„Mindset de Antreprenor” este un proiect start-up.ro, susținut de către Orange, în care vorbim cu fondatorii startup-urilor care au trecut prin programul de accelerare Orange Fab și nu numai, startup-uri de tehnologie care fac lucrurile să se miște, pentru a vedea cum arată oportunitățile pentru cei care au lansat business-uri în care folosesc inteligența artificială, machine learning sau comerțul online. Pentru afacerile cu un ADN inovator, situația sanitară se poate transforma într-o oportunitate uriașă. Acestea sunt poveștile lor.


KFactory este un startup de tip Industry 4.0 care vrea să schimbe felul în care industria funcționează, să o eficientizeze și să aducă tehnologie acolo unde nu este. Mai ales în perioada aceasta, automatizarea duce la posibilitatea de a continua activitatea și de a nu aglomera spațiile industriale în context pandemic.

Industria și sectorul manufacturii au fost unele dintre cele mai afectate de efectele crizei COVID-19 deoarece multe companii au trebuit să închidă fabricile sau să restrângă mult volumul de lucru. Pandemia de coronavirus a surprins startup-ul KFactory în stadiu de dezvoltare a soluției, echipei și portofoliului de clienți.

În această perioadă neagră există și raze de speranță. Un efect pozitiv al actualei crize asupra afacerilor din lumea întreagă, dar și asupra sectorului manufacturier, este digitalizarea. „Un efect pozitiv este conștientizarea nevoii de digitalizare și de adoptare a tehnologiei ca parte din procesele oricărei companii. Clienții noștri s-au bucurat de beneficiile și capabilitățile platformei KFactory de a monitoriza de la distanță și de a comunica remote cu echipele operaționale. Avem clienți care au decis în această perioadă să extindă platforma KFactory la întreaga fabrică după ce va reîncepe producția.”

Ce face KFactory

Platforma KFactory vine în întâmpinarea companiilor de producție ce doresc să își crească performanța utilajelor, operatorilor și comenzilor de producție. „Ajutăm clienții să înțeleagă care sunt evenimentele de pe fluxul de producție care au un impact negativ în performanță și să ia măsuri imediate de remediere”. Toată această monitorizare se poate face de la distanță (remote) și factorii de decizie au posibilitatea să comunice cu ajutorul KFactory cu echipele operaționale.

KFactory funcționează cu un model SaaS (Software as a Service), deci o soluție oferită serviciu cu cost lunar, fără a fi nevoie de investiții inițiale din partea clientului.

KFactory are deja câțiva clienți și în această perioadă și-au aliniat planul pentru dezvoltarea business-ului la noul context. Startup-ul are și un birou în Portugalia și caută parteneri și în alte țări în care producția este dezvoltată, țări precum Franța, Spania sau Germania.

Vlad Cazan a povestit pentru start-up.ro că în această perioadă au continuat dezvoltarea funcționalităților platformei și au primit confirmarea că ceea ce fac este util și de viitor. „Marii producători din automotive au transmis către furnizori recomandări legate de modul de lucru în fabrici în contextul COVID-19. După analiza lor, am constatat că de fapt aveam incluse în soluție mare parte dintre acestea, ceea ce practic ne-a confirmat că am avut o viziune corectă asupra digitalizării procesului de producție. Ca să dau un exemplu concret, operatorii pot transmite notificări și mesaje către factorii de decizie, nefiind nevoie să părăsească locul de muncă. În total am identificat 10 funcționalități pe care KFactory le include și care ajută în mod direct la cerințele privind distanțarea socială și siguranță locului de munca în contextul riscurilor ridicate de coronavirus”.

De asemenea, prin programul de accelerare Orange Fab, startup-ul are în acest moment proiecte în desfășurare în colaborare cu Orange. Este vorba despre proiecte pilot de digitalizare a unor companii de producție și sunt în proces de definire a unui proiect pilot pe tehnologie 5G.

Efectele pandemiei asupra afacerilor și popularizarea conceptului de muncă de la distanță

În această perioadă este ușor să fii copleșit de efectele negative ale pandemiei de COVID-19, atât asupra vieții personale, dar și asupra business-ului. Însă avem unelte cu care putem lupta împotriva acestei situații. În ceea ce privește business-ul, Vlad Cazan spune că digitalizarea nu mai este o opțiune pentru nicio companie, ci devine o obligativitate de business și crede că o parte din muncă se va muta online, chiar și în manufacturing. „Se va întâmpla asta pentru personalul administrativ care poate lucra remote, chiar dacă industria este istoric mai conservatoare”.

Imaginați-vă scenariul în care această pandemie ar fi avut loc înainte de apariția internetului. Majoritatea companiilor nu ar fi avut soluții deoarece le lipseau uneltele potrivite și ar fi trebuit să închidă activitatea în totalitate.

De asemenea, antreprenorul este de părere că bugetele de investiții vor scădea în această perioadă, dar vor crește soluțiile SaaS și în industria producției deoarece „mai mulți clienți au înțeles cât de importantă este adopția unei soluții IT gata de utilizare imediată, ce oferă rezultate din prima zi de implementare”.

Nu doar companiile producătoare sunt afectate de această criză, ci toate afacerile, în special IMM-urile și companiile cu posibilități financiare mai reduse. Vlad Cazan, cofondator KFactory, spune că a realizat o analiză de costuri și a găsit că sunt locuri unde acestea se pot optimiza în contextul actual. „Am optimizat costurile cu deplasările și am mutat în online marea majoritate a comunicării cu echipa, clienții și partenerii. Am început să avem prezentări online către potențiali clienți și am constatat că funcționează foarte bine”.

Singurul lucru care a rămas neschimbat a fost bugetul de marketing și promovare deoarece antreprenorul consideră că este esențială comunicarea în această perioadă.

Echipa KFactory era familiarizată cu conceptul de remote working sau work from home și nu a fost necesară o schimbare a modului de lucru „pentru că de la început am gândit procesele de suport pentru client astfel încât să nu necesite deplasarea noastră la fața locului decât în cazuri excepționale".

Work from home nu este posibil doar pentru companiile care prestează servicii, ci chiar și pentru cele din manufacturing. „Suntem în discuții cu clienții pentru a îi ajuta să implementeze lucrul remote și să adopte toate măsurile de prevenție la nivel operațional”, spune Vlad Cazan, care menționează că din punct de vedere al prevenției infectării cu coronavirus există pe platforma lor funcționalități de notificări pentru operatori (la fiecare oră trebuie să se spele pe mâini) sau afișarea pe ecrane a măsurilor de prevenție.

Pentru o creștere este nevoie și de investiție, iar KFactory se află în discuții cu un fond de investiții de la care speră să obțină o tranșă de finanțare pentru a accelera extinderea echipei, context în care țintesc dublarea numărului de clienți. „Pentru acest an ne propunem să continuăm dezvoltarea produsului, extinderea portofoliului de clienți, precum și extinderea numărului de parteneri locali și internaționali”.

Românii estimează că au nevoie de o investiție de aproximativ 200.000 de euro pentru a-și realiza planurile. Vlad Cazan spune că situația actuală nu a schimbat prea mult dorința investitorilor de a găsi startup-uri de succes, dar că fondurile de investiții sunt mult mai atente în selectarea acestora.

„Am constat că există în continuare dorință de a investi, dar probabil se va schimba modul de evaluare a unui startup. Aceasta se va face mult mai atent și vor avea mai multe șanse startup-urile cu un business plan coerent și realizabil într-un termen rezonabil pentru investitor. Simțim că pandemia a crescut interesul investitorilor mai mult către zona de digitalizare a proceselor din companii, adică în soluții B2B”.