună”, a mai adăugat reprezentanta 2Performant.

Pentru 2Performant, companie listată la bursă și care are activități și în România și Bulgaria urmează pentru 2022 extinderea spre mai multe piețe, dar și investiții tehnologice în mai multe zone de piață.