David Meltzer este antreprenor, CEO și fondator al companiei Sports 1 Marketing și a scris pe tema aceasta în revista "Entrepreneur". Conform acestuia, cea mai bună persoană pe care o poți avea în echipă la început e o persoană cu bani. Sau una care să aibă conexiunile necesare și puterea de convigere prin care să atragă investitori. Pe termen lung vei avea nevoie de un start lansat.
Conform lui Meltzer, trebuie să te gândești în permanență dacă ai capital pentru startup-ul tău și să nu amâni momentul în care iei bani de la investitori. Pentru că un business care are bani de investit poate să inoveze mai ușor și are mai mult spațiu. Nu e o garanție a succesului, dar e ca o pastilă de cap, îți ia niște griji câtva ore.
Care sunt metodele prin care să securizezi afacerea la început?
Evaluează valorile comune
După ce ți-ai luat grija finanțării afacerii, următorul pas este să ai grijă ca oamenii care intră în firmă să aibă aceleași valori ca tine sau măcar să fie complementari. Mai devreme sau mai târziu adevărul va ieși la iveală. Sau cum ar zice Gheorghe Hagi, uleiul se va separa de apă. Nu contează dacă ai foarte mulți bani strânși ca investiție, afacerea nu poate funcționa pe termen lung dacă vă certați sau aveți viziuni diferite. Iar rezolvarea unei crize provocate de valori poate fi costisitoare și lungă.
Găsește liderul
Aici e o misiune complicată, pentru că va trebui să fii tu lider, dacă ești fondator, sau să găsești pe cineva care are aceleași valori ca ale tale și care poate să preia acest rol important de management. Liderii setează exemplul pentru toată lumea. Ei sunt primii care vin și ultimii care pleacă. Dar nu e mereu așa. Nu trebuie să fii hands on mereu, ci trebuie să pui suflet. Trebuie să vezi cine se implică și cine nu, să iei măsuri dacă simți că situația o ia razna și să-i aduci pe toți la aceeași masă. Liderii trebuie să se concentreze pe rolul de conducere din primele momente.
Pot vinde oamenii?
După ce ai găsit finanțare și lideri, trebuie să te gândești ce oameni de vânzări ai în echipă. Va veni un moment când business-ul tău va trebui să vândă. Așadar, trebuie să ai oameni de vânzări care pot explica produsul tău. De multe ori, cei mai buni oameni pot vinde un produs de Divizia B, pentru că ei sunt oameni de vânzări de categoria A.
Mentori și advisori
O companie bună are un board de advisori, format din oameni cu experiență în industrie, din investitori, dar și din liderii companiei. E important să aveți întâlniri regulate, cu deadline și obiective clare, tocmai pentru a ajunge la rezultatele dorite, inclusiv cu sabia lui Damocles deasupra capului. Lasă-te influențat acolo unde primești sfaturi bune.