În Lviv, în cadrul ediției din acest an a conferinței IT Arena, dedicată oamenilor de tech, managerilor de produs și startup-urilor din Europa Centrală și de Est, Vasily a împărtășit din experiența sa în a crea produse care au impact maxim în viața consumatorilor/utilizatorilor, dar și despre greșelile care se fac și la ”case mai mari” și cum trec Tesla și Uber peste ele.
” Îmi place să cresc produse mișto, pe care lumea să le placă”, spune Vasily la începutul discursului său, precizând că lucrează la Tesla de un an de zile.
Din punctul său de vedere, sunt 3 lucruri pe care trebuie să le aibă în vedere un om de produs:
- Că experimentând își poate da seama că multe dintre chestiile pe care le crede că sunt interesante, nu sunt atât de bune și dau greș.
- Să înțeleagă problema pe care o are consumatorul – este cea mai simplă chestie, e de bun simț. Un product manager identifică problema și le dă oamenilor din echipă puterea de a o rezolva.
- Să-și dea seama care sunt problemele cu adevărat importante, să prioritizeze ce are de rezolvat alături de echipă.
Pe parcursul discursului său, Vasily a povestit și despre câteva percepții ale publicului de care s-a lovit lucrând pentru Tesla. ”Autopilotul Tesla este cam de 3 ori mai mult sigur ca un om. Musk spune că nu o să fie niciodată perfect autopilotul Tesla, însă este convins că va ajunge să fie de 10 X mai sigur decât un om. Însă percepția publicului este încă aceea că omul este mai bun, și că de 3 ori încă nu e suficient. Pentru că acum încă sunt de impact știrile despre accidente”, povestește el.
Vasily a vorbit și despre experința pe care a avut-o în cadrul Uber și despre una dintre deciziile pe care le-a luat compania, care după un succes fulminant, s-a dovedit a fi una dintre greșelile lor cele mai mari.
”Ce ne dorim indiferent că suntem Uber sau clienții săi? Să facem cursele mai ieftine și să vină mașinile mai repede. Ca și companie, te gândești că ai nevoie de mai mulți șoferi. Ne-am decis să soluționăm problema aia cu șoferii”, spune el.
Așa că Uber și-a pus întrebarea cum să facă șoferii să stea online mai mult timp și să ia mai multe curse. Acela a fost momentul în care au decis să lanseze Go Offline. ”La finalul curselor te întreba dacă ești sigur că vrei să ”go offline” și să închei munca pe ziua aia. A fost un succes extraordinar în rândul șoferilor”, afirmă Vasily.
”Apoi am decis să-i întrebăm ”are you really sure?”, din moment ce prima întrebare funcționase atât de bine. Le spuneam că, uite, dacă mai stai câteva ore conducâmd, ajungi să ai 40 de ore în sistem și așa câștigi mult mai mult, decât să rămâi la 35 de ore, de exemplu”, continuă el.
Totuși, la un moment dat produsul celor de la Uber nu a mai funcționat – șoferii au încetat să-i mai acorde atenție și nu i-a mai impulsionat să petreacă mai multe ore în aplicație.
”Sunt chestii care funcționează când ai monopol. Acolo faci ce vrei tu. Însă ne-am dat seama că oamenii care participară la experiment erau mai puțin mulțumiți decât cei care nu participaseră. Am uitat să-i întrebăm cum se simt”, menționează Vasily.
Astfel, ce a învățat din acest exepriment care s-a dovedit un eșec pentru Uber este că nefericirea oamenilor ajunge să te coste mai mult ca și companie decât să vezi că îți crește unul dintre metricii pe care-i consideri importanți pentru tine.
”Nu măsura ce e ușor de măsurat, ci ceea ce este relevant. Asta am învățat și trebuie să țineți și voi minte. Noi am renunțat la acel experiement și la ceea ce făcusem acolo. A început ca un succes, dar s-a terminat ca un eșec”, a concluzionat el.