La întâlnire a fost prezent și Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România. El a început prin a reaminti despre legea cash-back, care a intrat în vigoare în 2017 și obligă comercianții să accepte carduri și le dă posibilitatea să încaseze numerar.

În ceea ce privește numărul total de carduri de pe piață, Vladimirescu spune că numărul acestora a crescut în decembrie 2017 față de decembrie 2016 cu 6,5% pe tot sistemul. BNR a cooptat 16.4 milioane de carduri în 2017, față de 15.9 milioane în 2016. Dar el menționează faptul că BNR nu ia în calcul cardurile de masă, care în 2017 erau circa 900.000.

Numărul total de carduri active a crescut în ultimul an cu 5%, ajungând la 12.4 milioane de carduri, spune BNR. Potrivit instituției, rata de activare a cardurilor este de 76%, dar dacă ar fi să se ia în considerare și cardurile de masă, care sunt extrem de active, rata de activare ar depăși 80%. Numărul total al tranzacțiilor cu cardul, POS sau ATM a crescut cu 21,5%, la 732 de milioane de tranzacții, iar valoarea totală a crescut cu 30% față de anul trecut, de la 48,41% în 2016 la 63,08% în 2017.

În același timp, Cosmin Vladimirescu recomandă să urmărim cifre publicate de agenții specializate care de monitorizarea acestor cifre, cum ar fi Euromonitor. Un raport al acestei instituții spune că, la sfârșitul lui 2016 Mastercard avea 9.170.000 de carduri. Volumele raportate de în 2016 erau de 28,3 miliarde de lei, pe carduri Mastercard și Maestro, și 20.4 miliarde pe alte carduri. Vladimirescu spune că nu poate confirma sau infirma acuratețea acestor cifre, dar lasă să se înțeleagă că nu ar fi departe de adevăr.

O zi din viața unui consumator din România, în 2020

Pentru plățile online, viitorul este contactless, spunea Johan Lindstrom, directorul diviziei de plăți digitale la Mastercard Europa, într-un interviu pentru start-up.ro. Cosmin Vladimirescu ne propune să facem un exercițiu de imaginație despre cum va arăta viața noastră într-un viitor apropiat. Cu un smartwatch vom cumpăra cafea, vom plăti autobuzul printr-o aplicație, un articol prin card on file, vom cumpăra un city break, iar camera de hotel va fi rezervată prin T&E VCN, plata utilităților sau taxa de drum se vor face prin plăți automate, nota de plată la restaurant poate fi împărțită simplu și rapid prin P2P și, în cele din urmă, se poate face alimentarea contactless la OMV (serviciu disponibil în Cehia).

Întrebat despre țara care se apropie cel mai mult de implementarea completă a tuturor acestor funcționalități, Vladimirescu menționează Suedia. În același timp, el spune că întrebarea nu este dacă vom ajunge vreodată la o economie ca a Suediei, ci în cât timp vom ajunge acolo. „Eu nu vreau să aștept până aducem toate soluțiile pentru a crea ecosistemul acesta. Ceea ce mă bucură pe mine este că avem deja toate tehnologiile și suntem pe punctul de a lansa în scurt timp tot ceea ce vă povestesc acum”, spune Vladimirescu.

Mastercard crede că experiența de plată ar trebui să fie atât de rapidă și de sigură, încât să nu mai fie resimțită ca o sarcină de îndeplinit. „Avem deja și folosim unele lucruri, altele există, dar nu au aflat toți consumatorii despre ele. Întrebarea este cum facem să scalăm aceste soluții”, continuă Cosmin Vladimirescu. El spune că stăm foarte bine atât din punct de vedere tehnologic, cât și ca apetit pentru consum, cu o rată de penetrare a smartphone-urilor foarte bună.

Noile standarde de securitate SRC - tranzacții cu token-uri

Săptămâna trecută, Mastercard anunța că susține noile standarde EMVCo Secure Remote Commerce (SRC). „Standardele de tehnologie SRC vor oferi o experiență de plată mai bună pentru

consumatori, reducând din pașii pe care aceștia trebuie să îi parcurgă online și le vor ușura comercianților efortul de implementare, de a stoca date și, totodată, le va permite să-și extindă

afacerile”, se arată în comunicatul companiei.

În noiile standarde, tranzacțiile se vor face cu token-uri, care sunt o colecție de date, găzduite pe o tehnologie gândită special pentru online. Token-urile se generează dinamic și automat de sisteme, însă în momentul de față detaliile sunt foarte puține. EMV a anunțat un framework în octombrie 2017, iar specificațiile vor fi anunțate, probabil, în luna august. Deci tehnic, încă nu există suficiente detalii în această privință, se știe că este vorba despre protejarea datelor în toate tranzacțiile cu cardul la distanță.

Chiar daca el consideră că Suedia este cel mai aproape de implementarea unui sistem în totalitate contactless, spune că multe dintre tehnologii au apărut în România chiar și în premieră mondială, iar românii stau foarte bine ca apetit pentru consum. Întrebarea nu este dacă vom ajunge vreodată la o economie că a Suediei, cu în cât timp vom ajunge acolo. ”Strategia noastră presupune sa explicăm oamenilor importanta tehnologiilor și să îi învățăm utilitatea ei, pentru că avem deja totul”, afirmă reprezentantul Mastercard.

La sfârșitul anului 2017 s-au depășit 100 de milioane de plăți contactless în România, prin Mastercard și Maestro, ceea ce este o cifră impunătoare ținând cont de faptul că în 2015 aveau circa 3 milioane de tranzacții.

În 2018, au intrat în vigoare normele pentru aplicarea legii Cash back, iar compania a continuat procesul de digitalizare și în colaborare cu banca Transilvania a lansat wallet-ul BT Pay. Este un portofel digital din care pot face plăți contactless, NFC și alte funcționalități.

„După 22 de ani de când suntem pe piață, pot să spun că am ajuns lideri pe piață conducând segmentele de cărți de credit, premium, prepaid și tranzacții contactless. Aproape toate cardurile de masă electronice emise în România sunt carduri Mastercard. Vorbim despre aproape 1 milion de carduri de masă, care au și utilizare foarte bună, iar cele mai multe tranzacții sunt contactless”, spune Cosmin Vladimirescu.