Blockchain este un sistem alternativ de înregistrare a tranzacțiilor, funcționând ca un registru digital, ce grupează datele în ”block-uri”. Acestea sunt interconectate criptografic într-un lant ordonat, menținând datele înregistrate anterior și ulterior și determinând astfel ca orice modificare adusă, să se propage asupra întregului lanț și să fie deci ușor detectabilă.

Blockchain-urile funcționează independent și descentralizat, fără intervenția unui terț / autorități. Sunt accesibile publicului larg, în general prin folosirea de criptomonede. Acuratețea datelor înregistrate, facilitatea certificării informațiilor dintr-un document electronic înscris, precum și costurile scăzute de accesare a sistemului, contribuie la răspândirea utilizării blockchain-urilor la scară tot mai largă, fiind preferate celor tradiționale.

Iată trei tendințe în blockchain pentru acest an. Aflați mai multe detalii pe forbes.com.

Business-urile creează aplicații pentru blockchain

Companiile au trecut de la explorarea potențialului pe care îl are blockchain la crearea unor aplicații viabile pentru această tehnologie. Deși, în continuare, companiile tech sunt mult mai deschise să adopte blockchain-ul, se observă clar o tendință ca tehnologia aceasta și beneficiile ei să fie îmbrățișate de tot mai multe business-uri.

De exemplu, IBM și compania de transport Maersk lucrează la o soluție de transport bazată pe blockchain. În același timp, IBM a inițiat și un consorțiu alături de companii de aur și diamante pentru a monitoriza drumul bijuteriilor din mine până la tejgheaua din magazine.

Și în România apar tot mai multe inițiative de acest gen. Cel mai recent, Instant factoring, prima companie fintech românească de factoring (transformă rapid în lichidități facturile pe care le au companiile mici), a lansat accesul la verificarea creanțelor cesionate de către o companie prin crearea unui sistem alternativ de înregistrare și verificare a acestora, bazat pe tehnologia blockchain.

Mai multe aplicații practice

Din studiul Deloitte reiese faptul că 74% dintre afacerile tradiționale acceptă faptul că blockchain ar putea avea destul de multe aplicații practice, însă, un procent mult mai mic de business-uri este gata să să le și testeze și, eventual, să le implementeze. Totuși, 40% dintre aceste companii spun că iau în considerare implementarea blockchain în organizație în următoarea perioadă.

Securitatea, încă principalul canal pentru inovare

Pentru că tehnologia blockchain a fost creată ca o măsură de a asigura o securitate sporită a tranzacțiilor, nu este o surpriză prea mare faptul că aceasta este încă o nișă extrem de importantă pe care se poate inova. Astfel, blockchain joacă, încă, un rol extrem de mare în zona de cybersecurity.

Tehnologia blockchain a luat amploare și pare că toată lumea caute metode prin care să exploateze potențialul său. Companiile încearcă să introducă această tehnologie chiar și în cele mai specializate domenii. De exemplu, Carrefour a anunțat că lansează primul blockchain pe zona de food și vrea să arate consumatorilor drumul mâncării din fermă până în farfurie. Alte aplicații mai tradiționale includ serviciile financiare, gaming și cloud computing.

Totodată, în primăvara acestui an, 22 de state membre ale UE au semnat un acord privind un parteneriat pentru blockchain, prin care să creeze o piață unică digitală la nivelul UE, pentru promovarea noii tehnologii.