La 12 ani de la înființarea magazinului online, evoMAG a trecut de la livrările cu ”Rechinul albastru” (Blue Shark), o Dacie 1310 cu podeaua găurită, la venituri de 25 de milioane de euro, valoarea cu care Pătrașcu prognozează că va încheia acest an (în 2016, veniturile au fost de circa 22 de milioane de euro).

De altfel, a pornit primele ”business-uri” încă din liceu. Mai întâi a creat o rețea de cartier, a atras furnizori de servicii de internet și a ajuns la 250 de abonați. Prin facultate repara calculatoare, mai întâi alături de un prieten, apoi și-a construit o echipă de 20 de oameni și a început să și vândă calculatoare, pe lângă activitatea de mentenanță.

Dau rețea pentru un script

A hotărât că și-ar dori un proiect de magazin online prin 2005, așa că a înființat o firmă cu banii pe care îi luase în avans de la companiile pentru care repara calculatoare și a dat rețeaua de cartier unui amic în schimbul unui script pentru un magazin digital. La început, punea zilnic anunțuri vreme de două ore, de la 9 la 11, pe toate site-urile disponibile la acel moment. Timp de o jumătate de an a vândut câte 3-4 calculatoare săptămânal și a testat diferite nume pentru business: Evosys, Evoshop sau evoMAG. ”Oamenii sunau cel mai mult la anunțurile cu evoMAG”, afirmă Pătrașcu și completează: ”Începuturile sunt grele, sunt foarte grele”.

Poate de aceea, la început nu exista nicio diferență între viața personală și proiectele de afaceri în care era implicat, cum nu existau nici weekend-uri fără muncă.

”Îți dorești continuu să reușești, să crești mai repede și să nu mai ai frica zilei de maine în business. Am aflat ulterior că în orice industrie există minimum 3 ani grei, de regulă la început, pe care nu îi poți sări și prin care trebuie să treci, iar după aceea, lucrurile încep să fie mai stabile”, povestește antreprenorul.

Teama de a pierde controlul

Numai că pentru Pătrășcu, acest interval s-a dublat. Și nu pentru că afacerea sa nu ar fi funcționat. Ci pentru că era convins să trebuie să controleze orice aspect al său și să gireze orice acțiune, de la achiziția hârtiei pentru copiator, la momentul în care se repară o mașină de distribuție, sau modul în care se fac livrările către clienți.

”Am petrecut șapte ani conducând ca un control freak. În ultimii patru ani am participat la traininguri și am învățat că lucrurile nu se fac așa. Am putut vedea, astfel, imaginea de ansamblu și cum să îmi conduc echipa ca un lider și nu ca un manager. În acest moment, consider că impactul meu este la nivel de strategie mai mult decât de management”, firmă Mihai.

Sport, cărți și pescuit

Așa că a trecut printr-o schimbare de 180 de grade, mai ales și după apariția unui copil. Programul de lucru este, de cele mai multe ori, de la 9 la 19, lăsându-și destul timp la dispoziție pentru a merge la sală (spune că de aproape un an a descoperit beneficiile programului de antrenament CrossFit), pentru cărțile preferate (de pe noptieră nu îi lipsesc Our Search for Happiness, The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change, sau Elon Musk: Inventing the Future) dar și pentru a petrece timp alături de familie la film, concerte în vacanță – încearcă să aibă cel puțin o vacanță pe an cu familia în formulă extinsă, adică și cu părinții sau socrii – sau la pescuit. ”Aș putea sta <pe baltă> zile întregi dacă timpul mi-ar permite”, se amuză Mihai Pătrașcu.

Pentru că nu mai este tot timpul conectat la business, a învățat să-și prioritizeze activitățile. Astfel, după ce ajunge la birou și își trece în revistă calendarul zilei, abordează, mai întâi, cel mai dificilă sarcină pe care o are de rezolvat. ”După-amiaza, de obicei în primele 3 zile ale săptămânii, am ședințe one-to-one cu fiecare manager de departament, în cadrul cărora trecem în revistă toate lucrurile și obiectivele setate împreună, dar și statusul lor”, explică Pătrașcu.

Satisfacția de a fi antreprenor

Călătorește destul de des, însă nici nu se gândește să plece definitiv din țară. Și-a petrecut ultima vacanță de familie în Grecia, îi place Spania (și mai ales Barcelona) prin prisma culturii locale, a istoriei locurilor și visează la Silicon Valley – ca orice antreprenor din lume, probabil. ”Am rămas impresionat de diferența socială, de mentalitate și de comportament a celor din Silicon Valley”, spune el, recunoscând cu sinceritate că nu s-ar muta, totuși, peste ocean, chair dacă ar începe o nouă aventură de business.

”Consider că un antreprenor nu se retrage niciodată. Indiferent de câți bani are sau câte business-uri, întotdeauna își dorește să înceapă unul nou. Consider că banii nu reprezintă motivația pentru acest lucru, ci simpla satisfacție a realizării unui bun sau serviciu ce este folosit de alții”, mai spune CEO-ul evoMAG.