Cluj IT Cluster pune la dispoziția tuturor instituțiilor din România, în mod gratuit, un sistem informatic prin care acestea să poată primi facturi în formatele specificate de standard ( UBL 2.1 și UN/CEFACT CII). Activarea se poate face la cerere.
În același timp Cluj IT Cluster pune la dispoziția tuturor furnizorilor de soluții o interfață de tip API prin care facturile pot fi trimise atât instituțiilor cât și companiilor. Prin interfață se vor putea de asemenea prelua facturile primite, pentru a fi apoi procesate în orice aplicație.
”Sistemul pe care îl punem la dispoziție acum va putea fi dezvoltat în continuare prin efortul comun al industriei sau înlocuit de un sistem național dezvoltat pe baza unei strategii și a unei arhitecturi care ar fi elaborată în viitor de către instituțiile centrale de resort”, susțin reprezentanții asociației.
Mai mult, CITC face ”apel către toți furnizorii de soluții pentru crearea de facturi, aplicații de contabilitate, sisteme ERP, de a constitui o alianță națională prin care să susținem împreună digitalizarea în cel mai scurt timp a proceselor de emitere, transmisie și prelucrare a facturilor. Susținem de asemenea că o abordare la nivel național trebuie să permită fără îngrădiri oricărui furnizor de soluții să încorporeze în aplicațiile deja existente posibilitatea de a transmite sau procesa facturi bazate pe standardul EN 16931. În acest moment România este obligată să asigure posibilitatea instituțiilor de a primi și procesa facturi în formatul standard, dar nu o poate face în condițiile întârzierii implementării la nivel central.Dorim să rezolvăm cu prioritate această problemă pentru a permite tuturor instituțiilor publice să reintre în legalitatea europeană”.
Cluj IT Cluster, ca asociație care cuprinde peste 75 de membri, companii IT, 8 universități, instituții din sectorul administrației publice, susține acest demers în vederea accelerării digitalizării și realizării interoperabilității între sisteme la nivel național, promovând o abordare la care pot să contribuie și de care pot să beneficieze direct toți furnizorii de produse și servicii din domeniul IT.
Ce este Directiva Europeană 55/2014: măsură antifraudă
Potrivit comunicatului, Directiva 55/2014 spune că eficiența în operațiunile de facturare se realizează atunci când este utilizat un standard comun acceptat la nivel european prin care factura să circule doar în format electronic și să poată fi procesată automat de către sisteme informatice. Facturile pe hârtie, chiar și cele trimise ca fișiere pdf pe email, vor fi înlocuite complet prin transmisia între sisteme informatice a unui format standardizat de date, generând economii financiare și ducând la reducerea fraudelor. Standardul tehnic european pentru facturare electronică este disponibil din noiembrie 2017. Termenul limită din 18 aprilie 2019 vizează asigurarea faptului că toate instituțiile publice, în particular cele centrale, au posibilitatea de a primi facturi în formatele definite de standard ( tehnic, sunt formate bazate pe XML, UBL 2.1 respectiv UN/CEFACT CII așa cum sunt definite în standardul EN 16931). De joi 18 aprilie România se află în “infringement”, o stare în care țările membre ale UE intră atunci când nu depășesc termenele pentru transpunerea în legislația națională a directivelor comunitare.
Directiva 55/2014 vizează în mod expres reducerea riscurilor și erorilor din achizițiile publice, permițând verificarea mult mai ușoară a facturilor în comparație cu ce s-a contractat, comandat sau livrat, o verificare care acum este foarte costisitoare și implică mult efort birocratic pentru a reduce riscul erorilor sau fraudelor. Introducerea standardului va permite verificarea automată a facturilor. Se așteaptă ca implementarea directivei să încurajeze semnificativ relațiile comerciale între entități din state diferite ale Uniunii prin simplificarea și ușurarea transmiterii de informații între ele.
O altă miză importantă este reducerea fraudei în materie de TVA. Anual se estimează că 15 miliarde de Euro se pierd la nivelul UE prin diferite “inginerii financiare”, precum ar fi mecanisme de fraudare precum cele de tip carusel. Directiva și standardul permit implementarea la nivel central a sistemelor de raportare în timp real a TVA-ului care să identifice repede eventualele probleme. Astfel de sisteme deja sunt funcționale în Europa, inclusiv în state vecine cu noi, precum Ungaria.
Mai multe informații despre inițiativa CITC, dar și despre soluția gratuită creată de asociație pot fi obținute la adresa [email protected]