Startup-ul sloven Eurosender, prima platformă de expediții la nivel european, care integrează serviciile de curierat la nivel continental, a fost lansată oficial și în România. Am vorbit cu fondatorul companiei care ne-a dat mai multe detalii despre acest serviciu interesant pentru piața de curierat internațională și pentru românii cu rude în străinătate. 

Eurosender are ca obiectiv pentru 2016 o medie de 3.500 de comenzi pe lună plasate de români, în condițiile unei valori medii a comenzii de 45 euro în prezent.

Clienții români targetați sunt studenții și românii care lucrează în afara țării, precum și rudele acestora. În zona B2B, Eurosender se concentrează asupra companiilor mici și mijlocii care folosesc în mod curent servicii de curierat, cât și asupra celor care, din cauza nivelului scăzut de pachete pe care le trimit sau a ritmului inconstant, au o putere de negociere mai slabă în acordurile cu companiile de curierat. Practic, platforma se declară un concurent pentru serviciile oferite de companiile de transport, cum ar fi Atlassib, dar și pentru șoferii de microbuz care transportă curiere "la negru". Așadar, de Crăciun, părinții din Diaspora care vor să trimită pachete acasă o pot face prin Eurosender, la un tarif de 25 de euro, dar au și asigurare, iar coletul ajunge la ușa copiilor.

Procesul de expediție este unul simplu: comanda online alături de plata securizată este urmată de preluarea pachetului de la adresă, expediția poate fi urmărită prin programul de tracking online iar pachetul este livrat la adresă de unul dintre curierii agreați.

Eurosender

Piața din România

În România, Eurosender lucrează în prezent cu companiile de curierat DPD și cu GLS, dar are în vedere extinderea acestor parteneriate. Eurosender nu va lucra pe piața locală momentan cu firmele exclusiv românești, cum ar fi Cargus sau Fan Courier, deși pachetele pot fi transmise și intern. Deși a pornit ca o companie care intermediază coletele internaționale, Eurosender s-a extins și la servicii locale după ce s-a integrat cu platforma Itembase, care oferă posibilitatea micilor vânzători să-și posteze produsele pe Amazon, eBay, Rakuten și alte platforme mari de ecommerce. Pentru Itembase, Eurosender este partenerul exclusiv pentru serviciile de curierat.

Spre deosebire de serviciile de curierat tradiționale, pe Eurosender singura opțiune este plata în avans. Curierul DPD sau GLS (pentru România) sosește, ia pachetul și utilizatorii pot urmări evoluția. Potrivit Mihaelei Buzoianu, country managerul pentru România, Eurosender nu vrea să devină un concurent pe piața serviciilor de lux sau ultrarapide. Așadar, un pachet va ajunge în Italia sau de acolo în patru zile, pentru Spania și Marea Britanie termenul este de șase zile, iar pentru curieratul intern, care costă 8 euro, termenul este de aproximativ 24-48 de ore.

Pe un termen de trei ani, obiectivul nostru este să devenim cea mai mare companie care oferă servicii logistice prin comenzi online pe piața locală. 

Gabriela-Mihaela Buzoianu

Country Manager Eurosender

Mihaela Gabriela Buzoianu

Costuri mai mici față de serviciile standard

Costurile Eurosender pentru expediții sunt cu până la 70% mai mici decât costurile de curierat standard, datorită volumului realizat. Spre exemplu, expedierea unui colet de 20 kg din România în Italia sau Germania are un cost de 24,99 euro, iar din România în Marea Britanie sau Spania de 29,99 euro. Pentru orice colet care depășește limita de 50kg se realizează o ofertă individuală.

În Slovenia compania are deja înregistrate pe platformă aproximativ 1.000 de companii, de la începutul acestui an. Extrapolând la potențialul României, Eurosender se așteaptă la un portofoliu de peste 2.500 de IMM-uri în următorul an.

“Pe un termen de trei ani, obiectivul nostru este să devenim cea mai mare companie care oferă servicii logistice prin comenzi online pe piața locală. Dincolo de numărul mare de români care au rude plecate la muncă sau la studii, potențialul de creștere este determinat de principalele avantaje oferite clienților – costuri mai scăzute, confortul și economia de timp datorate platformei facil de accesat, urmăririi comenzii și livrării door-to-door“, declară Gabriela-Mihaela Buzoianu, Country Manager Eurosender pentru România.

