Află opiniile specialiștilor din comunitatea start-up.ro
Textele publicate în categoria Subiectiv sunt responsabilitatea autorilor, fiind opinii asumate de aceștia. Dacă vrei să afli mai multe opinii ale specialiștilor, urmărește categoria Subiectiv.
Urmărește specialiștii!
Chiar dacă ți-e greu să crezi (și ți-e și mai greu să o faci), ca antreprenor ai nevoie și de puțin timp departe de startup-ul tău. Puțină distanță între tine și afacere poate fi benefică – vei avea ocazia să te relaxezi și să vezi lucrurile într-o nouă perspectivă (poate chiar să vii și cu idei noi pentru dezvoltare).
Ca să te conving de asta, am stat de vorbă cu Răzvan Pascu, consultant marketing turistic la Travel Communication Romania și Asociația Travel Focus, despre motivele pentru care ar trebui să faci, măcar, o dată pe an, un pas înapoi și să te detașezi de business-ul tău. Acest articol va fi primul dintr-o serie lunară despre cum te poți bucura de vacanțe chiar și când ești propriul tău șef și despre locuri extraordinare în care îți poți da un reset.
Când vacanța te ajută să vezi lucrurile altfel
Răzvan este unul dintre cei mai cunoscuți oameni din industria locală de travel. Antreprenor la rândul lui (a fondat alături de soția sa, Andra, agenția Travel Communication Romania), Răzvan reușește să îmbine proiectele de business cu o serie întreagă de călătorii în cele mai îndepărtate colțuri ale lumii. Cum reușește el și de ce o recomandă oricărui antreprenor?
”Antreprenoriatul implică provocări frecvente, responsabilitate constantă, birocrație, imprevizibilitate, un program prelungit și care diferă de la o zi la alta, astfel că o evadare din mijlocul acestor activități solicitante e mai mult decât benefică și funcționează ca o resetare, ca o împrospătare a viziunilor și a tonusului”, afirmă Răzvan.
Și chiar dacă nu sunteți gata să renunțați la laptop și la telefon, le puteți avea cu voi câteva zile la plajă, sau într-un circuit prin lume care vă va permite un strop de odihnă și resetare.
Sfaturi pentru antreprenorii hands-on
Răzvan are și câteva sfaturi pentru antreprenori care nu reușesc să se desprindă de birou.
- Câte călătorii, atâtea experiențe. Orice deplasare într-o nouă destinație, civilizație, cultură, reprezintă o experiență personală care vă poate influența sau inspira în business.
- Stați departe de uzura profesională și nu vă neglijați hobby-urile!
- Cu cât mai puține sunt prejudecățile, cu atât mai multe ocazii și șanse de a obține rezultatele scontate. Iar călătoriile ar trebui să te învețe să ai din ce în ce mai puține prejudecăți.
Când îți poți permite ”luxul” unui concediu
Un tânăr antreprenor și el, Răzvan este conștient de faptul că antreprenoriatul presupune răspundere constantă și necesitatea de a fi ancorat mai tot timpul în realitățile business-ului. Sfatul său? Când simți că ți-ai pus cât de cât lucrurile în ordine, fă-ți timp și pentru o vacanță. ”Satisfacția e considerabilă atunci când se concretizează aceste eforturi, și, de ce nu, o dată la patru-cinci luni, îți poți permite “luxul” de a-ți pregăti în avans obiectivele profesionale și de a-ți plănui o escapadă binemeritată”, spune el.
Sau poți face altceva, aplicând puțină ”dragoste dură” în relația cu afacerea ta: rezervă-ți vacanța din timp, astfel încât atunci când vine ziua plecării să nu mai poți da înapoi, indiferent ce mai apare urgent.
Călătoriile care te inspiră
Să nu credeți că milităm pentru plecări de câte două săptămâni în fiecare lună (totuși, dacă vă ajută și puteți să o faceți, go for it!). Așa că l-am întrebat pe Răzvan și cât de des ar trebui să pleci de la birou pentru puțină detașare profesională și reîncărcare creativă?
”Cel puțin de două-trei ori pe an, măcar vacanțe scurte, căci pentru un antreprenor, ca figură centrală în managementul propriului business, orice experiență de călătorie reprezintă o modalitate de a se inspira și de a “lua pulsul” nevoilor potențialilor consumatori, de a studia mentalități, tendințe și grupuri-țintă. Astfel că, cei care își găsesc rar timp pentru ei înșiși, de teamă să nu își neglijeze afacerea, își pot regândi prioritățile și pot specula orice deplasare în favoarea lor”, este de părere Răzvan Pascu.
Sper că v-am convins că o vacanță scurtă are chiar beneficii pentru dezvoltarea afacerii. Și dacă sunteți pregătiți, în următorul material mergem în vacanță pe un alt continent.