Lectură de 4 min

De ce startup-urile trebuie să profite de SME Instrument - o experiență din interior

Abonează-te pe  
Programul SME Instrument oferă startup-urilor tehnologice finanțări și coaching. Am trecut prin experiența de coaching și anul acesta două startup-uri românești au profitat de finanțări.
De ce startup-urile trebuie să profite de SME Instrument

Află opiniile specialiștilor din comunitatea start-up.ro

Textele publicate în categoria Subiectiv sunt responsabilitatea autorilor, fiind opinii asumate de aceștia. Dacă vrei să afli mai multe opinii ale specialiștilor, urmărește categoria Subiectiv.

Urmărește specialiștii!

Programul SME Instrument, gestionat de Executive Agency for Small and Medium Enterprises (EASME) în cadrul programului de cercetare Orizont 2020, oferă beneficiarilor schemelor de finanțare (start-up-uri europene inovative) servicii de business coaching personalizate, pentru implementarea cu succes a planurilor de business care le-au facilitat accesul la granturi.

Marea majoritate a start-up-urilor europene ce primesc finanțare în cadrul schemelor propuse de SME Instrument se caracterizează prin experiență în utilizarea și dezvoltarea de tehnologii, datorită capabilităților de inovare pe care le dețin, însă se confruntă cu o capacitate limitată de a aborda inteligent diferite scenarii de business prin strategiile de poziționare pe piața țintă.

Acum doi ani, primeam o notificare prin e-mail din partea departamentului de cercetare al universității în care lucrez de 15 ani, prin care eram informat de oportunitatea depunerii candidaturii în vederea selecției în baza de date Business Coaching, din cadrul programului Orizont 2020 – SME Instrument. Citind cu atenție procedura de înscriere, m-am decis să aplic, având experiențe anterioare în domeniul consultanței de afaceri. În clipa în care am primit informarea că am fost selectat în această bază de date, am realizat că noi provocări pentru cariera mea profesională vor urma.

Experiența cu primele startup-uri

Și aceste provocări nu au întarziat să apară. Prima misiune de business coaching în care am fost selectat s-a derulat în iulie 2016, în cadrul start-up-ului ACTISA din Granada, Spania. Procesul de recrutare pentru proiectul câștigat de start-up-ul spaniol în competiția SME Instrument a implicat un interviu prin Skype cu managerul companiei ACTISA (domnul Salvador Mansilla) și Key Account Manager-ul pentru SME Instrument în Spania (Bjorn Jurgens), în care mi-au fost precizate cerințele misiunii de coaching.

A urmat deplasarea de trei zile în Granada, la sediul start-up-ului, unde am derulat activitățile planificate în prealabil, agreate de managerul companiei spaniole. În prima parte a întâlnirii de lucru, echipa care a dezvoltat pachetele de software TADIL și DITEL mi-a prezentat capabilitățile acestor soluții software de a se adresa corespunzător nevoilor de a reduce semnificativ timpul și costurile proiectării infrastructurilor de transport rutier și feroviar. Practic, o activitate de coaching este imposibil de realizat fără a înțelege beneficiile soluțiilor inovative care pot rezolva eficient anumite probleme, considerate prioritare la nivel european.

Responsabilitățile mele în cadrul acestei misiuni de coaching s-au concretizat în primul rând în identificarea unor stakeholderi relevanți (clienți și parteneri de afaceri) în domeniul infrastructurii de transport din România, și elaborarea unui plan de marketing, considerat pilonul strategiei de pătrundere a celor două soluții informatice pe piața românească. De asemenea, am proiectat un instrument de analiză a câmpurilor de forțe competitive, care pot afecta strategia propusă pentru abordarea pieței românești și am realizat o bază de date cu stakeholderii vizați în România. Propunerile legate de elaborarea planului de marketing aferent celor două soluții informatice TADIL și DITEL au fost dezbătute intens cu echipa de management a start-up-ului spaniol, căutând în permanență valorificarea avantajelor competitive. Validarea propunerii de valoare pentru infrastructura de transport din România și selectarea unor parteneri potențiali de afaceri români, în vederea negocierii unor acorduri de reprezentare a celor două instrumente software pe piața românească, au încheiat cu succes prima mea misiune de coaching din SME Instrument.