Compania Eurosender a fost fondată în mai 2014, în Slovenia, de către tinerii antreprenori Jan Štefe și Tim Potočnik, alături de dezvoltatorul web Žiga Janež, fiind prima platformă de agregare la nivel european care oferă același set de termeni și condiții, indiferent cu ce curier va fi transportat bagajul, asigurare în valoare de 200 euro pentru fiecare pachet, adresându-se atât persoanelor fizice, cât și companiilor mici și mijlocii.

Eurosender

Investiții continue

La câteva luni de la lansare, ca platformă dedicată în principal studenților și expaților, Eurosender a beneficiat de investiții de 25.000 de euro din partea ProSiebenSat 1, dar și de 40.000 de euro prin fondul Silicon Gardens, fapt care i-a permis extinderea către segmentul B2B.

Recent, Eurosender a mai atras o investiție de 220.000 euro din partea unui grup de antreprenori sloveni, pe baza unei evaluări a companiei la 3,6 milioane de euro. La începutul anului viitor se va încheia o nouă rundă de investiții de câteva milioane de euro.

Investițiile pe piața locală în perioada următoare se vor îndrepta către promovarea pe piața digitală, dezvoltarea echipei de suport prin angajarea mai multor persoane vorbitoare de limba română și către cercetări de piața.

Tim a venit cu ideea Eurosender în momentul când voia să se întoarcă din Erasmus. Era la Varșovia și avea destule bagaje cât să-și pună problema prețurilor. „Am început să caut pe Google companii de curierat. Nu știam bine poloneză, așa că am fost transferat pe la șase operatori până cineva vorbea engleză. Am primit un tabel Excel cu prețuri și a trebuit să calculez eu fiecare detaliu. Nu mai zic că am fost taxat suplimentar din cauza dimensiunilor“, a povestit Tim la conferința de lansare de la București.

Tim a venit acasă, a făcut platforma împreună cu prietenii săi și în 14 zile a avut primele tranzacții. După prima lună a avut vânzări de 1.000 de euro făcute de studenți din străinătate care erau în aceeași situație.

Avantajul pe care l-a văzut Eurosender pe piață e să se adreseze companiilor mici și mijlocii care nu au destulă putere de negociere pentru contracte personalizate eficiente. Așadar, Eurosender poate să negocieze un deal cu o companie de curierat de la nivel european, care să-i ofere prețuri în toate țările. De altfel, marile firme de curierat nu văd Eurosender ca un concurent, ci ca un agregator care-i poate ajuta pe palierul firmelor mici și mijlocii.

În momentul acesta Eurosender are venituri de 200.000 de euro în trimestrul al patrulea al anului și 106 de comenzi pe zi. La nivelul anului viitor cifra de afaceri estimată este de 7 milioane de euro, iar în 2017 așteptările sunt de 22-23 de milioane de euro.

Comunitatea de expați e puternică, iar românii sunt foarte conectați cu familiile și vorbesc foarte mult cu rudele lor.

Tim Potocnik

Eurosender

Potențialul pieței din România

Tim a decis să se extindă cu o echipă locală în România la dorința investitorilor. Pe măsură ce primesc investiții, finanțatorii doresc să vadă rezultate dincolo de terenurile cunoscute. După Slovenia, prima țară unde au avut oameni a fost Portugalia, care înseamnă acum 15% din veniturile companiei.

„Am văzut un potențial foarte mare în România. Comunitatea de expați e puternică, iar românii sunt foarte conectați cu familiile și vorbesc foarte mult cu rudele lor“, a explicat fondatorul Eurosender pentru start-up.ro. De asemenea, după cum spunea Gabriela-Mihaela Buzoianu, jumătate dintre români au măcar o rudă în străinătate, ceea ce avantajează trimiterea de colete.

De altfel, pentru a se adapta pe piața locală, comenzile pot fi făcute de oricine. De exemplu, dacă vrei ca bunicul tău să trimită ceva către altă țară și el stă la țară și nu are acces la internet, poți alege să faci o comandă în numele lui, să i-o plătești direct cu cardul, iar curierul va veni la poartă. În plus, cu ajutorul Eurosender se elimină taxele suplimentare plătite de cei care trăiesc în mediul rural, pentru că prețul de pe site nu se schimbă.

„Credem că acolo unde alții văd risc, noi trebuie să vedem potențial. Știm că plățile cu cardul nu sunt încă foarte populare, dar lucrurile evoluează. De asemenea, integrarea B2B cred că va avea un mare impact în România pentru companiile medii“, a mai spus Tim Potocnik.