Acesta este cazul lui Andrei Voicu și Rareș Dumitrache, doi tineri cu vârsta de 28 de ani, care sunt ”pasionați de antreprenoriat și dornici de a crea valoare în țara lor”, așa cum se descriu.

Andrei a studiat International Management la facultăți din Marea Britanie și Hong Kong, după care s-a întors în România, a lucrat în consultanță de management în industria de energie, FMCG (a bunurilor de larg consum) sau în cea bancară. Rareș a studiat Automatică și Calculatoare la Universitatea Politehnica București și a lucrat în consultanță IT pentru companii de top din România și străinătate.

Deși ambii și-au mai dorit să pună pe picioare alte proiecte antreprenoriale, lucrurile s-au așezat abia acum, când și-au unit expertiza pentru a crea Swip - prima platformă de negociere colectivă de utilități din România, prin care consumatorii ajung să plătească mai puțin iar furnizorii reușesc să achiziționeze baze mari de clienți.

Swip - negociere colectivă de utilități

”Lansarea Swip vine în contextul liberalizării pieței de energie din România. În esență, această liberalizare presupune trecerea de la un regim reglementat de setare a preţurilor la un sistem concurențial, intrarea în piață a unor furnizori noi precum și ieșirea din amorţire a jucătorilor consacrați. Pentru consumatorii individuali piața concurențială reprezintă oportunitatea de a avea mai mult control asupra cheltuielilor lunare cu utilitățile. Cu alte cuvinte, aceștia își pot alege în mod liber furnizorul care le oferă cea mai bună ofertă de valoare”, povestește Andrei (foto).

A fost nevoie de vreo 4.000 de euro (proprii bani) și de 9 luni pentru ca proiectul celor doi tineri să ajungă pe piață, timp în care au structurat ideile, și-au confirmat presupunerile, au dezvoltat brandul și au realizat materialele vizuale, au construit platforma IT și au clarificat aspectele legale ale business-ului. Totul în timp ce mergeau la joburi.

Lansarea Swip vine în contextul liberalizării pieței de energie din România

Dar ce face, mai exact, Swip și cum poate ajuta platforma românilor consumatorii de utilități din țara noastră?

”Prin Swip, introducem conceptul de negociere colectivă în gospodăriile și afacerile românilor. Mai exact, strângem grupuri de consumatori individuali, astfel încât să egalăm volumul de consum al unui consumator mare și negociem pentru ei prețuri mai bune la electricitate și gaze. Pentru consumatori, serviciul este gratuit, nu trebuie să schimbe nimic din punct de vedere tehnic în gospodărie (contor, fire, sârme, țevi), ci doar beneficiază de un preț mai bun decât ar fi putut obține de unul singur la electricitate și gaze. Încercăm să informăm cât mai bine consumatorii că există mai mulți furnizori de electricitate și gaz, că au dreptul să-și schimbe furnizorul pentru a obține un preț mai bun și că nu implică efort din partea lor. Cum până acum principiul de negociere colectivă a existat în comerț și în piața muncii, prin “en-gros” și “sindicate”, vrem să dăm aceeași putere de negociere și pentru a obține prețuri bune la gaze și lumină”, explică Andrei.

Licitație pentru cel mia bun preț

Astfel, pentru a beneficia de această negociere colectivă, consumatorii individuali trebuie să își introducă detaliile locului de consum pentru care sunt titulari pe www.swip.ro și să le dea dreptul lui Andrei și Rareș (foto) să negocieze pentru ei.

”După colectarea unui număr semnificativ de consumatori, organizăm licitația, iar furnizorii de energie pot concura pentru portofoliul de clienți. Furnizorul care oferă prețul cel mai mic pentru membrii întregului portofoliul câștigă licitația, iar oferta câștigătoare este prezentată consumatorului. Dacă oferta este considerată a fi convenabilă de către consumator, acesta poate încheia contractul cu furnizorul. În final, consumatorul primește un preț mai mic decât ar fi obținut singur, furnizorul câștigă ușor un portofoliu mare de clienți, iar Swip primește din partea furnizorului câștigător un comision standard pentru fiecare contract semnat”, adaugă cofondatorul Swip.

În acest moment, Swip oferă serviciul de negociere colectivă pentru consumatorii casnici, dar și penru afacerile de dimensiuni mici și medii. Motivul pentru care cei doi fondatori ai platformei s-au orientat spre aceste două categorii de clienți este oarecum lesne de înțeles – pentru ei pot obține un plus de valoare, ținând cont de faptul că acele companii de dimensiuni mari își negociază prețuri bune prin prisma volumului mai mare de consum. ”Pe viitor luăm, totuși, în calcul și abordarea acestora”, îmi spune Andrei.

Dacă oferta este considerată a fi convenabilă de către consumator, acesta poate încheia contractul cu furnizorul

Swip - gratuit pentru consumatori

Dacă în momentul lansării platformei își făcuseră planul de a avea 100 de consumatori rezidențiali și 10 IMM-uri până la finalul acestei luni, acum au deja 230 de consumatori rezidențiali și peste 10 firme înscrise pentru care negociază. ”Ne propunem ca până la finalul anului să ajungem la peste 1000 de consumatori rezidențiali și peste 100 de IMM-uri pentru care să negociem lunar”, afirmă Andrei.

Serviiciile Swip sunt gratuite pentru utilizatorii platformei, fiind perceput un comision fix doar furnizorului care câștigă contractul. ”Scopul nostru este să punem bani înapoi în buzunarul consumatorilor. În plus, pentru a asigura obiectivitatea în negociere, acest comision este același, indiferent de furnizorul care câștigă negocierea”, spune Andrei Voicu.

Pasul spre accelerare

Planul celor doi fondatori ai platformei Swip este de a atrage și alte segmente pentu care să facă negocieri colective, precum asigurări, telecomunicații, servicii bancare și să extindă serviciile din zona utilităților. Și, de ce nu, să ducă Swip chiar și în afara granițelor. ”Swip este un produs care cu siguranță poate fi extins în țările vecine, singura condiție fiind ca piața de energie să fie liberalizată în țările respective. Dar cred că nu este cazul să ne hazardam încă. Toate la timpul lor”, afirmă cofondatorul Swip.

Scopul nostru este să punem bani înapoi în buzunarul consumatorilor

Nu în ultimul rând, Andrei și Rareș vor continua investițiile în dezvoltarea și ajustarea platformei, pregătirea unor campanii mai agresive de promovare și educare a consumatorilor și adoptarea unor soluții adiacente de comunicare (cum ar fi propria echipă de vânzări).

”În viitor, vom avea nevoie cu siguranță de fonduri suplimentare, dar vom hotărî la momentul respectiv care va fi opțiunea cea mai potrivită. Până atunci, ne dorim să intrăm într-un program de incubare/ accelerare, care să ne ofere mentorat și structura necesara pentru a duce afacerea la pasul următor”, concluzionează Andrei Voicu.