În octombrie 2016, am participat, împreună cu managerul companiei ACTISA, la două întâlniri de afaceri în București, cu managerii a două firme ce oferă servicii de consultanță în proiectarea infrastructurilor lineare de transport. Aceste întâlniri au marcat debutul unor colaborări de afaceri win-win, iar acum două săptămâni, domnul Salvador Mansilla, managerul start-up-ului ACTISA, m-a informat că lucrează la aplicația pentru faza 2 din SME Instrument, fapt ce denotă interesul său pentru continuitatea proiectului colaborativ din care am avut șansa să fac parte.

A doua ofertă de misiune de business coaching a venit în ajunul Crăciunului ca un adevărat cadou, prin intermediul a două e-mail-uri trimise de doamnele Eleonora Sergijevic, co-fondatoarea start-up-ului belgrădean Swiftty, respectiv Natasa Vujnovic, Key Account Manager pentru SME Instrument în Serbia. Am acceptat fără să stau pe gânduri noua provocare, mai ales că obiectivele misiunii se adresau unui domeniu de care sunt pasionat – Online Marketing. Convertorii inteligenți propuși de Swiftty, care se adresează web designerilor și web developper-ilor, precum și soluțiile inovative de web și app builders, constituie componentele ofertei acestui start-up.

Colaborare cu VisionBot și Ionuț Budișteanu

În condițiile în care trebuia să mă deplasez la Belgrad pentru misiunea de coaching până la finalul lunii ianuarie 2017, emoțiile legate de posibilitatea de a rata această misiune s-au rispit în momentul în care am primit pe e-mail și am semnat digital contractul pentru acest proiect.

Abordarea a fost diferită, în sensul că am primit pe e-mail din partea echipei Swiftty planul de afaceri prin care au câștigat grantul SME Instrument, împreună cu un NDA (non-disclosure agreement), înainte de deplasarea mea la Belgrad. Astfel, am avut timp să studiez acest business plan și să îmi proiectez în minte idei care urmau să fie discutate la întâlnirile face-to-face. Principalele obiective ale acestei misiuni de coaching au vizat validarea propunerilor echipei de management privind abordarea segmentelor de clienți cheie și dezvoltarea secțiunii business plan-ului dedicate analizei competitorilor, prin utilizarea unor instrumente de Competitive Intelligence specifice. Alte responsabilități asumate au fost reprezentate de propunerea unor canale de promovare online adaptate ofertei start-up-ului, identificarea unor potențiali social influenceri și elaborarea unui sistem de indicatori cheie de performanță pentru strategia de web analytics.

Urmează o nouă misiune de coaching pentru care am fost selectat - proiectul VisionBot, în care voi avea oportunitatea să colaborez cu unul dintre cei mai promițători antreprenori români – Ionuț Alexandru Budișteanu, recunoscut și premiat pe plan internațional pentru capacitățile sale de inovare excepționale. Modelul său de business inovativ anticipează succesul, proiectul său fiind unul dintre cele două proiecte românești finanțate de Comisia Europeană prin SME Instrument.

Despre Ionuț Budișteanu puteți citi pe start-up.ro într-un material profil.

Citesc zilnic articolele postate pe portalul http://start-up.ro/ și sunt impresionat de soluțiile de business inovative ale antreprenorilor români. Vreau să adresez pe această cale invitația start-up-urilor românești să aplice pentru granturi finanțate prin SME Instrument: Urmărind distribuția geografică a start-up-urilor europene ce au câștigat granturi prin intermediul aplicației SME Instrument data hub, implementată pe acest website, este neplăcut să vezi că doar două proiecte ale start-up-urilor românești au primit până în prezent finanțare prin acest instrument, din cele peste 2400 de granturi finanțate la nivel european.

Abonează-te pe  

Citeste mai departe:
mai multe despre:

Pe aceeasi tema: