Cvetan Rusimov e la Imperia Online din 2008 până astăzi și și-a crescut echipa de la 9 oameni la 180 de angajați. Studioul a devenit un gigant online și are planuri mari odată cu noile tehnologii emergente, Virtual Reality și Augmented Reality.
Cu Cvetan te întâlnești la Dev.Play, cel mai important eveniment dedicat programatorilor de jocuri organizat în România. Va avea loc între 11 și 12 septembrie și poți cumpăra bilete de pe site-ul oficial.
Am fost curios să aflu cum crești un asemenea joc de la zero până la momentul de față și ce investiții ai nevoie pentru a promova un joc. De multe ori, studiourile indie sau dezvoltatorii independenți fac jocuri bune, dar acestea mor pentru că nu pot fi promovate așa cum trebuie.
Tehnici de promovare a unui joc
Una dintre problemele celor care creează jocuri e faptul că promovarea este dificilă. L-am întrebat pe Cvetan cum au făcut să promoveze jocul rapid la începutul drumului.
“Am înțeles rapid ce important e suportul local, cu limbi naționale. E esențial pentru a performa într-o economie globală. Jocurile au fost traduse în 10 limbi în primul an și abia apoi am început promovarea lor prin reclame și Google”, spune Cvetan Rusimov. Așadar, dacă vrei să ajungi global, trebuie să oferi suport pentru mai multe limbi.
Aș investi mereu mai mulți bani în campanii de iOS, decât pe Android, indiferent de trenduri. Interacțiunea și engagement-ul utilizatorilor de iOS e mult mai mare. Cu toate acestea, America Latină e o situație diferită și vrem să fim pe toate magazinele alternative de aplicații de pe Android pentru mai mult trafic
De asemenea, orice joc are nevoie de susținerea Apple, Google sau Microsoft pentru a ajunge pe poziții favorabile în magazinele de aplicații. “Ai nevoie de susținerea lor. Dacă ești featured în poziții superioare în magazinele de aplicații aduce trafic organic. Dar am plătit și numeroase campanii de achiziții de useri pe Facebook și Google. Am folosit și PR pentru instalări organice cu ajutorul articolelor și în social media. Totul pentru a avea utilizatori, pentru că altfel orice ai face în joc nu se va vedea”, spune Cvetan.
Deși Imperia Online are astăzi mai mult de 20 de jocuri și lucrurile sunt diferite pentru fiecare, promovarea unui joc costă cel puțin 100.000 în costuri de marketing. Așadar, să fii sus nu e o misiune ușoară.
Monetizarea jocurilor se face printr-o rețea de advertising. Jocurile acționează ca platforme unde brandurile pot cumpăra spațiul publicitar. Un avantaj pe care-l menționează Cvetan e numărul mic de oameni din echipa de vânzări, aproximativ cinci, ceea ce le permite să țină totul sub control și să profite de pe urma unor contracte bune cu advertiserii.
Monetizarea jocurilor
O altă provocare a jocurilor este monetizarea lor. Evident, miza este mai mare pentru iOS, nu pe Android, unde jocurile se descarcă mai ușor din surse pirat.
“Aș investi mereu mai mulți bani în campanii de iOS, decât pe Android, indiferent de trenduri. Interacțiunea și engagement-ul utilizatorilor de iOS e mult mai mare. Cu toate acestea, America Latină e o situație diferită și vrem să fim pe toate magazinele alternative de aplicații de pe Android pentru mai mult trafic”, spune bulgarul.
În privința monetizării, din ce în ce mai multe afaceri se bazează pe reclamele video. Imperia Online, în schimb, cu experiență mai mare, se bazează pe achiziții din aplicație. Dar, întrebat care a fost cea mai mare greșeală pe care a făcut-o în ultimii ani, Cvetan recunoaște că nu a recunoscut aportul utilizatorilor de telefoane mobile și i-a luat de-a gata. Astfel, de multe ori au livrat aplicații mobile care nu erau prietenoase pentru utilizatori, crezând că jocul oricum va fi jucat.
Bulgaria e o destinație pentru outsourcing și multă lume nu are încredere că putem avea un hit global de unii singuri. De multe ori, echipele de evaluare ignoră jocurile noastre doar pentru că sunt făcute în Estul Europei
O altă strategie interesantă pentru bulgari, mai ales pentru că au o echipă care vorbește și rusă, a fost integrarea jocurilor în rețelele sociale est-europene, cum ar fi Odnoklassniki, cea mai mare rețea socială din Rusia, cu mult peste Facebook.
“Am achiziționat milioane de utilizatori gratuit. De asemenea, atunci când am ajuns pe Facebook sau portaluri de dating rezultatele noastre au fost mult mai bune pentru că știam deja ce să facem și cum să ne implicăm în comunitate”, a spus Cvetan.
Cum să crești din Bulgaria
Imperia Online a avut provocarea de a crește din Bulgaria. Ca și România, poziția din Europa de Est avea avantaje și dezavantaje. Evident, talentul exista, dar de multe ori era în outsourcing. De asemenea, încrederea partenerilor de business a fost uneori mai mică.
“Bulgaria e o destinație pentru outsourcing și multă lume nu are încredere că putem avea un hit global de unii singuri. De multe ori, echipele de evaluare ignoră jocurile noastre doar pentru că sunt făcute în Estul Europei. Lucrurile s-au schimbat cu multă muncă din partea noastră”, spune șeful operațiunilor pentru Imperia Online.
Pentru a schimba această situație, cei de la Imperia au deschis o academie de talente IT, asemănătoare cu școala gratuită de programare de la Cluj-Napoca și București.
Momentan, compania are birouri în UK, dar și trei etaje în Sofia. Viitorul pentru Imperia Online? Înseamnă o trecere dinspre jocurile sociale sau aplicațiile tradiționale.
“De la o companie concentrată pe jocuri de browser, departamentul nostru de cercetare a decis să facă o schimbare și să ne ducem într-o zonă neexploatată până acum - jocurile de realitate virtuală. Titlul de lucru al jocului pe care-l dezvoltăm este Sigma 6 și îl vom lansa în octombrie”, spune membrul Imperia Online.
Poți vedea trailerul jocului în videoul de mai jos.