Ea predă de 32 de ani educație tehnologică și, deși anul acesta ar fi trebuit să se pensioneze, este în continuare în mijlocul elevilor, folosind noi tehnologii, ajutându-i să scrie proiecte și cereri de finanțare, inspirându-i să aibă visuri mari și arătându-le cum să le atingă pas cu pas.

Are rolul de mentor, alaturi de alți profesioniști la FIRST Tech Challenge care îi ghidează pe copii să construiască roboți.

În 2016, ea a pus, la colegiul „Moise Nicoară”, bazele echipei de robotică „Harambe Cartel” care a participat la prima ediție a BRD FIRST Tech Challenge din 2017. Sub coordonarea Ilenei Selejan, elevii au construit un robot: i-au desenat și printat piesele la imprimanta 3D, l-au programat și pilotat și au vorbit despre el publicului și sponsorilor.

Care au fost materiile dumneavoastră preferate la școală, la liceu, la facultate și ce v-a atras spre aceste materii?

Nu pot afirma că am avut materii preferate, am încercat să înţeleg şi să aprofundez cât mai mult şi mai bine posibil diferitele materii din curriculum. De mică am făcut sport de performanţă – gimnastică sportivă. La liceu, în timpul liber, desenam, pictam. Am făcut Şcoala Populară de Arta – grafică. Mi-am dorit să devin artist plastic, dar nu erau „timpurile” potrivite pentru aşa ceva. Şi, pentru că ştiam matematică şi fizică, am ajuns la politehnică.

În anii 1970-1980, fetele în majoritate se orientau spre medicină, universitate, dar cel mai sigur era să urmezi politehnica, astfel încât la repartiţie să ai un post într-un oraş mai mare. La facultate mi-au placut cursurile de specializare din anii terminali, în mod deosebit proiectarea.

Îmi amintesc cu plăcere abilităţile dobândite în timpul practicilor în atelierul şcoală unde am învăţat să sudez, să strujesc, să filetez, lăcătuşerie ş.a.m.d. Ce m-a atras? Am fost curioasă, am vrut să învăţ diferite lucruri şi apoi să le perfecţionez.

Cât de importantă a fost atitudinea profesorilor care predau respectivelor materii și ce ați respectat cel mai mult la aceștia?

Am admirat întotdeauna prestanţa profesorilor de la catedră atât în şcoală, cât şi la facultate, seriozitatea cu care se pregăteau când apăreau în faţa noastră, deontologia profesională, punctualitatea, pasiunea pentru profesie, simţul umorului.

Sistemul educaţional din România este depăşit. Este nevoie realmente de reformă.

Cum ați descrie profesorul ideal în vremea când erați elev sau student? Cum ar fi un profesor ideal în zilele noastre?

Descrierea corespunde celor scrise mai sus. Am avut profesori remarcabili, care ne-au format. Trebuie să recunosc că am avut parte şi de profesori care promovau politica PCR, dar nu erau agreaţi de majoritatea elevilor. Profesorul actual ideal ar trebui să însumeze calităţile enumerate mai sus şi, în plus, pentru că e normal ca distanţa dintre catedră şi bancă să dispară, mult mai apropiat de elevii lui.

Care credeți că au fost momentele cheie care au dus la formarea dumneavoastră și la succesul pe care îl aveți în prezent?

În primul rând sunt convinsă că am luat o bună decizie când am trecut din industrie în învăţământ. Am avut parte nu atât de satisfacţii materiale, ci de infinite împliniri emoţionale.

Care sunt lucrurile care v-au frustrat, v-au enervat sau v-au dezamăgit când erați dumneavoastră elevă/studentă?

Nu mi-a plăcut uniforma. Nu mi-a plăcut cum eram controlaţi la intrarea în şcoală dimineaţa. Nu mi-au plăcut profesorii care prin diferite mijloace umileau elevii. Și sunt conştientă că se mai întâmplă şi în zilele noastre.

Cum vi se pare sistemul educațional din România anului 2018?

Sistemul educaţional din România este depăşit. Este nevoie realmente de reformă.

Este necesar ca prin demersurile noastre să le dezvoltăm copiilor de la o vârstă fragedă creativitatea şi dorinţa de autodepășire. Să-i încurajăm să cerceteze, să proiecteze.

S-au schimbat multe (sau suficient de multe) în sistemul nostru de învățământ de când erați dumneavoastră elevă/studentă și până acum?

S-au schimbat, desigur. Am apărut discipline noi. Era absolut necesar! La clasele a V-a s-a introdus informatică, educaţia socială, la clasele a X-a, educaţia antreprenorială. Sunt doar nişte exemple pe care mi le amintesc pe moment. Şcolile propun materii opţionale corelate cu nevoile de dezvoltare ale elevilor, iar părinţii şi elevii sunt consultaţi în legătură cu participarea la aceste cursuri. Un bun exemplu este şi “Săptămâna Altfel”, care permite elevilor, profesorilor, părinţilor să proiecteze activităţi interesante, care nu pot fi cuprinse în curriculum.

Cum era atitudinea față de școală când erați dumneavoastră elevă și cum vi se pare atitudinea generației actuale de elevi?

Trebuie să menţionez că sunt o privilegiată, elevii cu care lucrez provin din familii care îi susţin să se dezvolte, să se autodepăşească. Investesc în copiii lor. La fel a fost atmosfera în şcoala în care m-am format.

Dacă ați avea această autoritate, care 3 lucruri pe care le-ați face pentru îmbunătăți educația în România și 3 materii pe care le-ați introduce obligatoriu în școală/liceu?

Dacă vom aborda temele transdisciplinar, vom putea oferi societăţii tineri competenţi. Este necesar ca prin demersurile noastre să le dezvoltăm copiilor de la o vârstă fragedă creativitatea şi dorinţa de autodepășire. Să-i încurajăm să cerceteze, să proiecteze. Putem vorbi despre educaţia STEM. De exemplu, prin definiţie, robotica este o transdisciplină. Ea poate fi introdusă ca materie opţională în curriculum la decizia şcolii. Nu se poate lucra cu clasa întreagă, se pretează pentru grupe de elevi. Necesită o finanţare solidă şi permanentă.

Este admirabilă iniţiativa Asociaţiei Naţie Prin Educaţie şi în primul rând a preşedintei acesteia, d-na Dana Războiu, de a gasi resursele financiare şi umane necesare dezvoltării activităţilor de învăţare a roboticii în atât de multe şcoli din România. Extraordinar este faptul că tinerii care participă cu echipele lor la concursuri au ocazia să-şi redefinescă valorile unei competiţii, a concurenţei loiale.

Predarea unei singure discipline – Ştiinţe – unde fizica, chimia, biologia, să fie studiate pe teme, transdisciplinar.

Dacă ați avea cum, ce sfaturi v-ați da dumneavoastră din vremea când erați elevă?

Să-mi organizez mai eficient timpul, să am mai multă răbdare, să aprofundez mai mult, să mă cunosc mai bine.

---

A consemnat Andra Imbrea, wall-street.ro.

Ajută-ne și tu să ne amintim cum era înainte, dar și să mergem înainte, la școală. Trimite-ne textul tău pe adresa [email protected] și noi îl vom publica pe site